بتن ریزی چیست؟ سروش بتن

بتن پس از جدا کردن قالب هم نیاز به مراقبت دارد و معمولا تا چند روز باید آن را به صورت مرطوب نگه داشت تا ترک نخورد و آسیب جبران ناپذیری به خود نبیند. اگر ضخامت بتن کمتر از ۱۵ سانتیمتر باشد از ماله برای ویبره کردن استفاده می شود . به همین دلیل صاف کردن بتن یا در اصطلاح ویبره کردن بتن از اهمیت بالایی برخوردار است. آرماتورها چهار طرف تیرچه ها قرار می گیرند و بعد از بستن آرماتورها نوبت به قالب گذاری و گذاشتن شمع زیر تیرچه ها می باشد. در صورتی که خوردگی سبب آسیب‌دیدگی آج میلگرد و ایجاد حفره در میلگرد شده باشد باید از به کار بردن آن میلگرد اجتناب گردد.

  • همچنین ممکن است سرعت گیرش بتن بالا برود، که این موضوع هم در نهایت مشکلات زیادی برای آن ایجاد خواهد کرد.
  • حتی لازم است که رطوبت بتن را تا ۷ روز حفظ کنید و از خشک شدن و ترک برداشتن سطح آن اجتناب کنید.
  • تنها در صورتی که بتن خود متراکم باشد نمی توان از ویبراتورها استفاده کرد.
  • هنگامی که گرم کردن مصالح سنگی مشکل بوده و یا ممکن نباشد می توان ضمن استفاده از آب گرم دمای مخلوط بتن را بالا برد.

پس از این که مراحل قالب گذاری و آرماتور بندی انجام شد، بتن در قسمت های مخصوص خود ریخته می شود. از آن جایی که در فونداسیون ساختمان به مقدار زیادی بتن احتیاج است، از روش های گوناگونی جهت منتقل کردن بتن استفاده می شود. از جمله این روش ها می توان به استفاده از دستگاه مونوریل، سیستم آسانسوری یا پمپ کردن بتن اشاره کرد. توصیه می‌شود که مرحله ویبره کردن بتن را در حدود ۱ دقیقه انجام دهید و در همان یک دقیقه کل بتن را در تمام قسمت‌ها پخش کنید.

بتن ریزی در هوای گرم چگونه انجام می‌شود

زیرا این مرحله می تواند بر میزان کیفیت و کارایی بتن تاثیر داشته باشد. با توجه به این موارد باید یکی از روش های صحیح حمل بتن را انتخاب نمایید. در این میان به مواردی همچون ، قابلیت مجزا شدن مواد از یکدیگر، آب انداختن و همچنین امکان ورود مواد خارجی به مخلوط بتن توجه نمایید. بتن ریزی به فرآیند ریختن بتن در محل پروژه اطلاق می شود یا به عبارت دیگر به معنای ریختن بتن در محل اجرای سقف، کف، فونداسیون و … بتن ریزی می گویند. اصولا بتن ریزی درون قالب‌هایی انجام می‌شود که پس از گیرش بتن، قالب‌ها از آن جدا شده و تا زمانی از بتن نگهداری می‌شود تا به صد درصد گیرش ( گیرش بتن چیست) برسد.

استعلام قیمت و خرید آنلاین

معمولا از این نوع بتن در ساخت و سازهایی که استفاده از ویبراتور، دشوار است، استفاده می شود. کیفیت، دوام و سرعت گیرش بالا از ویژگی های بتن خودمتراکم می باشد. ابتدا خروجی تسمه نقاله باید با دقت زیادی کنترل شود و نقاله حرکت کند تا مخلوط بتنی به صورت نواری ریخته شود. به طور کامل در مورد نکات و اصول بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت صحبت می‌کنیم. همچنین در انتهای آن بتن ریزی ستون در کارگاه نشان داده می‌شود. یکی از دغدغه‌های بتن ریزی با دستگاه پمپ این است که باید اسلامپ را به کمک مواد افزودنی فوق روان ساز به اجبار بالا برد تا اسلامپ به ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر برسد.

لازم به ذکر است در هوای سرد استفاده از سیمان های آمیخته به ویژه سیمان پوزولانی در بتن جلوگیری شود و برای بتن هایی که در معرض یخبندان هستند از مواد حباب زا کمک گرفت. بتن ریزی فونداسیون بعد از عملیات آرماتور و قالب بندی انجام می شود. همچنین پیوسته بودن بتن ریزی در این سازه، بسیار مهم است زیرا با این روش، فونداسیون از استحکام کافی برخوردار می شود. به هنگام استفاده از تسمه نقاله جهت ریختن مخلوط بتنی باید در قسمت‌های باریک و دیوارهای نازک با دقت بالا عمل کرد تا از ایجاد توده یا لایه‌های شیبدار جلوگیری شود.

نیازمندی های ایناش

بتن ریزی چیست؟ سروش بتن

در این مرحله اطراف آرماتورها قالب پلاستیکی یا چوبی قرار می‌گیرد تا در مرحله بعد بتن درون قالب بتن قالب‌ها هدایت شود. ح) نگهداری ابزار و ماشین آلات تهیه و حمل و مخلوط بتن در سایه و یا آب پاشی آن ها. برای مثال اگر عیار بتنی 500 باشد یعنی 500 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب آن بتن وجود دارد و مقاومت آن 40C می باشد.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی