قیمت‌ها در بازار خودرو بدون تغییر ماند/ بازار فاقد خریدار

فروش این تعداد خودرو در بورس کالا که قیمت کالاها در آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا کشف می‌شود، یک رویداد مهم را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله فعالان صنعت خودرو و بازار سرمایه مخابره می‌کند که تصمیم دولت برای کنارگذاشتن قیمت‌گذاری دستوری به عنوان بازیگر اصلی در زیان دهی شرکت‌های تولیدی، کاملاً جدی و برنامه‌ریزی شده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84950603/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D9%82%D8%AF-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1

همچنین در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدود ۳۳۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۴۴۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای ۴۶۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۱۵ میلیون تومان، رانا پلاس ۳۴۰ میلیون تومان، تارا دنده‌ای ۴۹۸ میلیون تومان، تارا اتوماتیک ۶۲۵ میلیون تومان، دنا توربوشارژ دنده‌ای ۵۳۲ میلیون تومان و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۵۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

کارشناسان معتقدند: مشکل اصلی بازار خودرو کمبود عرضه است که نیاز بازار را تامین نمی‌کند و به همین دلیل شاهد فاصله قیمتی شدید کارخانه و بازار هستیم.

به گزارش ایرنا، بررسی قیمت‌های انواع خودروهای داخلی و مونتاژی حکایت از ثابت ماندن قیمت‌ها در مقایسه با هفته گذشته دارد. این در حالی است که بازار در رکود بوده و معاملات چه از سوی واسطه‌ها و چه از سوی مصرف‌کنندگان واقعی در حداقل است.

امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر مدل ۹۹ حدود ۲۰۷ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۲۱۱ میلیون تومان، تیبا هاچبک ۲۲۲ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۲۲ میلیون تومان، کوئیک آر ۲۳۲ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک ۳۰۶ میلیون تومان و شاهین ۳۷۵ میلیون تومان قیمت خورد.

به گزارش ایرنا، آمارهای بورس کالا حاکی از آن است که از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون در مجموع پنج‌هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو روی تابلو معاملات رفته است و در نهایت چهار هزار و ۸۰ دستگاه از این خودروها معامله شده است.

در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه هایما اس ۷ حدود یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ نزدیک به یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، مدل ۹۹ صفر کیلومتر آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، جک اس ۵ حدود یک میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان، دیگنیتی سفید رنگ یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان، دیگینیتی مشکی رنگ یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان، فیدیلیتی پنج نفره یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان و فیدیلیتی هفت نفره یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان ارزشگذاری شد.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی