معرفی رشته مهندسی معدن دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی معدن 3گام | industryna

فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر وزارت‌ معادن‌ و فلزات‌ می‌توانند در وزارت‌ نفت‌ در زمینه‌ حفاری‌، وزارت‌ نیرو در زمینه‌ آب‌های‌ زیرزمینی‌، کارگاه‌های‌ وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ برای‌ حفاری‌ راه‌ها و تونل‌ها، شرکت‌ مترو و سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند. چون‌ بخشی‌ از کار مهندسی‌ معدن‌ مانند نقشه‌برداری‌ در زیرِزمین‌ انجام‌ می‌شود، دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید از نظر جسمی‌ توانایی‌ خوبی‌ داشته‌ و قدرت‌ کار در معدن‌ را که‌ بیشتر در خارج‌ از شهر و گاه‌ در نقاط‌ دور افتاده‌ قرار دارد، داشته‌ باشد. به‌ همین‌ دلیل‌ بیشتر دانشجویان‌ دختر این‌ رشته‌ ـ به‌ غیر از تعداد معدودی‌ از آنها که‌ در آزمایشگاه‌ها و مراکز طراحی‌ معدن‌ فعالیت‌ می‌کنند ـ با مشکلات‌ کاری‌ روبرو می‌شوند. گفتنی‌ است‌ ریاضی‌ در این‌ رشته‌ از اهمیت‌ زیادی‌ برخوردار است‌ زیرا بدون‌ استفاده‌ از مدل‌های‌ ریاضی،‌ محاسبات‌ استخراج‌ و اکتشاف‌ معدن‌ را نمی‌توان‌ انجام‌ داد. در انتها می توان گفت که گام گذاشتن در رشته مهندسی معدن نیازمند یک همت جدی است تا بتوان با تمام قدرت جلو رفت. در واقع دروس این رشته جزو سخت ترین دروس دانشگاهی می باشند که از هر موضوعی می توان مباحثی را در آنها یافت.

  • مهندسی معدن به صورت پروژه در نظر گرفته می شود و همه افراد از مشاوران فنی گرفته تا تکنسین های معدنی و برنامه ریز و کاوشگر معدنی همه با همکاری یکدیگر می توانند یک پروژه را به اتمام برسانند.
  • برای درک بیشتر اهمیت رشته‌ مهندسی معدن در ایران، خوب است بدانید که کشور ایران دارای بیشترین منابع و ذخایر شناخته شده‌ روی در جهان است.
  • از وظایف این مهندسان می توان به هماهنگی و نظارت بر کلیه فعالیت های این معدن در مورد حفر، استخراج و انتقال مواد معدنی از معدن اشاره کرد.
  • بیشتر افرادی که برای مقطع کارشناسی ارشد مهندسی معدن اپلای می کنند، به صورت تخصصی تر وارد این رشته می شوند و افراد در سطح دکترا به آموزش در دانشگاه ها به عنوان استاد و یا محقق روی می آورند.
  • این رشته در مقطع کارشناسی در 4 سال تحصیلی ارائه می شود و 4 گرایش مختلف نیز در دوره لیسانس برای آن در نظر گرفته شده است.
  • استفاده از اصول حساب و سایر مباحث ریاضی پیشرفته برای تحلیل، طراحی و عیب یابی.
مهندس معدنی هم که در بخش خصوصی فعال است، با توجه به میزان مهارت، توانمندی ، تجربه و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای مختلفی دارد. طبق آمار به دست آمده توسط سازمان کار، پیش بینی می شود که اشتغال مهندسان معدن و زمین شناسی از سال 2019 تا 2029 رشد 4 درصدی داشته باشد. رشد اشتغال مهندسان معدن و زمین شناسی به دلیل تقاضای عملیات معدنی در آینده ای نه چندان دور بسیار چشمگیر خواهد بود. یک مهندس معدن در کشور انگلیس می‌تواند دارای متوسط درآمد و حقوقی به اندازه 34,634 پوند در سال باشد.

دروس تخصصی مشترک رشته مهندسی معدن

در حال حاضر ما در بخش معدن بطور متوسط دارای رشد ۵/۶ درصدی هستیم که باید در این زمینه به رشد ۱۵ درصدی برسیم و برای رسیدن به این رشد به کارشناسان تکنولوژی‌آفرین بخصوص در زمینه فرآوری نیاز مبرم داریم. قدیمی‌ترین معدن شناخته شده در آثار باستانی “Lion Cave” در سوازیلند است در این معدن سن یابی نیمه عمر کربن حدود ۴۳۰۰۰ سال را نشان می‌دهد و در دوره دوم عصر حجر مجله خبری صنعت قدیم یا کهنه سنگی مردم از این معدن هماتیت استخراج می‌کردند. این مرکز با هدف تفکیک سنجش توانمندی از کسب توانمندی و عدم اجبار به شرکت در دوره های آموزش جهت دریافت گواهینامه های توانمندی حرفه‌ای و آزادی عمل در روش‌های مختلف کسب توانمندی فعالیت خواهد نمود. برای موفقیت و رسیدن به خواسته های خود حتما باید پشتکار خوبی داشته و با علاقه این رشته را انتخاب کنید.

دروس اصلی رشته مهندسی معدن

از نویسنده محترم این متن در زمینه معدن متشکرم اما نیاز هست به روز تر باشه و موارد دیگه هم مطرح بشه. هرگونه کپی برداری از مطالب سایت بدون اطلاع قبلی، ممنوع میباشد – سایت و انجمن کنکور به هیچ موسسه و نهادی وابسته و متعلق نمی باشد. تمامی محتوای این وبسایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و اخبار تنها از وبسایت های معتبر همراه با ذکر منبع اصلی انتشار داده میشود.

در رشته مهندسی معدن، به دلیل غنی بودن خاک کشور از مواد معدنی، زمینه‌های مختلف کاری، به خصوص در مناطق خارج از شهر، فراهم است. مثلاً برای استفاده از یک معدن مس، ابتدا مهندسین اکتشاف با تهیه نقشه و انواع نمونه از خاک و جنس سنگ منطقه، به تعیین دقیق محل معدن می‌پردازند. ضمناً مهندسین اکتشاف، بررسیهای لازم را در زمینه‌هایی همچون اقتصادی بودن بهره برداری از معدن و. رشته مهندسی معدن به عنوان یکی از زیر مجموعه های کنکور سراسری ریاضی و فیزیک شناخته می‌شود و دانشجویان و علاقه مندان برای پذیرش در این رشته لازم است ها در آزمون سراسری ریاضی و فیزیک شرکت کنند.

http://amdmag.ir

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی