دانشگاه صنایع و معادن ایران | industryna

از حرفه کار در معدن به عنوان مهندس عملیات گرفته تا مدیر معدن، طراح معدن، مدیر بهداشت و ایمنی، مهندسی فروش مهم ترین فرصت های شغلی به وجود آمده برای مهندسان معدن به شمار می رود. مهندسان همچنین می توانند هم در شرکت های خصوصی و هم در شرکت های دولتی معادن نفت استخدام شوند. شرکت هایی مانند تولید مواد معدنی، سازمان های تحقیقاتی مواد معدنی، شرکت های نفتی و سازمان های مشابه دیگر. از وظایف این مهندسان می توان به هماهنگی و نظارت بر کلیه فعالیت های این معدن در مورد حفر، استخراج و انتقال مواد معدنی از معدن اشاره کرد. تخصص اصلی مهندسان معدن در زمینه ی طراحی، توسعه و ازمایش ماشین ها، تکنیک ها و فرآیندهای برداشت مواد زمین شناسی می باشد. رشته مهندسی معدن یکی از رشته های سخت دانشگاهی است زیرا دروس آن بسیار متنوع و زیاد است و با بسیاری از رشته ها از جمله زمین شناسی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مهندسی برق اشتراکاتی دارد.

ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه شهید بهشتی ۱۴۰۲

از این رو دانشجویان باید از همان ترم اول تمام تلاش و علاقه خود را برای هرچه بیشتر موفق شدن خود در این رشته بکار گیرند، جون در غیر این صورت نمی توانند راهی را که انتخاب کرده اند به خوبی و درستی به پایان رسانند. مهندسی معدن دارای ۴ گرایش اصلی کارشناسی استخراج، اکتشاف، فرآوری مکانیک سنگ و تونل‌سازی و ۴۰ گرایش تخصصی مانند ابزار، ماشین آلات، حفاری و… می‌شود. مهندسان معدن اغلب در یک ماده معدنی یا فلزی خاص مانند مجله خبری صنعت زغال سنگ یا طلا تخصص دارند. آنها معمولاً معادن را طراحی و توسعه می دهند و بهترین روش استخراج فلز یا مواد معدنی را برای استفاده بیشتر از ذخایر تعیین می کنند. مهندسان تازه فارغ التححصیل معدن معمولاً زیر نظر مهندسان باتجربه کار می کنند. این کشور به عنوان پیشگام جهانی در صادرات ذغال سنگ، سرب، روتیل و روی و صادر کننده عمده اورانیوم، طلا و آلومینیوم شناحته شده است و تجارت معدن استرالیا در حال رونق است.

http://amdmag.irعلاقه مندانی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی معدن اقدام به اپلای می کنند، مهارت های لازم برای ارتباطات فنی و دانش کافی از این رشته را به دست می آورند. متقاضیان در طول این برنامه به طور کامل با سیستم های تولیدات و استخراجات زیر زمینی، عملیات حفاری، الزامات و شرایط محیط ایمنی و معدن آشنا می شوند. هر ساله بسیاری از علاقه مندان به رشته مهندسی معدن برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور اپلای می کنند. رشته مهندسی معدن برای اپلای در خارج از کشور شرایط خاصی را می طلبد که دانستن آن ها به روند اپلای و پذیرش شما در دانشگاه مورد نظرتان کمک می کند. بنابراین در ادامه با ما در موسسه ی مهاجرتی تراست همراه باشید تا به این رشته و شرایط اپلای آن در خارج از کشور بپردازیم و جزئیات بیشتری را در مورد رشته مهندسی معدن در اختیار شما قرار دهیم.

> فرآوری مواد معدنی:

گرایش مکانیک سنگ در مهندسی معدن در واقع علم بررسی و شناخت رفتار سنگ ها بر اثر نیرو های مختلف درونی و بیرونی است و فارغ التحصیلان این رشته بایستی مهارتها و دانش های لازم در این زمینه را به صورت کامل به دست آورند. تخصص ها و مهارت های فارغ التحصیلان گرایش مکانیک سنگ در مهندسی معدن علاوه بر مسائل مربوط به این رشته برای بحث صنعت نفت و حفاری های مربوط به آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دسته دوم از واحد های درسی رشته مهندسی معدن در سطح پایه هستند که زمینه ساز اولیه برای تخصص های مربوط به این رشته خواهند بود. دروس پایه در نظر گرفته شده برای مهندسی معدن بیشتر ذهنیت دانشجویان را برای کسب مهارت ها و تخصص های مربوط به نوشته آماده می نمایند و به نوعی انتقال دهنده شرایط ذهنی افراد از دروس مربوط به دوره دبیرستان به دوره کارشناسی در دانشگاه خواهند بود. در مجموع ۳۲ واحد درسی به عنوان دروس پایه مهندسی معدن در نظر گرفته شده که احتمالاً نکات اشتراک زیادی میان آنها و برخی از دروس دوره دبیرستان وجود دارد که بیشتر برای مرور اطلاعات گذشته و همچنین ارائه اطلاعات به صورت تخصصی تر و حرفه ای تر در نظر گرفته می شوند.

ما برای آشنایی بیشتر هر چه بیشتر شما عزیزان برای انتخاب رشته، مقاله‌ای را آماده کرده‌ایم که با مطالعه آن می‌توانید با ماهیت این رشته، نحوه ادامه تحصیل در این رشته، گرایش‌های آن و دروس هر یک از گرایش‌ها و بازار کار و درآمد آشنا شوید. 6 ترم نخست به درس های مشترک مهندسی معدن (گرایش های اکتشاف، استخراج، مکانیک سنگ و فرآوری) اختصاص داده شده و طی دو ترم آخر درس های تخصصی گرایش انتخابی برای هر ورودی برنامه ریزی می شود. آموزش های نظری ۶۸ درصد، فعالیت های عملی و تخصصی ۳۲ درصد زمان کل آموزش را به خود اختصاص خواهد داد. کشور ایران در زمره کشورهایی است که منابع معدنی بسیار دارد و یکی از ثروت های آن معدن های گوناگون به شمار می رود؛ به همین دلیل رشته مهندسی معدن از بازار کاری برخوردار است و مهندسان معدن نیز درآمد خوبی دارند.

  • بعنوان مثال؛ سنگ چخماق با کیفیت بالا در شمال فرانسه و جنوب انگلستان برای تولید آتش و شکستن سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.
  • دروسی چون زمین‌شناسی عمومی، زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسی ساختمانی، مکانیک سنگ، مکانیک سیالات، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، نقشه‌برداری‌ عمومی‌، عملیات‌ نقشه‌برداری، کانه‌آرایی و اقتصاد معدنی از جمله مهم‌ترین دروس اصلی و پایه این رشته هستند.
  • به عنوان مثال در یک کشور زلزله خیز رشته‌هایی مانند مهندسی زلزله از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و تحصیل در آنها می‌تواند جایگاه اجتماعی خاصی را برای فارغ التحصیلان به دنبال داشته باشد.
  • به عبارت بهتر، فعالیتی را که در آن از ماشین‌آلات و افزارهای پیچیده‌تر و مدرن استفاده می‌شود، نیروی انسانی با سطح تخصص و مهارت بالاتری به کار گرفته می‌شود، سیستم‌های اطلاعاتی مدرن و به روز به کار گرفته می‌شود و سازماندهی کلی عوامل تولید در آن به شکلی مدرن صورت گرفته‌است را باید فعالیتی با سطح فناوری بالا دانست.
  • رشته مهندسی معدن شامل استخراج مواد از زیر و روی زمین است و رشته ای است که با بسیاری دیگر از رشته ها مانند زمین شناسی، متالورژی، مهندسی ژئوتکنیک و نقشه برداری به طور ویژه ای سر و کار دارد.
  • درآمد رشته مهندسی معدن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما به صورت متوسط می‌تواند درآمد بالا و قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان این رشته هم در ایران و هم در جهان در نظر گرفت.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی