رشته مهندسی معدن معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان فرادرس مجله‌ | industryna

مهندسان معدن در طراحی ، توسعه و آزمایش ماشین ها ، تکنیک ها و فرآیندهای برداشت مواد زمین شناسی تخصص دارند. عمده‌ترین ذخایر معدنی ایران شامل مس، سرب، روی، قلع، طلا، زغال‌سنگ، اورانیوم و سنگ‌های ساختمانی و قیمتی است. دوره کارشناسی رشته مهندسی معدن ۴ سال است که داوطلبان موظف به گذراندن ۱۴۰ واحد درسی هستند. شغل مهندسی معدن در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا با توجه به کمبود مهندس در این رشته، شرایط سخت کار و همچنین گرانی انرژی و مواد معدنی بازار کار بسیار خوبی دارد. رشته مهندسی معدن نیز از جمله رشته‌های مهندسی است که باید برای پذیرش آن مدارک را به دقت آماده کنید.

نمونه کارنامه های قبولی رشته مهندسی معدن

✔️ موقعیت های شغلی و بازار کار رشته مهندسی معدن با توجه به علاقه داوطلب و فراخوان های استخدامی در سطح خوبی قرار دارد و در متن مقاله نام موقعیت های شغلی پیشنهادی ارائه شده است. چون بخشی از کار مهندسی معدن مانند نقشه برداری در زیرِ زمین انجام می شود، دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی توانایی خوبی داشته و قدرت کار در معدن را که بیشتر در خارج از شهر و گاه در نقاط دور افتاده قرار دارد، داشته باشد. به همین دلیل بیشتر دانشجویان دختر این رشتهبه غیر از تعداد معدودی از آن ها که در آزمایشگاه ها و مراکز طراحی معدن فعالیت می کنند با مشکلات کاری روبرو می شوند. گفتنی است ریاضی در این رشته از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بدون استفاده از مدل های ریاضی، محاسبات استخراج و اکتشاف معدن را نمی توان انجام داد. در ایران داراری ذخایر معدنی زیادی مس، روی، سرب، طلا، قلع، اورانیوم، زغال سنگ، سنگ های ساختمانی وقیمتی است.

  • مهمترین هدف مکانیک سنگ تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که توسط آن‌ها بتوان سازه‌های مهندسی را در داخل یا بر روی سنگ‌ها بصورت کاملاً ایمن طراحی و بنا کرد.
  • تحصیل در رشته مهندسی معدن بمدت ۴ سال زمان میبرد که در طول ۸ ترم، دروس آن را برنامه ریزی کرده اند.
  • همان‌طور که گفتیم، رشته یکی از 10 رشته دشوار دنیا به حساب می‌آید و موفقیت در این رشته بیش از هر چیزی در گروه ویژگی‌های شخصیتی افراد است.
  • اطلاع از آخرین رتبه های قبولی رشته مهندسی معدن، می تواند به درج صحیح الویت های شما در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری کمک کند و به کمک آن ها می توانید شانس قبولی خود را تخمین بزنید.
  • تخصص ها و مهارت های فارغ التحصیلان گرایش مکانیک سنگ در مهندسی معدن علاوه بر مسائل مربوط به این رشته برای بحث صنعت نفت و حفاری های مربوط به آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین شما می توانید رتبه های قبولی برای رشته مهندسی معدن را در مطلب رتبه های قبولی ریاضی در سایت 3گام بخوانید. در برخی از این کشورها مراکز تحقیقاتی و آموزشی مختص مهندسی معدن تاسیس شده‌اند که در بعضی از آن‌ها تخصص‌های ویژه‌ای از این مجله خبری صنعت رشته تدریس می‌شود؛ از جمله این مراکز می‌توان به مدرسه عالی معدنکاری پاریس و دانشگاه فنی معدن فرایبورگ آلمان اشاره کرد. مهندسان معدنی که در سازمان های دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند.

دروس اصلی رشته مهندسی معدن

امروزه با گسترش تکنولوژی و صنعت، نیاز به مواد استراتژیک معدنی بیشتر و بیشتر می‌شود همچنین برای تامین پایدار مصالح معدنی به عنوان مواد اولیه صنایع پایین دست، نیاز به طراحی معادن بزرگتر و عمیق‌تر است که با بزرگتر شدن معادن پیچیدگی‌های مهندسی و طراحی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندسان معدن در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است. از این دروس باید به ریاضیات و معادلات دیفرانسیل، علوم زمین، ژئوفیزیک، مکانیک خاک، ترمودینامیک، استاتیک و مکانیک جامدات اشاره کرد. برخی از دانشگاه ها برای ورود به رشته مهندسی معدن یک آزمون ورودی می گیرند و برخی دیگر تنها نمرات دبیرستان را ملاک قرار می دهند. گزینه عمومی، که یک برنامه سنتی در یادگیری رشته مهندسی معدن است و افراد را برای کار در معادن و یا مشاغل مربوط به این حوزه آماده می کند.

امکان ادامه تحصیل این رشته در داخل ایران چگونه است؟

نمرات آخرین مدرک تحصیلی تان به همراه نمرات و ترجمه آن نیز از الزامات اپلای است. ژئومکانیک، که به مطالعه پایداری سنگ ها و همچنین تونل های زیرزمینی می پردازد. یکی موسسه پلی تکنیک ویرجینیا (تغییر رتبه ۲۷ به ۲۳) و دیگری دانشگاه کلرادو در بولدر (تغییر رتبه ۳۴ به ۳۰). بعد از پیدا کردن استاد یا گرفتن جواب­ های خوب و تشویق­ کننده به اپلای برای هر دانشگاه/کالج یا حتی جواب قطعی از استاد، باید شروع به پرکردن اپلیکیشن بکنید.

http://amdmag.ir

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی