اقدام بزرگ فاطمی‌امین تدوین چارت سازمانی وزارت صمت بود/ اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: در این شرایط به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی نیازمندیم و معتقدم اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست.


منبع: https://www.irna.ir/news/84922823/%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86

«آرمان خالقی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره مطرح شدن استیضاح «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این ۱۰ سال شاهد «اتصال» دو وزارتخانه و نه «ادغام» بودیم و تشکیلات دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی فقط به هم چسبیده بود.

وی گفت: درخصوص وزارت صمت چند نکته مطرح شده که مهمترین آن مطرح شدن بحث تفکیک صنعت و معدن از بازرگانی است؛ این موضوع را مخاطره‌ای برای بخش تولیدی می‌بینیم و موجب نگرانی فعالان اقتصادی و صنعتی است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ابراز امیدواری کرد: مجلس از این موضوع عدول کرده و بگذرد، زیرا موضوع ادغام دو وزارتخانه در سال‌های گذشته به‌منظور متمرکز شدن مسوولیت‌های تولید و تجارت در یک وزارتخانه و مقابله با سیاست‌های ضدتولیدی ناشی از واردات به کشور بود که توسط وزارت بازرگانی دنبال می‌شد و فضای متناقضی را به وجود آورده بود.

وی تاکید کرد: برای قضاوت عملکرد فاطمی‌امین آن‌هم با ساختار جدیدی که در این وزارتخانه پایه‌ریزی شده، بسیار زود است.

خالقی با تاکید بر لزوم پرهیز نمایندگان از اقدام احساسی، تصریح‌کرد:‌ چرا می‌خواهیم به‌خاطر سیاست‌هایی که در حوزه‌ای دیگر اتفاق افتاده و وزارت صمت اختیاری برای آن نداشته است، وزیر این مجموعه را تنبیه کنیم؟

وی اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان مجلس است و ما نیز به عنوان شهروند انتظار داریم که وزرا و مسوولان کشور بابت عملکردشان جواب پس بدهند، اما بحث آنجاست وقتی می‌خواهیم ایرادی را مطرح کنیم باید اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز مد نظر داشته باشیم.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به موضوع خودرو به عنوان یکی از محورهای مدنظر استیضاح‌کنندگان اشاره کرد و به طرح این پرسش پرداخت که آیا وزارت صمت با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی و تداوم تحریم‌ها امکان کافی برای تولید خودرو داشته و انجام نداده است؟ یا ارز کافی در اختیار داشته که واردات خودرو به کشور صورت نگرفته است؟

وی یادآوری‌کرد: سیاست‌های کلان ارزی کشور در اختیار وزارت صمت نیست، بلکه توسط وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اول رییس‌جمهوری درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود و انتقاد از وزیر صمت تحت این شرایط به معنای پاک کردن صورت مساله است.

تحمیل هزینه از سوی نمایندگان به کشور با استیضاح فاطمی‌امین

خالقی ادامه‌داد:‌ با توجه به فضای کنونی اقتصادی کشور، تورم موجود و تداوم فشار تحریم‌ها، همچنین حاشیه‌هایی که در یک ماه اخیر در فضای اجتماعی کشور رخ داده، نمایندگان مجلس با استیضاح وزیر صمت در حال تحمیل هزینه‌های جدیدی به جامعه و اقتصاد کشور هستند و با روی کار آمدن وزیر جدید نیز شاهد ابهام در فضای صنعت، معدن و تجارت کشور خواهیم بود.

وی بیان‌داشت: فاطمی‌امین آنچه برای ادغام دو وزارتخانه نوشته شده بود را پس از ۱۰ سال اجرایی کرد که اقدام بزرگی بود و در راستای اجرایی کردن آن معاونت‌ها و اداره‌های کل جدید را شکل داد.

مجلس از موضوع تفکیک وزارت صمت عبور کند

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی