۷۷۰ واحد صنعتی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشت

وی با بیان اینکه سیاست جدی در دولت سیزدهم، احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد است اظهار داشت: در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای را با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردند که براساس آن ۵۰ هزار میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد همچنین بازسازی و نوسازی آنها تامین شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز به همراه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از برخی واحدهای صنعتی و تولیدی در غرب خراسان جنوبی بازدید کردند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84924251/%DB%B7%DB%B7%DB%B0-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: درخصوص زمین‌های راکد که در چند سال گذشته با هدف ایجاد واحدهای تولیدی و اشتغالزایی واگذار شده ولی منجر به تولید نشده، واپس‌گیری این اراضی از سال گذشته به‌صورت جدی پیگیری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات صنایع و معادن شهرستان سرایان افزود: به همت دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در یک‌ سال گذشته احیا شده است.

وی گفت: سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته ۹۹۰ هکتار یعنی ۵۵ درصد بازپس‌گیری اراضی راکد را داشتیم و در ۶ ماه نخست سال جاری هم ۴۴۰ هکتار بازپس‌گیری شد.

وی افزود: مانع جدی که هنوز نتوانستیم برداریم، بحث‌های مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست است که باید ورود جدی داشته باشیم.

رسولیان خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی رئیس جمهور ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای زیرساخت‌های واحدهای صنعتی و تولیدی مصوب شده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: اصلاح قانون معادن در کمیسون مربوطه تصویب شده است و به‌زودی وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

وی افزود: همچنین خراسان جنوبی از محل تسهیلات شناور که سایر استان‌های برخوردار جذب نمی‌کنند، می‌تواند سهمیه خوبی را دریافت کند.

وی همچنین گفت: کمک مالی لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها در استان خراسان جنوبی ارائه می‌شود و برای تامین برق ناحیه صنعتی سرایان هم کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

مصطفی طاهری افزود: از یک سال قبل اصلاح خوبی را درخصوص قانون معادن انجام می‌دهیم تا حقوق استان‌ها و شهرستان‌های دارای معادن دیده شود.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هدف از حضور مسئولان در منطقه آشنایی با ظرفیت‌های صنعتی و معدنی است و در سال‌های اخیر به جد پیگیر احیای واحدهای صنعتی و معدنی بوده‌ایم.

رسولیان اضافه کرد: هدف ما این نیست که تولیدکنندگان را تحت فشار قرار دهیم و زمین را پس بگیریم اما هر زمینی را که شما به این نتیجه رسیدید طرف مقابل کننده کار نیست و علاقه‌ای به فعالیت ندارد، نسبت به بازپس‌گیری اقدام کنید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را اقدام دیگر این وزارتخانه در دوره اخیر عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اعم از آب، برق و گاز و زمین طی یک سال گذشته نسبت به قبل ۲ برابر شده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۲ سال است که رویکردی جدیدی را در مجلس برای تخصیص بودجه دنبال می‌کنیم و خراسان جنوبی از محل تسهیلات تبصره‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ منابع خوبی در اختیار دارد که این اعتبارات در سال جاری برای استان افزایش سه برابری داشته است.

وی با اشاره به اینکه درخواست و مشکلات مطرح شده در این سفر در جلسه تخصصی در مرکز بررسی می‌شود گفت: تلاش ما ورود نهادهای انقلابی و برخی صندوق‌های کشوری در استان خراسان جنوبی است تا کمک‌های خوبی گرفته شود.

وی گفت: برای کسب و کارهای کوچک و ضعیف نیز کارگاه‌هایی را در سطح کشور شروع به ساخت کرده‌ایم و در سال جاری هزار کارگاه احداث می‌شود.

وی افزود: براساس برآورد سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات کسری برق جدی داشتیم و در احداث ۹۳ پست برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت کردیم که کم‌نظیر است.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی افزود: بنا داریم با حضور مسئولان در منطقه مشکلات و موانع سر راه صنعت، معدن و تولید را مرتفع کنیم.

طاهری گفت: افرادی که می‌خواهند در زمینه تولید اقدام کنند باید مراحل مختلفی را بگذرانند و ۲ بار قانون تسهیل صدور مجوزها در مجلس مورد بازنگری قرار گرفت.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی