در این جلسه “امین زاده” رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشینآلات راهسازی گفت: در سال جاری سیاستگذاری وزارت صمت و تعرفه گذاریهای انجام شده به سمتی بوده که دیگر ساخت داخل ماشینآلات بیمعنی است.
وی خاطرنشان کرد: صادرات از دو بعد تامین ارز کافی برای تامین مایحتاج و همچنین قدرت دادن به کشور در سطح بینالمللی اهمیت و آورده دارد.
وی، تفاوت ماشینآلات نو و ماشینآلات دست دوم با پنج سال کارکرد در موضوع سوخت را ۳.۹ میلیارد دلار هزینه اضافی گازوئیل در مقیاس ۱۷ هزار دستگاه عنوان کرد.
وی ادامه داد: قدرت یافتن کشور در سطح بینالمللی از طریق صادرات محصولاتی مثل مواد خام و اولیه یا نیمهخام نظیر شمش فولادی، متانول و غیره محقق نمیشود، بلکه باید بتوان کالاهایی صادر کرد که کمتر کشوری در جهان قادر به تولید آن است و به طول قد یکی از این محصولات حوزه ماشینآلات است
در این جلسه نیاز کشور به ماشینآلات جدید راهسازی ۱۶ هزار دستگاه عنوان و اعلام شد: میانگین سنی ماشینآلات راهسازی ۲۶ سال است که مشکلات زیادی در نگهداری راهها به وجود آورده است.
[ad_2]
منبع: https://www.irna.ir/news/84908462/%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%DB%B1%DB%B5-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
همچنین “فاطمی” رییس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات معدنی و ساختمانی خواستار استخراج سفارش گذاری در شرکت خارجی و انجام واردات شد و گفت: در این صورت میتوان از فاینانس خارجیها نیز استفاده کرد.
فعالان ماشینآلات راهسازی و معدنی چه گفتند؟
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در این صورت میتوان از فناوریهای روز ماشینآلات نیز استفاده و حتی با مهندسی معکوس آنها را بومیسازی کرد.
وزیر صمت یادآور شد: در سال گذشته ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات بدون نفت از کشور انجام شد که در پنجماهه امسال ۲۴ درصد رشد داشته است و در مقابل واردات کشور در سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار بوده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، “سید رضا فاطمی امین” امروز در جلسه تدوین سند راهبردی ماشینآلات معدنی و راهسازی افزود: امسال وزارت صمت به دنبال اجرای یک سیاست متوازن در حمایت از ماشینآلات صنعتی، معدنی، کشاورزی، راهسازی و ساختمان سازی است و در این زمینه در نظر داریم در هر حوزهای که ظرفیت ساخت داخل وجود دارد استفاده کرده و هر کجا که کمبودی هست از طریق واردات تامین شود.
وی گفت: امروز صنعتگران داخلی در مهندسی معکوس توانمند شده و بهجز موتور و گیربکس، سایر قطعات ماشینآلات راهسازی را میتوانند در داخل کشور تولید کنند.
فاطمی امین تاکید کرد: برای وزارتخانه صادرات ماشینآلات و تجهیزات در همه حوزهها از اهمیت ویژهای برخوردار است.