مدیرکل محیط زیست: تقویت مدیریت سبز در هرمزگان بدون نگاه بازدارنده به صنعت را دنبال می‌کنیم

مدیرکل محیط زیست: تقویت مدیریت سبز در هرمزگان بدون نگاه بازدارنده به صنعت را دنبال می‌کنیم

به گزارش ایرنا، حبیب مسیحی تازیانی شامگاه شنبه به مناسبت روز جهانی محیط زیست و به منظور تقویت همکاری‌ها بین صنعت و محیط زیست، در دیدار با سعید جعفری، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی (EMS) و برنامه‌ریزی زیست‌محیطی (EMP) در بخش‌های صنعتی، اظهار داشت: در مدیریت سبز نباید نگاه بازدارنده‌ای به صنعت داشت؛ نظارت درست می‌تواند هم به حفظ محیط زیست کمک کند و هم فرآیند تولید را تسهیل نماید.

ایزوایکو در پی تبدیل شدن به صنعتی سبز است

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) نیز با توضیح رویکرد استراتژیک این مجتمع عظیم صنعتی در حوزه پایداری زیست‌محیطی گفت: هدف ایزوایکو تبدیل شدن به صنعتی سبز است. در این راستا توسعه فضای سبز کارخانه، مشارکت در آموزش‌های زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست از جمله برنامه‌های اصلی این مجموعه می‌باشد.

سعید جعفری به معرفی اقدامات ایزوایکو پرداخت که شامل نصب سیستم تصفیه واتر بالاست (Ballast Water Treatment) برای نخستین بار در کشور روی نفتکش‌های غول‌پیکر، برنامه‌ریزی برای بازیافت گریت‌بلاست‌های استفاده‌شده و کاهش آلودگی‌های فرآیندهای تعمیراتی، ایجاد و توسعه فضای سبز با کاشت گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم، راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب آن برای آبیاری فضای سبز، استفاده از انرژی خورشیدی در روشنایی داخلی مجموعه، مدرنیزه‌سازی جمع‌آوری پسماند با استفاده از ماشین‌های پرس زباله، ساخت پنج شناور جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی، کاشت درخت نخل به عنوان نماد پایان هر پروژه، هرس و نگهداری علمی و دوره‌ای درختان و گیاهان، نصب تابلوهای محیط زیستی، تهیه چرخه عمر مواد (LCA) برای پایش اثرات زیست‌محیطی، برگزاری دوره‌های آموزشی زیست‌محیطی برای کارکنان و برگزاری مراسم روز درختکاری سالانه در اسفندماه است.

وی افزود هدف دیگر این بازدید، فراهم کردن زمینه مشاوره‌های تخصصی، افزایش هم‌افزایی و تقویت تعامل میان صنعت و نهادهای محیط زیستی است. ایزوایکو به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور، خود را موظف به مسئولیت‌های زیست‌محیطی می‌داند و تمامی عوامل اجرایی، مدیریتی و تولیدی مجموعه با روحیه مسئولانه در این مسیر حرکت می‌کنند.

جعفری همچنین در مورد اهمیت نصب سیستم تصفیه واتر بالاست روی شناورهای اقیانوس‌پیما گفت: تصفیه آب بالاست یکی از مهم‌ترین اقدامات زیست‌محیطی صنعت دریایی است که نقش مهمی در جلوگیری از انتقال گونه‌های مهاجم، آلودگی‌های میکروبی و تخریب اکوسیستم‌های بومی دارد؛ این فناوری با پاکسازی کامل آب بالاست پیش از تخلیه در دریا، از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست دریایی و تهدید تنوع زیستی سواحل جلوگیری می‌کند.

جعفری تأکید کرد: استفاده از این سیستم‌ها تنها یک الزام اخلاقی و زیست‌محیطی نیست بلکه یک ضرورت بین‌المللی بر اساس کنوانسیون‌های جهانی از جمله کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها (IMO) می‌باشد. مجتمع ایزوایکو با نصب این سامانه‌ها گامی مهم در هماهنگی با استانداردهای بین‌المللی، تقویت مسئولیت زیست‌محیطی و ارتقاء جایگاه صنعت دریایی ایران در عرصه جهانی برداشته است.

وی همچنین بر اهمیت بهره‌گیری از دانش تخصصی کارشناسان محیط زیست تأکید کرد و خواستار تشکیل کارگروه مشترک ایزوایکو و اداره کل محیط زیست استان شد و از مدیرکل، معاونان و کارشناسان سازمان برای بازدید رسمی از مجتمع دعوت به عمل آورد.

ایزوایکو با بکارگیری آخرین فناوری‌های جهانی و بومی‌سازی دانش مرتبط، در جهت افزایش تولید، اشتغال پایدار و کاهش وابستگی به خارج، گام‌های مؤثری برداشته است و می‌کوشد تا در افق ایران ۱۴۰۴، به عنوان مجتمع سرآمد و الگویی در صنایع کشتی‌سازی، سکوسازی و ترمینال‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس شناخته شود.

مدیریت آب بالاست و کنوانسیون بین‌المللی کنترل و مدیریت آب بالاست کشتی‌ها (The International Convention on Control and Management of Ballast Water) ۲۰۰۴، یک معاهده دریایی بین‌المللی برای تضمین انطباق کشتی‌ها با استانداردهای مدیریت و کنترل آب و رسوبات است.

کشتی‌ها معمولاً هنگام انتقال بار (با وزنی کمتر از حد لازم) یا حرکت به سمت مقصد بدون بار، از سیستم آب توازن استفاده می‌کنند.

هدف این سیستم حفظ تعادل کشتی در مسیر حرکت پر تلاطم و حفظ قابلیت مانورکشتی در شرایط بی‌باری یا کم‌باری است.

برای این منظور در بخش‌های مشخصی از کشتی مخازن بزرگی قرار دارد که در شرایط کم‌باری یا بی‌باری از آب شور یا شیرین مبدا پر می‌شوند تا با افزایش وزن کشتی، تعادل و مانور آن حفظ گردد و باعث می‌شود کشتی به مقدار خط آب فرو رود.

آب توازن در مسیر حرکت داخل کشتی حفظ شده و در مقصد یا مقاصد (بسته به میزان بارگیری یا تخلیه)، تخلیه می‌شود.

تخلیه مکرر آب توازن موجب شده مخازن شامل ترکیبی از آب دریا، اقیانوس و موجودات زنده و باکتری‌های مختلف اقلیمی باشند که می‌تواند هنگام تخلیه در مقصد مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کند.

]
منبع: https://www.irna.ir/news/85854843/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D9%84-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی