ایران آماده همکاری‌ معدنی با کشورهای عضو اکوست

وی تصریح کرد: امروز ایران پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب به کشوری قوی و قدرتمند در دستیابی بسیاری از زیرساخت‌ها تبدیل شده است.

کمیلی افزود: ایران در عرصه زمین شناسی و اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و ظرفیت های بسیار بالایی در این زمینه دارد.

هم‌اندیشی متخصصان و مدیران حوزه کشورهای عضو اکو و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دیدگاه‌های نوین و حل مسائل بخش زمین‌شناسی و معدنی، بعنوان مهمترین اهداف برگزاری هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو اعلام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: ایران یکی از بنیانگذاران سازمان اکوست و ظرفیت‌های خوبی از نظر معادن و زمین شناسی در کشورهای عضو اکو وجود دارد.

کُمیلی با بیان اینکه همه عناصر جدول مندلیف در این منطقه وجود دارد، افزود: عزم مشترکی برای شناسایی خوب و برداشت عالمانه و فرآوری این معادن وجود دارد تا برای ملت‌های منطقه و کشورهای عضو ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: سایر کشورهای عضو اکو هم در این زمینه‌ها پیشرفت خوبی دارند و این امر امید را بیشتر می کند که همکاری‌های آینده بطور جدی‌تر و عملیاتی‌تر ادامه پیدا کند.

اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو از امروز تا ۲۶ آبان جاری با حضور کارشناسان هفت کشور پاکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در اصفهان در حال برگزاریست.

سازمان همکاری اقتصادی اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در سال ۱۳۴۱ نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند و سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به این سازمان پیوستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: کشورهای عضو اکو و ایران دارای منابع بسیار غنی و فراوان معدنی از جمله سنگ‌های تزیینی تا کانسارهای فلزی و عناصر کمیاب هستند.

وی ادامه داد: فناوری‌های روز و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان قوی بسیاری در این زمینه در کشور ایران ایجاد شده است.

کُمیلی خاطرنشان کرد: ایران برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌ مشترک با کشورهای عضو اکو در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری و ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در ایران و هر کدام از کشورهای عضو اکو برای فرآوری مواد معدنی آمادگی کامل دارد.

این سازمان اکنون با ۱۰ عضو، ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و هشت‌ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت از منابع غنی انرژی برخوردار است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84942483/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D8%A7%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA

به گزارش ایرنا، هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو(سازمان همکاری اقتصادی)، امروز دوشنبه ۲۳ آبان‌ به میزبانی سازمان زمین‌شناسی و با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان در باره ملاحظات زمین شناسی و در راستای همکاری‌های معدنی و اکتشاف معادن بین کشورهای عضو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرحسین کُمیلی، روز دوشنبه در اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو(سازمان همکاری اقتصادی) در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: سیاست قطعی ایران، افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای است و سازمان اکو بعنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای همکاری‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی