۷۷۰ واحد صنعتی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشت

مصطفی طاهری افزود: از یک سال قبل اصلاح خوبی را درخصوص قانون معادن انجام می‌دهیم تا حقوق استان‌ها و شهرستان‌های دارای معادن دیده شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: اصلاح قانون معادن در کمیسون مربوطه تصویب شده است و به‌زودی وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

طاهری گفت: افرادی که می‌خواهند در زمینه تولید اقدام کنند باید مراحل مختلفی را بگذرانند و ۲ بار قانون تسهیل صدور مجوزها در مجلس مورد بازنگری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات صنایع و معادن شهرستان سرایان افزود: به همت دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در یک‌ سال گذشته احیا شده است.

رسولیان اضافه کرد: هدف ما این نیست که تولیدکنندگان را تحت فشار قرار دهیم و زمین را پس بگیریم اما هر زمینی را که شما به این نتیجه رسیدید طرف مقابل کننده کار نیست و علاقه‌ای به فعالیت ندارد، نسبت به بازپس‌گیری اقدام کنید.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۲ سال است که رویکردی جدیدی را در مجلس برای تخصیص بودجه دنبال می‌کنیم و خراسان جنوبی از محل تسهیلات تبصره‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ منابع خوبی در اختیار دارد که این اعتبارات در سال جاری برای استان افزایش سه برابری داشته است.

رسولیان خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی رئیس جمهور ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای زیرساخت‌های واحدهای صنعتی و تولیدی مصوب شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: درخصوص زمین‌های راکد که در چند سال گذشته با هدف ایجاد واحدهای تولیدی و اشتغالزایی واگذار شده ولی منجر به تولید نشده، واپس‌گیری این اراضی از سال گذشته به‌صورت جدی پیگیری شده است.

وی افزود: همچنین خراسان جنوبی از محل تسهیلات شناور که سایر استان‌های برخوردار جذب نمی‌کنند، می‌تواند سهمیه خوبی را دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه درخواست و مشکلات مطرح شده در این سفر در جلسه تخصصی در مرکز بررسی می‌شود گفت: تلاش ما ورود نهادهای انقلابی و برخی صندوق‌های کشوری در استان خراسان جنوبی است تا کمک‌های خوبی گرفته شود.

وی همچنین گفت: کمک مالی لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها در استان خراسان جنوبی ارائه می‌شود و برای تامین برق ناحیه صنعتی سرایان هم کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز به همراه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از برخی واحدهای صنعتی و تولیدی در غرب خراسان جنوبی بازدید کردند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84924251/%DB%B7%DB%B7%DB%B0-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA

وی افزود: مانع جدی که هنوز نتوانستیم برداریم، بحث‌های مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست است که باید ورود جدی داشته باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را اقدام دیگر این وزارتخانه در دوره اخیر عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اعم از آب، برق و گاز و زمین طی یک سال گذشته نسبت به قبل ۲ برابر شده است.

وی افزود: براساس برآورد سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات کسری برق جدی داشتیم و در احداث ۹۳ پست برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت کردیم که کم‌نظیر است.

وی گفت: برای کسب و کارهای کوچک و ضعیف نیز کارگاه‌هایی را در سطح کشور شروع به ساخت کرده‌ایم و در سال جاری هزار کارگاه احداث می‌شود.

وی گفت: سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته ۹۹۰ هکتار یعنی ۵۵ درصد بازپس‌گیری اراضی راکد را داشتیم و در ۶ ماه نخست سال جاری هم ۴۴۰ هکتار بازپس‌گیری شد.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی افزود: بنا داریم با حضور مسئولان در منطقه مشکلات و موانع سر راه صنعت، معدن و تولید را مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست جدی در دولت سیزدهم، احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد است اظهار داشت: در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای را با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردند که براساس آن ۵۰ هزار میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد همچنین بازسازی و نوسازی آنها تامین شده است.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هدف از حضور مسئولان در منطقه آشنایی با ظرفیت‌های صنعتی و معدنی است و در سال‌های اخیر به جد پیگیر احیای واحدهای صنعتی و معدنی بوده‌ایم.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی