کیان‌تایر را دوباره می‌توان احیا کرد/ ادغام با دیگر تایرسازان، یک راهکار

کارخانه لاستیک سازی کیان تایر که به نوعی بزرگترین تولیدکننده تایرهای معدنی و دامپتراک کشور محسوب می‌شد و تایرهای خودروهای نظامی و با اندازه‌های بزرگ و خاص نیز تولید می‌کرد، به دلیل بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و مشکلات مالی و مواد اولیه، از اواخر فروردین‌ماه امسال تعطیل و درب کارخانه روی کارگران بسته شده تا حدود یک‌هزار و ۲۰۰ خانواده با معضل بیکاری مواجه شوند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84832889/%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%AF%D8%BA%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86

به گزارش ایرنا، پیشتر استاندار تهران از آمادگی برای واگذاری شرکت کیان تایر به مجموعه های بخش خصوصی یا سازمان ها و شرکت های اقتصادی وابسته به دولت خبر داد و گفت: مذاکره‌هایی در این زمینه انجام شده است تا با اقدامات و سیاست های دولت سیزدهم شاهد بازگشت این شرکت به چرخه رونق تولید باشیم.

این مقام صنفی اظهار داشت: با توقف تولیدات داخلی، اکنون فعالان معدنی به‌طور متوسط برای هر یک جفت لاستیک معدنی چینی باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان پرداختی داشته باشند.

همچنین، «حمیدرضا عبدالمالکی»‌ رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران در این زمینه بیان‌داشت: در حالی که در حدود پنج سال گذشته شرکت کیان‌تایر از سوی سازمان حمایت از صنایع وزارت صمت به خوبی اداره می‌شد، اما مشکلات این واحد از پارسال و با قیمت‌گذاری‌های دستوری محصولات آغاز و وارد زیان‌دهی شد.

میرزایی، بلاتکلیفی مالکیت کیان تایر و همچنین بالا رفتن ارزش زمین را دو مشکل اساسی پیش روی این شرکت برشمرد و تصریح‌کرد: به دلیل پایین آمدن تیراژ تولید، بهتر است کیان‌تایر برای تداوم بقا با شرکتی دیگر در این عرصه ادغام شود یا به هر شکل ممکن بتوان تولید آن را حفظ کرد.

شرکت تولیدی لاستیک البرز معروف به کیان تایر در بخش چهاردانگه اسلامشهر و جاده ترانزیتی تهران- ساوه و در کنار شرکت ایران‌خودرو قرار دارد که در سال ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن انواع لاستیک دارد.

وی تاکید کرد:‌ کیان‌تایر از برندی معروف و جهانی برخوردار است که انتظار می‌رود تصمیم مناسبی از سوی مسوولان امر برای آن گرفته شود.

این شرکت از سال ۱۳۳۷ تأسیس شده است و بعد از پیروزی انقلاب به کیان تایر و در سال ۱۳۸۰ تغییر نام به لاستیک البرز داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،  «جمال میرزایی» در نشست خبری افزود: کیان تایر نخستین کارخانه تایرسازی ایران و خاورمیانه است و از سابقه‌ای طولانی برخوردار است.

وی گفت: امروز وظیفه همه ما است که مشکلات این شرکت را جدی گرفته و برای رفع آنها تلاش کنیم، زیرا از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بوده و حرف‌های زیادی در بازار برای گفتن دارد.

وی تصریح‌کرد: در حالی که با واقعی‌سازی قیمت‌ها و ممانعت از قیمتگذاری دستوری می‌شد به کیان تایر کمک کرد و مانع از تعطیلی آن شد، اکنون که قیمت تایرهای وارداتی معدنی و سنگین رشد فزاینده‌ای داشته، هیچ‌کس از حمایت از مصرف‌کننده دم نمی‌زند.

وی تاکید کرد: زمانی کیان‌تایر بهترین‌ لاستیک‌های معدنی و همچنین بهترین تایرهای لیفتراک کشور را تولید می‌کرد، اما امروز با توقف در تولید مواجه شده است.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی