کمبود نیروی متخصص یکی از معضلات اصلی سازمان زمین‌شناسی است

شهیدی با تاکید بر این‌که یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌رو کاهش نیروی متخصص در بخش دولتی و خصوصی است، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بازار کار مناسبی در اختیار نیروهای جوان قرار نگرفته، این مساله موجب شده ورودی دانشگاه‌ها در رشته‌های زمین‌شناسی و معدن کاهش یابد و طبق آمار ورودی دانشجویان ۵۰ درصد و خروجی دانشگاه‌ها ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که بر اساس آمار موجود تا پنج سال آینده حدود ۱۵۰ نفر کارشناس و متخصص دیگر از این سازمان بازنشسته خواهند شد، ادامه‌داد: این نیروها در حال حاضر در سازمان نقش مشاور، رئیس یا مسوول بخش‌های مختلف را به عهده دارند و وقتی از مجموعه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خارج می‌شوند کار برای این مجموعه در بخش‌های تخصصی زمین‌شناسی و  اکتشاف با مشکل مواجه می‌شود.

شهیدی ادامه‌داد: این بدین معناست که به طور موازی هم بخش دولت در حال کوچک شدن است و هم بخش خصوصی از بین می‌رود و در حال از دست دادن نیروی انسانی است که این معضل موجب می‌شود بخش دولتی نتواند کمبودهای خود در بخش نیروی انسانی را حتی از طریق بخش خصوصی برطرف کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84936279/%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B9%D8%B6%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی در ادامه ضمن اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر کوچک کردن بدنه دولت، گفت: نباید همه نهادها و سازمان‌های کشور را به یک شیوه نگاه کرد، زیرا برخی از مجموعه‌های دولتی فقط فعالیت اداری انجام می‌دهند که کوچک شدن آنها مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند اما کوچک کردن سازمان‌های حاکمیتی و تخصصی مثل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اشتباه است.

وی ادامه‌داد: برای مثال در مدت ۱۰ سال هیچ استخدامی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام نشد و پس از آن در طول یک سال مجموعه‌ای از نیروی انسانی وارد سازمان شدند و همین امر سبب شد که نیروها به طور متعادل وارد و خارج نشوند که این امر معضل بزرگی برای این سازمان است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که تاکنون درخواست‌های این سازمان برای جذب نیرو به نتیجه نرسیده‌، تصریح کرد: فقط از طریق وزارت صمت مجوزهای لازم برای جذب سرباز وظیفه به صورت امریه را اخذ کرده‌ایم تا مشکل کمبود نیروی انسانی برای مدت ۲ تا سه سال حل شود، اما مشکل به‌طور اساسی حل نخواهد شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که از سازمان استخدامی کشور دارای مجوز هستیم، گفت: اکنون ۴۰۰ نفر از چارت سازمانی ما خالی است که در صورت اخذ مجوزهای لازم و استخدام نیروی انسانی علاوه بر این‌که نیروهای جوان با ایده‌های نو وارد سازمان می‌شوند، مشکل کمبود نیروی نیروی انسانی نیز تا حدودی جبران خواهد شد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در چند سال گذشته طرح‌های عمرانی راکد بوده و بودجه چندانی به آن تخصیص داده نشده و این امر موجب شده شرکت‌های مهندسین مشاور نیز ‌نیروهای متخصص خود را از دست بدهند و بسیاری از شرکت‌ها به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل شده‌اند.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: کوچک کردن برخی ارگان‌ها به صلاح کشور نیست و چنانچه مجموعه‌ای مثل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور کوچک شود پس از آن ستادی را خواهیم داشت که فقط به عنوان سیاستگذار فعالیت می‌کند.

معاون وزیر صمت، از جذب نیروهای سرباز وظیفه با تخصص زمین‌شناسی و معدن به عنوان یکی از راهکارهای این برای رفع کمبود نیروی انسانی به طور کوتاه‌مدت یاد کرد و گفت: بسیاری از فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی نیز از طریق برون‌سپاری به بخش خصوصی در حال انجام است و سازمان نقش نظارت بر فرایند را به عهده دارد و همواره سعی کردیم کمبود نیروی انسانی را به نحوی مدیریت کنیم، اما کمبود نیروی انسانی یکی از بزرگترین معضلات این سازمان است.

شهیدی تصریح کرد: تا سال ۱۳۲۰ هیچ سازمانی در کشور وجود نداشت که به طور تخصصی در بخش زمین‌شناسی و معدن فعالیت کند و تنها زمین‌شناسان فعال در زمینه اکتشاف نفت بخشی از فعالیت‌های معدنی کشور را انجام می‌دادند و از سال ۱۳۳۸ که سازمان زمین‌شناسی به‌طور رسمی افتتاح شد به عنوان مرجعی برای انجام فعالیت‌های زمین‌شناسی و معدنی به طور تخصصی آغاز به کار کرد، با این حال فرایند جذب نیروی انسانی به طور منسجم در طول تاریخ سازمان انجام نشده و همواره فاصله‌های وجود داشته است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خاطرنشان‌کرد: برای جذب نیروی انسانی با سازمان‌هایی از جمله سازمان استخدامی کشور به عنوان مرکز مرجع در این زمینه مکاتباتی انجام شده است تا بتوانیم دست‌کم در چند سال آینده به جای بخشی از نیروهایی که از سازمان خارج شده‌اند، جایگزین داشته باشیم.

وی افزود: این امر موجب می‌شود نیروی متخصصی در این زمینه تربیت نشود که وارد بازار کار بشود و از سویی نیروی متخصصی نیز که وارد بازار کار می‌شوند در بخش دولتی جذب نمی‌شوند.

به گزارش ایرنا از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «علیرضا شهیدی» افزود: در گذشته این اظهارنظر وجود داشت که در سازمان زمین شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیروهای متخصص بی‌شماری حضور دارد، اما در برنامه پنج ساله ششم نزدیک به ۱۰۰ نفر از نیروهای متخصص از سازمان خارج یا بازنشسته شدند و هیچ جایگزینی هم انجام نشد.

کوچک کردن سازمان زمین شناسی اشتباه است

شهیدی اظهار داشت: اگر به همین منوال پیش برویم پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده برای انجام فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی مجبور به وارد کردن نیرو از کشورهای خارجی شویم.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی