پدافند غیرعامل ، عامل امنیت واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان

حمله سایبری به سامانه کارت هوشمند سوخت یا سامانه های شهرداری تهران و سیستم های فناوری اطلاعات فولاد کشور در سال  جاری حاوی هشدارهای لازم هستند که امروز دشمنان دیگر دنبال مقابله سخت و نظامی نیستند بلکه از طریق نرم افزاری و حملات سایبری قصد اختلال در تولید و زمین گیر کردن بخش اقتصاد کشورمان را دارند.

معاون امور صنعت سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه تیرماه سال جاری کلیات «طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، گفت: یک درصد از کل بودجه را در این بخش می توانیم هزینه کنیم.

فراهم شدن امکان صادرات لاستیک خودرو

وی میانگین سنی شاغلان در این واحد صنعتی را ۲۹ سال خواند و گفت: ۳۶۵ نفر از نیروهای این واحد از ۲۶ تا ۳۰ سال سن دارند و این یکی از ظرفیت های مطلوب لاستیک بارز کردستان است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84926855/%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

به گزارش ایرنا، فعالیت واحدهای تولیدی و متوقف نشدن ارائه خدمات از سوی آنها به جامعه یکی از مسائل مهم در هر کشوری به شمار می‌آید بنابراین هر واحد تولیدی نیاز است از شیوه‌های امنیتی و حفاظتی در برابر حوادث از وقوع آتش سوزی گرفته تا حملات سایبری و خرابکارانه بهره‌گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: طرح تولید لاستیک گسترش رازی را هم در شهرک صنعتی دهگلان داریم که این طرح در پنج کیلومتری کارخانه بارز واقع شده است و اگر توسط سرمایه گذاران فعلی آن امکان اجرایی شدن نداشته باشد آمادگی این وجود دارد که به شرکت بارز برای بهره برداری واگذار شود.

معاون امور صنعت سازمان پدافند غیرعامل کشور در این بازدید بر نهادینه کردن مولفه ها و شاخص های مدنظر سازمان در همه پروژه‌ها و واحدهای صنعتی تاکید کرد و اظهار داشت:  صنعت لاستیک در کشور ما جزو صنایع هایتک (پیشرفته) به شمار می آید لذا حفاظت از بخش های مختلف آن باید در اولویت باشد.

در اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل مواردی هم چون تجهیز، آموزش، تمرین، ارتقای آمادگی و برطرف کردن نقاط ضعف باید مدنظر قرار گیرد.

وی بر استفاده از پلتفرم‌های بومی تاکید کرد و ادامه داد: سازمان پدافندغیرعامل از هر شرکتی که در کشور فعالیت دارد پشتیبانی می کند.

به منظور بررسی وضعیت واحدهای صنعتی بزرگ استان کردستان از لحاظ پدافندغیرعامل معاون امور صنعت سازمان پدافند غیرعامل کشور به همراه جمعی از مسوولان استانی روز شنبه از کارخانه لاستیک بارز کردستان، پتروشیمی و ایستک بازدید کرد.

حمیدرضا محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از تهدیدها، غیرعاملی و از جنس تکنولوژی است، افزود: تهدیداتی در حوزه فناوری هم وجود دارد که راهکار مقابله با آن به شیوه سخت و نظامی مقدور نیست و باید با ارتقای استانداردها و بهره مندی از روش های نوین به مقابله با آن پرداخت.

مدیرکارخانه لاستیک بارز کردستان با اشاره به اینکه طی سال جاری هم تاکنون ۳۰ هزار تن لاستیک در این واحد تولید شده است، گفت: تنوع محصول تولیدی با افزایش تعداد سایزها از جمله برنامه های ما بوده که اکنون به ۲۷ سایز رسیده است.

بختیار خلیقی اضافه کرد: مهمترین واحدهای تولیدی استان شامل پتروشیمی کردستان، لاستیک بارز، طلای زرکوه، تراکتورسازی، سقزسازی، کاشی کسری و شرکت توتون آپادانا است.

پدافند غیرعامل ، عامل امنیت واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان

مفاخری تعداد افراد مشغول به کار در این واحد را ۸۹۴ نفر خواند و اضافه کرد: با اجرای فاز توسعه آن امکان افزایش افراد شاغل در این واحد به یک هزار و ۲۰۰ نفر هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۶ پروانه بهره برداری لاستیک بارز صادر شد، افزود: لاستیک بارز یکی از پروژه های پیشران استان است که آمادگی همکاری لازم برای توسعه آن را داریم.

محمدی با بیان اینکه پایه و اساس پدافند؛ ایمنی است، افزود: برگزاری رزمایش حریق، سایبر و تست نفوذ در واحدهای صنعتی امری ضروری است که باید اجرایی شود.

وی اضافه کرد: در سال مالی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به تولید سالانه ۳۶ هزار و ۲۱۹ تن به عبارتی بیش از میزان ظرفیت اسمی دست پیدا کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این بازدید با اشاره به اینکه ۹۹۶ پروانه بهره برداری صنعتی در استان داریم، اظهار داشت: با صدور این تعداد پروانه، زمینه ایجاد ۱۹ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با سرمایه گذاری ۴۴ هزار میلیارد ریال فراهم شده است.

خلیقی یادآور شد: ممنوعیت صادرات تایر موجب مشکلات ارزی برای کارخانه لاستیک بارز کردستان شد که بعد از پیگیری های لازم و طرح این مسائل، اجازه صادرات ۱۰ درصد این محصول داده شد.

کاوه مفاخری با اشاره به اینکه این واحد در سال ۱۳۹۶ به طور رسمی گشایش یافت، افزود: بعد از گذشت سه سال به ظرفیت اسمی دست پیدا کرد به گونه ای که در سال مالی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ میزان تولید آن ۲۵ هزار تن در سال بود و سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ هم به ظرفیت اسمی ۳۰ هزار تن آن رسید.

واحدهای انبار، توزین مواد شیمیایی و آزمایشگاه‌های مختلف در این واحدهای تولیدی مورد بازدید این مسوولان قرار گرفت.

اشتغال ۸۹۴ نفر در کارخانه لاستیک بارز کردستان

مدیرکارخانه لاستیک بارز کردستان هم در این بازدید اظهار داشت: کارخانه لاستیک بارز استان یکی از مصوبات سفر رهبری در سال ۸۸ است که با سرمایه گذاری ارزی ۹۱.۸ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و ۲ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال آورده سرمایه گذاران آن احداث شد.

ضرورت نهادینه کردن شاخص‌های پدافند غیرعامل در واحدهای صنعتی

پدافند غیرعامل ، عامل امنیت واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی