وعده رییس‌جمهور محقق شد/ واگذاری سهام ایران خودرو در گام پایانی

در راستای راهبردهای رییس جمهور برای خصوصی‌سازی‌های شفاف و تحقق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و اهداف وزارت صمت برای فروش سهام دولتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سمند و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو ۱۳.۷۷ درصد سهام شرکت ایران‌خودرو را به‌صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات واگذار می‌کنند.

با توجه به اعلام چنین دستورالعمل مهمی از سوی رییس جمهور، در نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه سال جاری «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از اقدامات مهم انجام شده در این زمینه خبر داد و گفت: موانع لازم در این خصوص شناسایی‌شده و در حال رفع آن‌ها هستیم؛ بنابراین در دوره زمانی مورد نظر (۶ ماهه) این اتفاق خواهد افتاد.

تدوین سندی مهم برای واگذاری سهام خودروسازها

وی ادامه‌داد: آیین‌نامه مربوط به روند واگذاری سهام خودروسازان براساس اهلیت، تخصص و تعهد خریداران در حال نهایی شدن است.

اهداف وزارت صمت برای فروش سهام دولتی

واگذاری سهام خودروسازها دغدغه مشترک وزیر  و نمایندگان مجلس

همچنین «محمد جواد حاجی‌حسینی» معاون حقوقی وزارت صمت در حساب توئیتری خود نوشت: واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان (خودسهام‌داری) یکی از محوری‌ترین برنامه‌های وزارت صمت در مسیر تحول این صنعت است که از ابتدا دغدغه مشترک وزیر  و نمایندگان مجلس بود.

به دنبال چنین اقداماتی، در نخستین روزهای خرداد ماه وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با اعضای هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: برای واگذاری سهام دو خودروساز کشور برنامه‌ریزی‌ها انجام‌شده و سندی در دست تدوین است که بر اساس آن اهلیت خریداران این سهام به‌عنوان مهم‌ترین شروط در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در اواسط اسفند ماه سال گذشته آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشور به صورت غیرمنتظره اقدام به بازدید از پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران خودرو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل این شرکت تولیدی قرار گرفت.

متقاضیان می‌توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم‌های مربوط برای احراز صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی، از امروز (یکشنبه، دوم مردادماه) به مدت ۱۵ روز به معاونت مالی و اقتصادی ایران‌خودرو مراجعه کنند.

به دنبال بازدید رییس جمهور از کارخانه ایران خودرو، هشت دستور مهم در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق قدم‌های مهم و نخست در راستای بهبود وضعیت بازار خودرو برداشته شود که یکی از این محورهای دستورالعمل هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری به وزیر صمت، واگذاری سهام دولتی شرکت‌های خودروسازی بزرگ در بازه زمانی ۶ ماهه بود.

شناسایی رفع موانع برای واگذاری سهام دولتی شرکت‌های خودروسازی بزرگ

شرایط ویژه عرضه و واگذاری سهام ایران‌خودرو پس از تکمیل فرآیند قانونی از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، اطلاع‌رسانی خواهد شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84831827/%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B4%D8%AF-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی