وزیر صمت: ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق تامین زنجیره مالی پرداخت شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره فعال سازی واحدهای راکد نیز گفت: ۳۰ درصد واحدهای تولیدی راکد کشور مشکل اهلیت متقاضی دارد یعنی سرمایه گذار به لحاظ مدیریت و فنی اهلیت ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین در نشست اعضای شورای پول اعتبار مصوب شد که بدهی واحدهای بدهکار به بانک ها قسط بندی شده به این نحو که هفت درصد بدهی پرداخت و مابقی قسط بندی شود.

فاطمی امین گفت: از دیگر اولویت های این وزارتخانه اصلاح ناترازی ها است با این توضیح که هم اینک اول زنجیره تولید ۱۰۰ درصد و انتهای آن ۲ درصد سود می برد و سهم سود همه زنجیره متوازن توزیع نشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکلات معیشتی موجود در داخل کشور موجب دیده نشدن این همه توفیقات و کارهای بزرگ صورت گرفته شده است که امید می رود با رفع این مشکلات بتوان خدمات صورت گرفته را به خوبی منعکس کرد.

فاطمی امین گفت: وضعیت تولید در مجموع خوب است و در بیشتر تولیدات از جمله لوازم خانگی، فولاد و خودرو شاهد رشد بوده هر چند در برخی بخش ها نظیر مصالح ساختمانی و روغن خوراکی کاهش هایی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: پرداخت ۷۰ درصد تسهیلات از طریق صورتحساب سامانه جامع تجارت از دیگر توفیقات این وزارتخانه است که در این شیوه پول مستقیم به حساب فروشنده واریز شده و این کار از نشت منابع جلوگیری و انقباض بانک ها را رفع می کند.

وضعیت اقتصاد کشور خوب است

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پیشتر در مزایده ها تنها اهلیت مالی فرد مورد توجه قرار می گرفت بنابراین برخی واحدها پس از واگذاری دچار رکود شده یا به دست واسطه ها می افتاد بنابراین به تازگی، امتیاز فنی متقاضی نیز اضافه شده است.

فاطمی امین گفت: در راستای حمایت از بخش معدن، موجودی صندوق بیمه سرمایه گذاری معدنی افزایش یافته است که منابع خوبی در اختیار فعالیت های معدنی قرار می دهد.

۳۰ درصد واحدهای تولیدی راکد کشور مشکل اهلیت متقاضی دارد

وی با بیان اینکه نیمه نخست امسال تولیدات ماشین آلات معدنی در داخل کشور ۱۰۰ درصد افزایش داشته است افزود: پنج هزار و ۳۰۰ فرصت معدنی به مزایده گذاشته شده است و ۱۰ هزار فرصت نیز بهمن امسال به مزایده گذاشته می شود.

وزیر صمت اظهار داشت: در گام سوم دنبال برداشت شدن سقف تسهیلات هستیم چرا که با واریز شدن پول به حساب فروشنده دیگر نگران سرمایه ثابت نبوده همچنین این اقدام بروکراسی های کنونی برای بررسی نیاز واحد به اعتبار را حذف می کند.

تولیدات ماشین آلات معدنی در داخل کشور ۱۰۰ درصد افزایش داشت

بازدید از زمین خودروسازی و بازدید از شهرک صنعتی ویان در شهرستان کبودرآهنگ پایان بخش سفر یک روزه وزیر صمت به استان همدان است.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه کشورمان در بخش تولید، سرمایه گذاری، صادرات، اشتغال و سطح قیمت ها و دیگر شاخص های اقتصای کشورمان خوب و در سطح مناسب است گفت: وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است به گونه ای که توفیقات روز افزون ایران اسلامی در بخش های مختلف موجب حیرت دیگر کشورها شده است.

فاطمی امین همچنین عصر امروز با سفر به شهرستان کبودرآهنگ از شهرک صنعتی شیرین سو و شهرک اورقین بازدید و در روستای کردآباد از واحد تولیدی خوشه پوشاک دیدن می کند.

یک هزار و ۱۷۸ واحد صنعتی و معدنی در استان همدان فعال است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84933139/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%DB%B3%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87

وی افزود: تمرکز وزارت صمت در نیمه دوم سال جاری بر روی تک تک واحدها معطوف شده چرا که هر یک از واحد برای ما اهمیت دارد.

وزیر صمت با سفر به شهرستان بهار از شهرک صنعتی لالجین (شهر جهانی سفال) دیدن می کند و پس از آن در روستای لتگاه از واحد تولیدی خوشه جوراب بازدید خواهد کرد.

فاطمی امین اظهار داشت: یکی از تکالیف و مسئولیت های اصلی وزارت صمت پیگیری همه موضوعات حتی در حوزه بانکی، گمرک و تامین اجتماعی در قالب پنجره واحد است.

«سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت امروز /شنبه/ در سفر به استان همدان علاوه بر نشست با فعالان اقتصادی از ۶ طرح اقتصادی و شهرک صنعتی بازدید می کند.

وی افزود: برای هدایت یک سوم جرایمی که تعزیرات دریافت می کند به بخش اصناف، مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیدرضا فاطمی امین، روز شنبه در جمع فعالان اقتصادی استان همدان اظهار داشت: طبق مصوبه جدید مقرر شده است که ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی از طریق تامین زنجیره مالی باشد.

وی بیان کرد: یکی از درخواست های طرح شده در این نشست پرداخت به موقع مطالبات از سوی دولت بود که در این باره شهریور امسال مصوب شد که نهادهای دولتی طلب واحدهای تولیدی را به موقع پرداخت کنند در غیر اینصورت بر اساس تورم جریمه می شوند.

فاطمی امین گفت: به منظور تامین ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن، اوایل امسال جدولی تهیه شده و بر این اساس واردات ماشین آلات که در داخل کشور تولید نمی شوند آزاد شد همچنین نیمی از ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن را می توان از داخلی و مابقی را از خارج تهیه کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این راستا سامانه پاسخگویی راه اندازی شده تا واحدها بدون واسطه و مکاتبه اداری نیاز خود را از طریق این سامانه اعلام و سریع پاسخ بگیرد.

فاطمی امین تاکید کرد: زمینه خرید و فروش واحدهای تولیدی باید فراهم شود تا از این طریق بتوان واحدهایی که به علت نداشتن اهلیت متقاضی راکد شدند دوباره احیا و فعال شود.

فاطمی امین اضافه کرد: در سفرهای خارجی و دیدار با هیات ها، همواره آنها از توفیقات روز افزون کشورمان با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان سخن به میان آورده و آنها از این همه توسعه و پیشرفت اظهار تعجب می کنند.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی