همکاری ایران و روسیه در حوزه معدن و فولاد

به گزارش ایمیدرو، روسیه در حوزه های مختلف کامودیتی با ارائه تخفیف کلی، در حال رقابت با ایران در بازارهای ترکیه، شرق آسیا در حوزه آلومینیوم، مس، فولاد و نفت است.

برپایه این گزارش، در بهار امسال ایران بیش از ۱۰۷ هزار و ۷۶ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی از جمله زنجیره روی، زنجیره سیمان، زنیجره مولیبدن، زنجیره کروم، انواع فرو، انواع محصولات سفال، آجر، کاشی و سرامیک، زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط، انواع سنگ و محصولات مرتبط، مس و محصولات پایین‌دستی و پودر آلومینا به ارزش ۱۳ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۰۷ دلار به روسیه صادر کرد.

تجارت بخش معدن و صنایع معدنی با روسیه در بهار ۱۴۰۱

روس‌ها به فناوری آهن‌اسفنجی ایران علاقه‌مند بوده و پیمانکاران ایرانی احتمالا قراردادهایی به منظور ساخت واحدهای بریکت سازی با فولادسازان روسی امضا خواهند کرد.

در مقابل نیز بیش از هشت‌هزار و ۲۳۹ تن انواع محصولات زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط، زغال‌سنگ و کک، سایر معدن و صنایع معدنی و انواع سنگ و محصولات مرتبط به ارزش هفت میلیون و ۱۶۷ هزار و ۶۰۴ تن از روسیه وارد کردیم.


منبع: https://www.irna.ir/news/84828004/%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-%D9%88-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF

همکاری ایران و روسیه در حوزه معدن و فولاد

پتانسیل‌های همکاری در آینده

در فولاد نیز شرکت فولاد مبارکه در حال مذاکره با روس‌ها به منظور تهاتر اسلب با ورق‌گرم است تا از این طریق، بخشی از بازار شمال ایران از طریق واردات تامین شده و ورق از ناحیه جنوبی کشور با قیمت بهتر صادر شود.

در سال جاری با توجه به رویدادهای اخیر، فدراسیون روسیه کشورهایی را غیر دوست عنوان کرده که بر اساس برآوردها ۸۰ میلیارد دلار واردات حذف شده است.

در حوزه اکتشافات، روس‌ها از پیش از انقلاب در ایران فعال بودند و آماده همکاری در این حوزه هستند.

همکاری ایران و روسیه در حوزه معدن و فولاد

چادرملو نیز در حال مذاکره با یک فولادساز روسی به‌منظور سرمایه‌گذاری مشترک در یک معدن سنگ آهن روسیه است.

همچنین پتانسیل‌هایی در حوزه طلا و تجهیزات معدنی وجود دارد که در حال مذاکره است.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد کارشناسان با توجه به مشکلات روسیه با برخی از کشورها، ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش واردات برای این کشور پیش‌بینی شده که ظرفیتی بکر برای ایران است.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی