هدفگذاری تولید یک میلیون تن کاتد در طرح جامع مس

وی اظهار داشت: همین مساله و افزایش تقاضا، سبب افزایش قیمت مس شده و جذابیت را برای صاحبان سرمایه در این حوزه بیشتر خواهد کرد و به همین دلیل باید به سمت تکمیل زنجیره مس در کشور حرکت کنیم.

وی با اشاره به متوسط تولید سالیانه ۲۸۰ هزار تنی کاتد مس در شرایط فعلی، بیان‌داشت: با ذخایر جدید کشف شده از سوی شرکت ملی مس ایران، ورود بیشتر بخش خصوصی به این حوزه و توسعه کارخانه‌های فراوری مقیاس‌کوچک در کشور، همت همه بازیگران و دست‌اندرکاران این زنجیره و ورود صاحبان سرمایه، دستیابی به تولید یک میلیون تن کاتد مس در ۶ سال آینده دور از ذهن نخواهد بود.

شکوری با اشاره به تدوین طرح‌های جامع مس، سرب و روی، طلا و غیره، خاطرنشان‌کرد:‌ ایمیدرو با انعقاد قرارداد با یک شرکت و همکاری با انجمن مس ایران و همراهی معاونت معدنی وزارت صمت، این طرح را آماده کرده و در وهله نخست به دنبال تغییر چشم‌انداز تولید ۸۰۰ هزار تنی کاتد در افق ۱۴۰۴ هستیم.

لزوم تکمیل زنجیره مس در کشور

وی گفت: این تجربه موفق به طور طبیعی به دلیل اهمیت زنجیره و ارزش صادراتی محصولات آن نخستین بار در فولاد اتفاق افتاد و امروز با توجه به ذخایر جدید کشف شده، استخراج از معادن، تعریف واحدهای فرآوری و غیره در سایر زنجیره‌های معدنی نیز اهمیت یافته است.

«بهرام شکوری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تدوین موفق طرح جامع فولاد از سوی ایمیدرو و رفع بسیاری مسائل و مشکلات زنجیره فولاد سبب شده تا امروز چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ دست‌یافتنی به نظر برسد.

رییس انجمن مس ایران اضافه‌کرد: حرکت دنیا به سمت استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌ها از ماشین‌های برقی گرفته تا انرژی‌های پاک سبب می‌شود تا مصرف فلزات غیرآهنی نظیر مس افزایش یابد و در سال‌های آینده تا چهار برابر امروز نیاز به عرضه مس وجود خواهد داشت.

این مقام صنفی ادامه‌داد: با نهایی شدن و ابلاغ طرح جامع مس که در آن موضوعات اساسی همچون جانمایی کارخانجات، اکتشافات، تامین مواد و غیره دیده شده، دستیابی به هدف تولید یک میلیون تن کاتد پیش‌بینی شده است.

شکوری افزود: امروز در زنجیره مس، تا تولید کاتد در کشور انجام می‌شود که بیش از ۵۰ درصد تولید کاتد صادر می‌شود و اگر بتوانیم ارزش افزوده بیشتری در کشور ایجاد کنیم، صادرات و ارزآوری بیشتری نیز خواهیم داشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84935323/%D9%87%D8%AF%D9%81%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D9%85%D8%B3

وی با اشاره به حرکت دنیا به سمت کاهش تولید کربن و کربن‌زدایی، یادآور شد: این مهم اکنون در مباحث تولید فولاد سبز، حذف سوخت‌های فسیلی و استفاده از سوخت‌های پاک در تولید محصولات معدن و صنایع معدنی مطرح است و در آینده اخذ «مالیات کربن» سبب می‌شود تا قیمت تمام شده محصولات بالا رفته و برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در عرضه محصولات در سطح جهان داشته باشیم.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی