مهندسی معدن ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | industryna

گرایش‌ استخراج‌ شامل‌ عملیات‌ حفاری‌ و آتشباری‌ به‌ منظور خردکردن‌ سنگ‌، بارگیری‌ و باربری‌ و در اغلب‌ اوقات‌ سنگ‌شکنی‌ به‌ منظور رساندن‌ ابعاد “کان‌سنگ‌” به‌ اندازه‌ مناسب‌ است‌. این‌ عملیات‌ می‌تواند در معادن‌ روباز، زیرزمینی‌ و در موارد محدودی‌ در دریا انجام‌ گیرد. همچنین بخش ساختمان به عنوان بخشی مجزا از بخش صنعت و معدن برای تأمین نیازهای خود به صنایع تولید مصالح ساختمانی نظیر صنایع سیمان، صنایع فلزی، لاستیک و پلاستیک و صنایع شیمیایی نیازمند است. در کشاورزی نیز از ماشین‌آلات سرمای‌های گرفته تا مواد اولی‌های مانند کود و سم در بخش صنعت تولید می‌شوند که برای توسعه و مکانیزاسیون کشاورزی ملزوماتی حیاتی هستند. از این رو باید گفت که اهمیت بخش صنعت و معدن فراتر از سهم آن در تولید ناخالص داخلی بوده و باید توسعه این بخش را به عنوان محور توسعه اقتصاد کشور تعریف کرد. در حال حاضر ما در بخش معدن بطور متوسط دارای رشد 5/6 درصدی هستیم که باید در این زمینه به رشد 15 درصدی برسیم و برای رسیدن به این رشد به کارشناسان تکنولوژی آفرین بخصوص در زمینه فرآوری نیاز مبرم داریم.

بررسی سه چالش اصلی بهره وری در ایران با حضور دکتر میرسامان پیشوایی رییس سازمان ملی بهره وری ایران

و اما برای اطلاع دقیق و مطمئن از اینکه با درصدها و رتبه ترازی که دارید چه رشته ای قبول می شوید و یا چه رتبه ای کسب خواهید کرد ، می توانید از طریق شماره تماس زیر با مشاورین حرفه ای مرکز مشاور گروپ تماس بگیرید. تراست بسیار مفتخر است که وکلای مجربی را در تیم خود دارد که در تمامی مراحل مهاجرت همراه شما هستند. خیلی از افراد شاید بیش از هزار ایمیل به اساتید مختلف مجله خبری صنعت داده و جواب نگرفته باشند، ولی ناامید نشده و ادامه دادند و موفق به دریافت پذیرش شده ­اند. یکی از مهم­ترین و تاثیرگذارترین بخش­ ها در گرفتن پذیرش از کمیته و جلب کردن نظر اساتید، آماده­ سازی یک رزومه و انگیزه نامه‌ حرفه­ ای است. با توجه به تغییر مکرر قوانین و بندهای آئین نامه ، بهتر است همیشه قبل هر از مشاورین ثبت کیا برای تکمیل مدارک خود بهره ببرید.

  • به‌ همین‌ دلیل‌ بیشتر دانشجویان‌ دختر این‌ رشته‌ ـ به‌ غیر از تعداد معدودی‌ از آنها که‌ در آزمایشگاه‌ها و مراکز طراحی‌ معدن‌ فعالیت‌ می‌کنند ـ با مشکلات‌ کاری‌ روبرو می‌شوند.
  • به‌طور کلی می‌توان گفت که یک مهندس معدن وظیفه‌ بررسی، برنامه‌ریزی و نظارت بر ساخت و توسعه معادن را برعهده دارد.
  • افراد بسته به دانشگاهی که قصد اپلای در آن را دارند باید حداقل نمره مورد نظر مدرک زبان را کسب کنند.
  • در رابطه با کار برای خانم‌ها هم بله، من خانم‌های متعددی رو دیدم در زمینه معدن و در دوران تحصیل هم همکلاسی های خانم داشتم که الان میبینم مشغول به کار هستند.

در پرتغال دانشگاه پورتو کارشناسی ارشد معدن و در اسپانیا دانشگاه پلی تکنیک مادرید مدرک مهندسی معدن، سوخت مواد منفجره و متالورژی را ارائه می دهد. دانشگاه اکستر در جنوب غربی انگلستان نیز مدارک BEng و MEng را در رشته مهندسی معدن و رشته های مربوط به مهندسی معدن ارائه می دهد. آخرین گرایش از گرایش های رشته مهندسی معدن که باید به معرفی آن بپردازیم گرایش فرآوری مواد معدنی است. همانطور که می‌دانید برای هر صنعتی و هر ساز های لازم است تا از مواد معدنی و سنگ ها در شرایط خاصی استفاده شود. به عنوان مثال شرایط دانه بندی و میزان رطوبت سنگ ها میتواند از فاکتورهای بسیار مهم برای انتخاب آنها در طراحی و ساخت یک سازه باشد.

http://amdmag.ir

در این گرایش دانشجویان یاد می‌گیرند تا چگونه کانی ها و ذخایر سنگ موجود در دل زمین را شناسایی کرده و به نوعی بسترهای اولیه لازم برای اکتشاف معدن را به صورت مهارت‌های حرفه‌ای فرا می گیرند. از تکنیک ها و ابزارهای پیشرفته برای شناسایی معادن مختلف در سطح زمین استفاده می‌شود که برای استفاده از این تکنیک ها نیاز است تا آموزش های حرفه ای در مجامع دانشگاهی و علمی تدریس شود. البته شایان ذکر است که به دلیل نیاز به ارائه پروپوزال های مربوط به مباحث اکتشاف از نظر نوع ذخایر و همچنین آبهای زیرزمینی اشتراک‌های بسیار زیادی میان گرایش اکتشاف با گرایش استخراج وجود دارد. گرایش اکتشاف نیز یکی از گرایش های محبوب و پر درامد مهندسی معدن محسوب می شود. آخرین بازنگری صورت گرفته شده مهندسی معدن در مقطع کارشناسی در چهار سال تحصیلی و یا هشت نیمسال تحصیلی ارائه می شود.

متداول ترین کارفرمایان برای مهندسان معدن شرکت های استخراج مواد معدنی هستند که مواد اولیه استخراج شده از زمین را به پالایشگاه ها و سایر تولید کنندگان می فروشند. یکی از معایب رشته مهندسی معدن دشواری آن و محیط کاری سخت آن است، به همین دلیل بسیاری از افراد بعد از اطلاع از شرایط رشته مهندسی معدن، از انتخاب آن منصرف می شوند. دانشجویان رشته مهندسی معدن علاوه بر دانش کافی در زمینه سنگ ها و کانی ها و معادن، باید توانایی مدیریت و نظارت بر معدن را داشته باشند و افراد را در درون کار تیمی هماهنگ کنند. با توجه به واحد فعالیت، تسلط بر روی نرم‌افزارهای مدلسازی، تحلیل و طراحی یا نرم‌افزارهای عمومی، یک برتری برای مهندس معدن محسوب می‌شود. به عنوان مثال، مهندس معدنی که بر روی اتوکد و مجموعه نرم‌افزارهای آفیس تسلط دارد، از شانس بیشتری برای یافتن شغل و پست مناسب برخوردار خواهد بود.

سنگ‌شناسی

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی