مهندسی معدن معرفی رشته مهندسی معدن + درآمد و بازار کار این شغل | industryna

معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن که از رشته های زیرمجموعه کنکور سراسری ریاضی است، به علاقه مندان به این رشته در زیر گروه ریاضی کمک می کند تا با دید بازتری اقدام به درج الویت های مورد علاقه خود در فرم انتخاب رشته شان نمایند. رشته مهندسی معدن به آموزش مکانیک سنگ، زمان شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک و زمین شناسی مجله خبری صنعت معدنی و عملیات حفاری برای خرد کردن سنگ ها، بارگیری، باربری و سنگ شکنی می پردازد. با شروع فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری و منتشر شدن دفترچه راهنمای انتخاب رشته، علاقه مندان به رشته مهندسی معدن، می توانند در صورت مجاز شدن برای انتخاب رشته، کد رشته محل های مرتبط با آن را در فرم انتخاب رشته درج کنند.

معرفی رشته علوم تشریح + بازار کار و دانشگاههای پذیرنده

طبیعی است که برای استفاده و به‌کارگیری مواد معدنی در صنعت، باید مواد معدنی استخراج‌شده و فرآوری شوند. در این فرآیند بخش‌های ناخواسته از یک ماده معدنی کنارگذاشته شده و عیار ماده معدنی نیز افزایش می‌یابد. دقت داشته باشید که فرایند اکتشاف تا بهره برداری از یک معدن و همچنین مدیریت آن یک فرایند طولانی مدت است و حضور در یک پروژه می تواند شغل و درآمد لازم برای تمام عمر را برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم آورد. در ایران دانشگاه‌های مختلفی ارائه دهندهٔ مهندسی معدن در مقاطع مختلف دانشگاهی هستند. بانک مرکزی اخیراً در قالب نشریه نماگرهای اقتصادی (شماره ۷۴)، آمارهای مهم اقتصادی را تا سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۲ منتشر کرده‌است. نگاهی به این آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر صنایع و معادن در مجموع حدود ۲۵ درصد از اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد.

اخذ ویزا برای اپلای رشته مهندسی معدن در خارج از کشور

همانطور که از اسم این گرایش معلوم است، این مهندسین به کشف معدن در مناطق می پردازند. این مهندسین بعد از کشف مناطق مستعد معدن به تعیین شکل و انواع مواد معدنی، میزان ذخیره آنها، نحوه استخراج منابع می پردازند. چهار گرایشی که در این بخش معرفی کردیم، گرایش‌های اصلی مهندسی معدن محسوب می‌شوند.

  • امروزه ما نیازمند فارغ التحصیلان علاقه مند و خلاق مهندسی معدن هستیم تا بتوانیم بدون وابستگی به کارشناسان خارجی، شاهد رونق و افزایش صادرات این بخش باشیم.
  • به همین دلیل مهندسان معدن می توانند در بخش های دولتی و خصوصی این معادن، کار کنند.
  • ضمناً مهندسین اکتشاف، بررسیهای لازم را در زمینه‌هایی همچون اقتصادی بودن بهره برداری از معدن و.
  • چون اوست که می داند در دل یک سنگ ساده چه منابع گرانبهایی نهفته است، اوست که می داند درون سنگ دنیایی است که شبکه های کریستالی آن با نظم و نیرویی بسیار دقیق در کنار همدیگر قرار گرفته اند…
  • در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته مهندسی معدن پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته مهندسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.
درآمد مهندسان معدن در کشور کانادا به صورت میانگین بیش از 100 هزار دلار است. این میزان در کشور آمریکا با داشتن سوابق شغلی زیاد بیش از 120 هزار دلار برآورد شده است. در کشور استرالیا درآمد مهندسان معدن به صورت میانگین 130 هزار دلار در سال است و این میزان در کشور اروپایی اتریش به صورت میانگین نزدیک 80 هزار یورو است. با فرایند استخراج مواد معدنی، مقداری زباله و مواد غیر اقتصادی (موادی که مقرون به صرفه نیستند) تولید می شود که منبع اولیه آلودگی در مجاورت معدن است. فعالیت های استخراج در معادن توسط طبیعت، خود باعث اختلال در محیط طبیعی می شود. بنابراین مهندس معدن وظیفه دارد نه تنها به تولید فرآوری مواد معدنی کمک کند، بلکه باید کاهش آسیب به محیط زیست طی فرایند بهره برداری و استخراج مواد را نیز در نظر بگیرد.

http://amdmag.ir

دروس تخصصی دانشگاهی مهندسی معدن شاکله اصلی دانش و سواد یک مهندس معدن را می‌سازند؛ اما برای اینکه یک دانش آموخته معدن بتواند به یک مهندس خبره تبدیل شود، باید در این صنعت وارد بازار کار شده و بخشی از دانشی را فرا گیرد که تجربی است و نمی‌توان آن را در قالب واحدهای درسی گنجاند. در واقع یک مهندس معدن، دانسته‌های خود را باید در یک محیط عملی بکار گیرد و با ادغام کردن تجربه و محدودیت‌های محیط کاری با دروس تئوری یاد گرفته شده در دانشگاه، بتواند به بهترین نحو در حوزه تخصصی خود نقش ایفا کند. مهندسی معدن نیز مانند بسیاری از رشته‌های مهندسی، نیازمند دانش و مهارت‌های فنی متعددی است. بنابراین، یادگیری مبانی زمین‌شناسی عمومی می‌تواند مسیر پیشرفت مهندسان معدن را هموارتر کند. مهندسین معدن برای یافتن شغل حداقل به مدرک کارشناسی نیاز دارند و در بسیاری از موقعیت های تحقیقاتی نیاز به مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری پیدا می کنند.

اپلای رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی در خارج از کشور

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی