منطقه ویژه اقتصادی بانه ظرفیتی برای توسعه کردستان است

ایرنا: پس به عبارتی تاکنون بیش از ۳۱ درصد اراضی تقسیم بندی شده فاز نخست به سرمایه گذاران واگذار شده حال از این تعداد قرارداد منقعد شده آیا واحدی تاکنون در این منطقه ویژه احداث شده است؟

با هدف اطلاع بیشتر از مزایای وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه در توسعه کشور و به تبع استان و همچنین اقدامات انجام شده در زمینه راه‌اندازی این منطقه و وضعیت کنونی آن با «احمد خسروی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ذیل می آید.

ایرنا: با توجه به اینکه فاز نخست به طور کامل آماده شده است تاکنون چند قطعه زمین در این فاز به سرمایه گذاران واگذار شده و علت فاصله زمانی ایجاد شده بین اجرای این فاز و واگذاری اراضی به سرمایه گذاران چیست؟

خسروی: مساحت عرصه منطقه ویژه بانه ۹۴ هکتار است که دیوارکشی و حصار کشی شده و از این میزان ۸۵ هکتار آن بخش عملیاتی است که آن را به ۲ فاز تقسیم بندی کردیم؛ در فاز نخست آن در ۳۵ هکتار، حدود ۸۰ قطعه زمین به طور کامل آماده شده و چهار زیرساخت اصلی آن تامین شده است عملیات آماده سازی فاز دوم هم شامل احداث خیابان، آبرسانی و تکمیل شبکه فاضلاب را هم با اختصاص ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای سال جاری آغاز کردیم و هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خسروی: پنج مصوبه منطقه ویژه اقتصادی در استان داریم که محوریت ۲ مصوبه‌ منطقه ویژه اقتصادی بانه و مریوان با تولیت بخش دولتی و مصوبه سه منطقه ویژه اقتصادی در شهرهای سقز، کامیاران و بیجار توسط بخش خصوصی باید اجرایی شود و اینکه به چه دلیل و چرا غیر از منطقه ویژه اقتصادی بانه سایر مناطق اجرایی نشده و یا اینکه آیا اجرای آن جزو برنامه های استان است را به نوعی باید به شرایط سرمایه‌گذاری آتی در استان و عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بانه موکول کرد؛ چون فقط مصوبه مربوط به مریوان در اختیار سرمایه‌گذار دولتی است که آنهم مستلزم همراستایی و تصمیمات آتی مدیریت توسعه استان خواهد بود و اجرای مصوبات دیگر نیز منوط به اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

منطقه ویژه اقتصادی بانه؛ ظرفیتی برای توسعه کردستان

خوشبختانه کردستان با توجه به داشتن ظرفیت مرزی با کشور عراق، در حال حاضر دارای منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه – مریوان است،  منطقه ویژه اقتصادی بانه جزو یکی از طرح‌های پیشران توسعه کردستان است که در ۶.۵ کیلومتری مرز سیرانبند قرار دارد و مصوبه ایجاد آن هم در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید.

سازمان صنایع کوچک شهرک های صنعتی ایران متولی اجرای مصوبه منطقه ویژه اقتصادی بانه است تصویب مصوبه این منطقه به اوایل دهه ۸۰ بر می گردد و اوایل دهه ۹۰ هم ابلاغ آن انجام و بعد از رفع مشکلات حقوقی از جمله معارضین، عملیات اجرایی زمین مورد نیاز سال ۱۳۹۶ آغاز شد و اکنون هم در مرحله واگذاری به سرمایه‌گذران قرار دارد.

خسروی: زمان عملیات اجرای این منطقه تا واگذاری اراضی به سرمایه گذاران حدود چهار سال طول کشید یکی از دلایل آن به طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بانه بر می گردد؛ با طرح جامع این منطقه در سال ۱۳۹۹ در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و هیات وزیران موافقت شد و اسفندماه همین سال به طور رسمی افتتاح و امکان واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران فراهم شد. بنابراین از اوایل سال ۱۴۰۰، ۲۵ فقره قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شد که ۱۲ مورد آن مربوط به تولید و مونتاژ لوازم خانگی و مابقی صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی است.

ایرنا: در منطقه ویژه اقتصادی هم مانند قوانین حاکم بر شهرک‌های صنعتی اگر سرمایه‌گذاری در مهلت قانونی اقدام به ساخت و ساز و بهره‌برداری از واحد تولیدی نکند آیا زمین از او پس گرفته می شود؟

ایرنا: عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بانه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و طی گذشت پنج سال وضعیت کنونی این منطقه چگونه است؟

خسروی: بیشتر واحدهایی که عقد قرارداد آنها انجام شده جواز ساخت و ساز را دریافت و تاکنون هم چهار واحد شروع به ساخت و ساز و عملیات اجرایی واحدشان کردند و مقرر شده چهار واحد دیگر هم بزودی کارهای عملیاتی را آغاز کنند.

ایرنا: کردستان دارای پنج مصوبه منطقه ویژه اقتصادی است که در حال حاضر فقط یک مصوبه آن اجرایی شده است؛ چطور تاکنون مصوبات دیگر به اجرا در نیامده و بحثی هم در ارتباط با آنها مطرح نشده و در حد مصوبه‌ روی کاغذ باقی مانده است؟

خسروی: بله، اگر متقاضی پس از مهلت قانونی اقدام به شروع کار نکرده باشد به پروسه داوری معرفی می شود.

به گزارش ایرنا، همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای در حال توسعه هم چون ایران به دنبال دستیابی به توسعه پایدار هستند و در این بین توسعه اقتصادی یکی از مهمترین مصداق‌های آن است که در این راستا هم ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مسیر دستیابی به توسعه پایدار را هموار می کنند.

ایرنا: برای جلوگیری از حضور سرمایه گذارنماها در منطقه ویژه اقتصادی بانه؛ شورای راهبری در استان تشکیل شده و واگذاری اراضی به متقاضیان با تایید اعضای این شورا انجام شده ولی با این وجود، روند فعالیت سرمایه‌گذاران تایید شده که زمین به آنها واگذار شده چندان مطلوب نیست، به نظر شما مشکل و دلیل این روند چیست؟

خسروی: اگر رزومه و مشخصات دارندگان قراردادهای موجود را بررسی کنید، میزان صلاحیت و واقعی بودن درخواست ها پی برده خواهد شد. باید آنچه روند اجرا و تکمیل سرمایه‌گذاری را تسریع می‌بخشد از خود سرمایه‌گذار پرسید، البته گاهی ایرادات و نگرانی‌هایی مطرح می‌شود که به نظر بنده نباید اینگونه باشد و این دغدغه‌ها ناشی از تورم و مشکلات اقتصادی است که قرار است منطقه ویژه اقتصادی برای رفع بخشی از خود این مشکلات پا به عرصه تولید در منطقه ویژه بگذارد.

خسروی: منطقه ویژه اقتصادی بانه واقعا نگین و سرآمد سرمایه‌گذاری در غرب کشور خواهد بود و فعالیت منطقه آزاد تجاری و صنعتی بانه – مریوان هم در این قسمت از کشور، مزایا و تاثیرات آن را دوچندان کرده است، محاسن و چشم انداز منطقه ویژه اقتصادی بانه بسیار مهم است و در بطن و پس زمینه خود هزاران نتیجه مثبت اقتصادی را در پیش دارد. آینده این منطقه با وجود سرمایه‌گذاران مشتاق و فعال، بسیار روشن و امیدوار کننده است و همگی هم واقف هستند در آینده مشمول چه مزایا و مواهب اقتصادی خواهند شد و همچنین چه نقشی در توسعه استان کردستان خواهند داشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84922123/%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

در هر صورت شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان افتخار دارد که در اولین ماموریت مربوط به اجرای پروژه پیشران منطقه ویژه اقتصادی بانه در این شرایط سخت اعتباری و مشکلات زمین و معارضین، کارساز عمل کرده و خوشحالیم امروز استان کردستان جزو استان های دارای منطقه ویژه اقتصادی در کشور است.

ایرنا: به عنوان آخرین سوال؛ بفرمایید چشم انداز منطقه ویژه اقتصادی بانه چیست؟

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی