معرفی و بررسی رشته مهندسی معدن و گرایشات مختلف آن | industryna

دانش آموختگان این رشته در تمامی بخش های صنعت معدن و صنایع معدنی می تواند مشغول به کار شود. تمامی بخش‌های صنعت معدن و صنایع معدنی که نیاز به مهندس معدن باشد، همگی می‌توانند زمینه کاری وی با توجه به گرایش تخصصی او به حساب آیند. دانش آموختگان رشته مهندسی معدن با توجه به اینکه در این زمینه تخصص لازم را دارا هستند در صورت داشتن توانایی مالی و با بهره‌گیری از سیاست‌های حمایتی دولت از قبیل وام‌های بلند مدت کم بهره، می‌توانند خود اقدام به تاسیس و بهره‌برداری از معادنی همانند سنگ‌های ساختمانی، زغال‌سنگ، مس، پوکه معدنی، شن و ماسه و … نمایند. تکنسین های معدن بخش مهمی از کار تیمی مهندسی به شمار می روند که در تمام جنبه های استخراج معادن از اکتشاف، برنامه ریزی، توسعه و بهره برداری گرفته تا استخراج مواد معدنی و کنترل محیط زیست نقش دارند.

اپلای مهندسی معدن

پیش بینی می شود که اشتغال مهندسان معدن و زمین شناسی از سال 2026 رشد 7 درصدی داشته و این میزان رشد به همان سرعت رشد میانگین برای همه مشاغل است. علاوه بر این، باوجود اینکه درس زمین شناسی در گروه ریاضی – فیزیک وجود ندارد اما مطالعه آن به دانش آموزان قبل انتخاب رشته مهندسی معدن بینشی را درباره این رشته می دهد. همچنین تسلط بر زبان انگلیسی نیز برای دانشجویان رشته مهندسی معدن نیز بسیار ضروری است. حاذق، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن از دانشگاه بیرجند است. وی در حال حاضر در زمینه طرح‌های پژوهشی حوزه تحلیل پایداری دینامیکی و لرزه‌ای شیروانی‌ها فعالیت می‌کند و تاکنون چندین مقاله در این رابطه تالیف و چاپ کرده است.

http://amdmag.ir

مهم‌ترین مسئله‌ای که داوطلبان بسیاری در انتخاب رشته به آن توجه می‌کنند بازار کار و شرایط شغلی رشته مد نظر است. در حال حاضر ایران در بخش معدن به‌طور متوسط دارای رشد ۵.۶ درصدی است که باید در این زمینه به رشد ۱۵ درصدی دست‌یابیم که برای رسیدن به این رشد به کارشناسان تکنولوژی آفرین به‌خصوص در مجله خبری صنعت زمینه فرآوری نیاز داریم، زیرا راه‌یافتن به بازارهای جهانی تنها از طریق کنترل کیفیت و استاندارد کردن محصولات معدنی مقدور خواهد بود. امروزه ما نیازمند فارغ التحصیلان علاقه مند و خلاق مهندسی معدن هستیم تا بتوانیم بدون وابستگی به کارشناسان خارجی، شاهد رونق و افزایش صادرات این بخش باشیم.

نظر سنجی

بسیاری از صنایع کشور که جزء صنایع با فناوری بالا محسوب می‌شوند، در زیر مجموعه بخش صنعت و معدن قرار دارند از جمله صنایع هوافضا، داروسازی و صنایع تولید ابزار دقیق. بدیهی است که تبحر کارآفرینان ایرانی در این صنایع سبب انتشار فناوری به سایر بخش‌ها شده و توسعه این بخش سایر بخش‌ها را نیز منتفع خواهد کرد. فسفر، جامع‌ترین مرجع معرفی رشته‌های تحصیلی و دانشگاهی و همچنین مشاغل حرفه‌ای در ایران، و نیز معرفی فرصت‌های مهاجرتی برای هر رشته و شغل، در تلاش است تا از یکی از بزرگترین مشکلات موجود در جامعه یعنی بیکاری و همچنین عدم تطابق شغل افراد با حرفه، مهارت، رشته و علایق آنها جلوگیری کند. امید است تا با کمک همه مخاطبان فسفر، این مجموعه بتواند به این مهم دست یابد. میزان دریافتی این مهندسین مانند دیگر رشته های مهندسی علاوه مطابق با قانون مدیریت کشوری به سمت شغلی، تخصص، سابقه کاری، تایم کاری، خصوصی یا دولتی بودن آن بستگی دارد. مهندسین معدن به 3 دسته کارشناس، سرپرست و مدیر تقسیم می شوند که هر کدام از این افراد دارای حقوق های متفاوت هستند.

  • همچنین فرصت های شغلی خوبی در آینده، با افزایش بهره برداری از معادن و اکتشافت و استخراج معادن جدید، برای این مهندسین فراهم می شود.
  • هر گونه خطا و اشتباه در روند اخذ ویزا می تواند شما را از تحصیل باز دارد، به همین علت به همان اندازه که پذیرش شما در دانشگاه مورد نظرتان اهمیت دارد، انجام دادن درست همه مراحل برای اخذ ویزا نیز اهمیت دارد.
  • دانشجویانی که برای مقطع کارشناسی مهندسی معدن اپلای می کنند، در سال های اول دروس پایه مانند ریاضیات، انگلیسی، شیمی، زمین شناسی، معدن مقدماتی و فیزیک را مطالعه می کنند.
  • زبان انگلیسی در تمامی رشته‌های دانشگاهی جز یکی از ضروریات است و مهندسی معدن نیز از این قاعده مستثنی نیست.
  • تحصیل در هر رشته سختی های خود را دارد، تحصیل در این رشته نیز از این قضیه مستثنی نیست.
  • مهندسی معدن دارای ۴ گرایش اصلی کارشناسی استخراج، اکتشاف، فرآوری مکانیک سنگ و تونل‌سازی و ۴۰ گرایش تخصصی مانند ابزار، ماشین آلات، حفاری و… می‌شود.

فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر وزارت معادن و فلزات می توانند در وزارت نفت در زمینه حفاری، وزارت نیرو در زمینه آب های زیرزمینی، کارگاه های وزارت راه و ترابری برای حفاری راه ها و تونل ها، شرکت مترو و سازمان انرژی اتمی مشغول به کار شوند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید. پس از مطالعات امکان‌سنجی و اقتصادی در صورتی که منطقه شناسایی شده پتانسیل لازم را داشته باشد امکان استخراج آن فراهم می‌شود.

سایر بخش های کنکور سراسری ریاضی

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی