معرفی و بررسی رشته مهندسی معدن و گرایشات مختلف آن | industryna

آن چه در همه دانشگاه های خارج از کشور برای اپلای اهمیت دارد، داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر است. افراد بسته به دانشگاهی که قصد اپلای در آن را دارند باید حداقل نمره مورد نظر مدرک زبان را کسب کنند. بیشتر افرادی که برای مقطع کارشناسی ارشد مهندسی معدن اپلای می کنند، به صورت تخصصی تر وارد این رشته می شوند و افراد در سطح دکترا به آموزش در دانشگاه ها به عنوان استاد و یا محقق روی می آورند. حداقل مدرک مورد نیاز برای مهندسی معدن کارشناسی است و به دلیل ارتباط این رشته با بسیاری دیگر از رشته ها برخی از دانشگاه ها به جای آن، مدرک مهندسی برق، مهندسی عمران و یا مدرک زمین شناسی را ارائه می دهند.

رشته مهندسی معدن: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

بدین منظور لازم است مهندسان معدن دارای مهارت‌های مدیریتی و دانش فنی مناسبی باشند. معدن و معدن کاری یکی از شهرهای بسیار حساس در تمام جوامع و کشورها است و در کشورهای بزرگ جهان نیز رشته مهندسی معدن به عنوان یک رشته بسیار مهم تلقی می شود. دقت داشته باشید که فعالیت های ناشی از تخصص و مهارت های مربوط به مهندسی معدن تاثیر بسیار زیادی روی درآمدهای دولت های بزرگ نیز دارد و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند.

البته مهندسان معدن می‌توانند در صورت کسب تجربه‌کاری بیشتر و استخدام در موقعیت‌های شغلی بهتر، درآمد بیشتری تا حدود 75 هزار پوند در سال نیز داشته باشند. آمارها نشان می‌دهند که یک مهندس معدن با مدرک کارشناسی در شهر تهران، متوسط درآمد ماهانه‌ای در حدود 4.5 میلیون تومان در سال 1400 داشته مجله خبری صنعت است. درحالی که در همین سال، یک کارشناس‌ارشد و مدیر مهندسی معدن در تهران، به ترتیب درآمد متوسط ماهانه‌ای به اندازه 5.9 و 8.5 میلیون تومان را دریافت ‌کرده‌اند. همچنین یک مهندس معدن در سال 1400 و در سایر شهرهای بزرگ، متوسط درآمد و حقوق ماهانه‌ای به مبلغ 5 میلیون تومان داشته است.

http://amdmag.ir

دانشجویانی که برای مقطع کارشناسی مهندسی معدن اپلای می کنند، در سال های اول دروس پایه مانند ریاضیات، انگلیسی، شیمی، زمین شناسی، معدن مقدماتی و فیزیک را مطالعه می کنند. در سال های آینده دانشجویان به منظور آشنایی با چگونگی طراحی مدل های نقشه برداری و حفاری با نرم افزارهای مربوط به این رشته نیز در کلاس های عملی کامپیوتر آشنا می شوند. رشته مهندسی معدن شامل استخراج مواد از زیر و روی زمین است و رشته ای است که با بسیاری دیگر از رشته ها مانند زمین شناسی، متالورژی، مهندسی ژئوتکنیک و نقشه برداری به طور ویژه ای سر و کار دارد.

  • هر چند این دانش یکی از دشوارترین دانش‌ها به لحاظ کاربرد است، اما به علت ارتباط نزدیک با طبیعت و در عین حال بهره‌گیری از فنون مهندسی از جذابترین علوم می‌باشد.
  • در این بخش سعی داریم تا واحدهای درسی مهندسی معدن در آخرین بازنگری صورت گرفته شده را به شما معرفی کنیم.
  • کشور ایران در زمره کشورهایی است که منابع معدنی بسیار دارد و یکی از ثروت های آن معدن های گوناگون به شمار می رود؛ به همین دلیل رشته مهندسی معدن از بازار کاری برخوردار است و مهندسان معدن نیز درآمد خوبی دارند.
  • از این مطالب بر می آید که هیچ کدام از گرایش های مهندسی معدن بر دیگری برتری ندارد و وجود همه آن ها برای شروع و به اتمام رساندن پروژه ضروری هستند.
  • البته باید پیش از تصمیم به انتخاب این رشته، لیست هنرستان های دخترانه و پسرانه ارائه‌کننده این رشته را بررسی کنیم.
  • اما درآمد و حقوق یک مهندس معدن در ایران باتوجه به عواملی مانند نوع شرکت، محل فعالیت، سطح ارشدیت و نیز مدرک تحصیلی، می‌تواند متفاوت باشد.

علم ریاضی در این رشته از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا بدون استفاده از مدل‌های ریاضی، محاسبات استخراج و اکتشاف معادن قابل انجام نیست. مهندسی معدن را می توان یکی از معدود علوم مهندسی به شمار آورد که با بسیاری رشته ها و گرایش های مهندسی و علوم پایه واحدهای مشترک دارد. یک مهندس معدن باید نقشه بردار، آشنا به محیط زیست و اطلاعات ماهواره ای بوده و توانایی کار با دستگاه GPS و دستگاه های آنالیز شیمیایی را داشته باشد. مهندسی معدن به ترتیب ارتباط بسیار نزدیکی با رشته های مهندسی نقشه برداری ، مهندسی زمین شناسی، مهندسی اکتشاف نفت، مهندسی محیط زیست و منابع طبیعی، مهندسی مواد (متالورژی)، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع دارد.

کارنامه قبولی رشته 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی