معرفی و بررسی رشته مهندسی معدن و گرایشات مختلف آن | industryna

برای این رشته در دروس عمومی، ۸ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مهندسی معدن در دوره کارشناسی پیوسته ۲۰ واحد خواهد شد. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مهندسی معدن را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید. فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ مهندسی معدن می‌توانند در وزارت‌های مختلف از جمله صنایع و مشاغل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت‌ نیرو در زمینه‌ آب‌های‌ زیرزمینی‌، وزارت‌ نفت‌ در زمینه‌ حفاری چاه‌های نفتی، کارگاه‌های‌ وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ برای‌ حفاری‌ راه‌ها و تونل‌ها و حتی سازمان انرژی اتمی مشغول کار شوند. بدیهی است که میزان حقوق بسته به سمت، سابقه کار، دولتی یا خصوصی بودن شرکت بستگی دارد و یک محدوده حقوق را مشخص کرد. مثلاً مهندسان تازه فارغ‌التحصیل معدن معمولاً زیر نظر مهندسان باتجربه کار می‌کنند و حقوق کمتری دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال، صنعت پتروشیمی حلقه واسط بین صنعت نفت و بخش صنعت و معدن کشور است که با طیف وسیعی از صنایع از صنایع تولید ماشین‌آلات، و تجهیزات و نیز صنایع ساختمانی در بالادست گرفته تا صنایع خودروسازی، شیمیایی و لاستیک و پلاستیک و نیز کشاورزی در پایبنداست ارتباط دارد. با وجود اینکهنرم افزار انتخاب رشته کنکور هیوامی تواند توضیحاتی را در خصوص محل قبولی داوطلبان به آن ها ارائه مجله خبری صنعت دهد، اما همچنان توصیه می شود، پیش از انتخاب رشته با مشاوران و متخصصان این حوزه صحبت کرده و سپس اطلاعات خود را در سایت انتخاب رشته ثبت نمایید. برای اطلاع از نحوه برقراری ارتباط با انواع مشاوران ماهر می توانید به مطالعه مقاله زیر بپردازید. مهم ترین بخش انتخاب رشته که تاثیر مستقیمی بر آینده داوطلب دارد، بحث موقعیت شغلی و بازارکار هر یک از رشته های تحصیلی در دانشگاه است.

نحوه بستن اعلان های گوگل کروم و نوتیفیکیشن ها – راهنمای کاربردی

لازم به ذکر است که دانشجویان می ‌توانند علاوه بر بورسیه‌ ها و کمک‌ هزینه ‌های تحصیلی، وام‌ هایی را نیز از صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه ‌ها و کمک‌ هزینه ‌های تحصیلی در رشته‌ ی مهندسی معدن، لازم است تا به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و از بورسیه ‌های مربوط به رشته‌ ی مهندسی معدن مطلع شوید. همچنین سایت ‌هایی طراحی شده اند که شما می ‌توانید با ذکر نام دانشگاه و همچنین رشته‌ ی تحصیلی مورد نظر از بورسیه ‌های رشته ‌ی مربوطه مطلع شوید.

شرایط عمومی پیمانکاران برای اخذ رتبه بندی در رشته صنعت و معدن

همچنین در کشور انگلیس هر اندازه محل کار دورتر از نقاط شهری باشد، احتمال افزایش حقوق و مزایای استخدامی نیز بیشتر خواهد بود. مزایایی مانند کمک هزینه تهیه مسکن و خرید بلیط هواپیما، برخی از مزایایی هستند که ممکن است شرکت‌ها در کشور انگلیس، برای استخدام یک مهندس معدن درنظربگیرند. در جدول زیر می‌توانید متوسط درآمد و حقوق مهندسان معدن در چند کشور دیگر را نیز مشاهده کنید. خوب است بدانید که منابع معدنی در ایران به اندازه‌ای است که می‌توان این کشور را در فهرست 15 کشور دارنده بیشترین ذخایر معدنی در جهان دانست. باتوجه به این ظرفیت و شناسایی حدود 68 نوع ماده معدنی مهم و استراتژیک در کشور، موضوع استخدام فارغ‌التحصیلان مهندسی معدن در ایران نیز به‌عنوان یک ضرورت مطرح است. نکته بعدی که درباره کاربرد مهندسی معدن باید به بررسی آن بپردازیم استفاده از تجربیات و تخصص های اساتید مربوط به این رشته برای پرورش نیروهای حرفه‌ای آموزش دهنده و علمی کشور است.

  • طراحی معدن به عنوان یک شاخه خاص در مهندسی معدن ارائه می شود که بر بخش های بین رشته ای هر دو علم زمین شناسی و مهندسی از جمله مکانیزه کردن معدن، نقشه برداری معدن و مواد معدنی صنعتی فعالیت می کند.
  • همچنین به صورت کلی این رشته، رشته ساده‌ای نیست و سختی ‌‌های مختلفی داره که نیاز هست افراد باید بر اساس علاقه و همچنین شخصیت خودشون تصمیم بگیرن و وارد این رشته بشن.
  • فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر وزارت‌ معادن‌ و فلزات‌ می‌توانند در وزارت‌ نفت‌ در زمینه‌ حفاری‌، وزارت‌ نیرو در زمینه‌ آب‌های‌ زیرزمینی‌، کارگاه‌های‌ وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ برای‌ حفاری‌ راه‌ها و تونل‌ها، شرکت‌ مترو و سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند.
  • رشته مهندسی معدن پیرامون آموزش مکانیک سنگ، زمان‌شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک، زمین‌شناسی معدنی، عملیات حفاری و آتش باری به منظور خرد کردن سنگ، بارگیری و سنگ‌شکنی است و از بازار کار مناسبی برخوردار است.

با توجه به اینکه معدن کاری یکی از شهرهای بسیار مهم در کشور ما محسوب می شود عملاً نیاز است تا نیروهای متخصص و حرفه ای در این زمینه به صورت مداوم در دانشگاه های علمی پرورش داده شوند. مهندسی معدن می تواند بهترین شرایط را از این نظر داشته و کاربرد فوق العاده مهمی نیز از این جهت دار است. یکی از زیرمجموعه های گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک است و به علت شرایط سخت کار در معدن جزء 10 حرفه دشوار جهان شناخته می شود. همانطور که از نام رشته مهندسی معدن برمی آید، رشته مهندسی معدن مجموعه ای از دانش ها و علوم و فنون است که ناظر به همه بخش های کار در معدن شامل جستجو، اکتشاف، تاسیس معدن، استخراج، تهیه، و فرآوری مواد معدنی می شود. تجربیات آزمایشگاهی نیز بخش مهمی از برنامه های در نظر گرفته شده بیشتر دانشگاه های برای رشته مهندسی معدن است که در ابتدا دانشجویان کلاس های خود را با سفرهای میدانی و بازدید از معادن شروع می کنند دانشجویان در نهایت بعد از فارغ التحصیلی در یک آزمون مهندسی مخصوص شرکت می کنند و در صورت قبولی مجوز کار دریافت می کنند.

http://amdmag.ir

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی