معرفی رشته مهندسی معدن دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی معدن 3گام | industryna

دروس عمومی برای تمام رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه شده و دانشجویان تمام رشته ها ملزم به سپری کردن این دسته از دروس در مقطع کارشناسی هستند. خوشبختانه در ایران نیز بخش معدن یکی از بخش‌های فعال و پویای اقتصاد کشور است و جای کار زیادی وجود دارد. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی معدن با انجام فعالیت‌های ذكرشده می‌توانند به عنوان كارشناس،‌ سرپرست و مدیر در تمامی بخش‌های صنعت معدن مشغول به کار شوند و در حوزه‌های طراحی، مدیریت، مشاوره در زمینه حفر معدن، تونل و انتقال مواد معدنی از معدن به کارخانه فعالیت کنند. لازم به ذکر است که رشته معدن در مقطع کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه آزاد ارائه می‌شود. معدن در کارشناسی ناپیوسته مهندسی فناوری معدن نامیده می‌شود و یک گرایش با عنوان استخراج معادن زیر زمینی دارد. رشته مهندسی فناوری معدن در واحدهای دانشگاه آزاد 12 استان کشور در مجموع 18 واحد دانشگاه ارائه می‌شود که استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی به سبب موقعیت مناسبی که از نظر معادن دارند، با داشتن 3 واحد دانشگاهی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

http://amdmag.irدر وهله اول شرایط پذیرش در این رشته را بایستی از نظر میزان رقابت و علاقه مندی دانش آموزان مورد بررسی قرار دهیم که از این نظر به راحتی می توان نتیجه گیری کرد که علاقه مندی برای ورود به رشته بسیار زیاد است و بایستی شاهد رقابت قابل توجهی دهد کنکور سراسری ریاضی برای ورود به این رشته باشیم. همچنین از نظر ظرفیت پذیرش در رشته مهندسی معدن نیز شرایط خوبی برای علاقه مندان به این رشته وجود دارد و دانشگاه های سراسری بسیار زیادی در سطح کشور امکان پذیرش و تحصیل در این رشته را برای علاقمندان فراهم می نمایند. مدیریت و برآورد هزینه مجله خبری صنعت پروژه، طراحی حفاری و مهندسی ژئوتکنیک اصلی ترین مسائلی است که دانشجویان در مقطع کارشناسی مهندسی معدن با آن درگیر می شوند. برنامه کارشناسی ارشد در ابتدا با دروسی مانند ریاضیات، انگلیسی، شیمی، زمین شناسی، استخراج مقدماتی و فیزیک آغاز می شود و سپس در ترم های بعد دروس آن ها تخصصی تر می شود. دانشجویان رشته مهندسی معدن باید آماده کار در شرایط سخت باشند و در دروس ریاضی و فیزیک قوی باشند. محدوده کار آنها تنها در معادن نیست بلکه در بسیاری از پروژه های سد سازی، ساختمان سازی، ساخت تونل، اکتشافات صنایع نفت و گاز و…

معرفی رشته مهندسی معدن

در گرایش استخراج رشته مهندسی معدن، عملیات حفاری، آتشباری برای خرد کردن سنگ ها، بارگیری و باربری، و فرآیند سنگ شکنی به دانشجویان مهندسی معدن آموزش داده می شود. مهندسان معدن در گرایش استخراج در فضای باز کار می کنند، به همین علت داشتن توانایی بدنی برای آن ها بسیار ضروری است. در این معرفی به بیان بازار کار رشته مهندسی معدن ، وظایف رشته مهندسی معدن ، دوره تحصیلی رشته مهندسی معدن ، مزایای رشته مهندسی معدن ، و …

از دوران ماقبل تاریخ بشر برای اهداف مختلف از تخصص های مربوط به مهندسی معدن در استخراج فلزات از سطح زمین استفاده کرده است. این رشته مهارت ها و تخصص های لازم برای استخراج فلزات از سطح زمین و حتی بررسی شرایط سایر سیارات را در خود دارا است و به همین دلیل همیشه در طول تاریخ توجه خاصی به آن شده است. قدیمی ترین معادن کشف شده در جهان طبق نظریه کارشناسان به حدود ۴۳ هزار سال قبل بر می گردد. رشته مهندسی معدن به عنوان یک رشته دانشگاهی نیز سابقه بسیار طولانی دارد و اولین آموزش های حرفه ای در این رشته مربوط به کالج میشیگان و سال ۱۸۶۱ میشود. البته در آن زمان این رشته با عناوین مختلف و متفاوتی در دستور آموزش قرار می گرفت و بعدها و در حدود سال ۱۸۸۵ به عنوان رشته مهندسی معدن تغییر پیدا کرد. امروزه ایران نیازمند فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند و خلاق مهندسی معدن است تا بتواند بدون وابستگی به کارشناسان خارجی، این بخش از صنعت خود را نیز رونقش ببخشد.

  • برای تحصیل در این رشته متقاضیان باید دانش خوبی در حوزه‌ ریاضیات و زمین‌شناسی داشته باشند.
  • البته این مهلت بر اساس تبصره و قوانینی که از طریق وزارت علوم به دانشگاه ها اعلام شده، تغییر می کند و دانشجو تا زمانی که تمامیتعداد واحدهای کارشناسیخود را پاس نماید می تواند در چارچوب قوانین موجود دانشگاه، به ادامه تحصیل بپردازد.
  • برای موفقیت در این رشته علاقه مهم است، چراکه دشواری های رشته مهندسی معدن آن ها را زود از پا در می آورد.
  • رشته مهندسی معدن که تاریخچه ای دیرینه در رشته های مهندسی دارد از دیرباز مورد توجه بسیاری از افراد به خصوص علاقه مندان به درآمدهای بالا بوده است.
  • با فرایند استخراج مواد معدنی، مقداری زباله و مواد غیر اقتصادی (موادی که مقرون به صرفه نیستند) تولید می شود که منبع اولیه آلودگی در مجاورت معدن است.
  • پس از اتمام تحصیلات تکمیلی، شما می توانید به عنوا یک داوطلب در دوره های زمین شناسی، کار در معدن، طراحی معدن، متالورژی و احیای محیط زیست شرکت کنید.

از وظایف فارغ التحصیلان گرایش فرآوری منابع معدنی می توان به مهارت اداره کلیه مراحل سنگ شکنی، فیلتراسیون، طبقه بندی مواد، آسیا کردن، پرعیار کردن فیزیکی مواد، لیچینگ، فلوتاسیون، استخراج متالوژیکی فلزات، طراحی کارخانه کانه آرایی و نهایتا ارزیابی اقتصادی آن اشاره کرد. در کشور انگلستان، رشته مهندسی معدن برای نخستین بار تأسیس شد و بعنوان نخستین رشته مهندسی اکادمیک تاریخ معرفی گردید و انسانها از زمان گذشته اشنا به فنون این رشته بوده اند و برای پیشبرد زندگی خود از آن بهره می گرفتند. سپس مهندسین استخراج با استفاده از فنون آتشباری و حفاری، اقدام به حفر تونل‌های زیر زمینی و استخراج مواد به روشهای مختلف می نمایند. با پیشرفتهای علم مهندسی معدن می‌توان با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای و نمونه برداری های سطحی، پی به وجود معادن و ذخایر موجود در اعماق زمین برد و نسبت به استخراج آنها اقدام کرد.

برترین دانشگاه ها و دانشکده های مهندسی معدن

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی