معرفی رشته مهندسی معدن، مسیر تحصیلی و بازار کار آن | industryna

هرچند مانند سایر عرصه‌ها برنامه ریزی درست و دقیقی در موضوع استخراج معادن نیز در کشور ما وجود نداشته و درصد قابل توجهی از پتانسیل‌های مربوط به استخراج معدن از بین می رود اما با این حال این موضوع نشان می‌دهد که مهندسی معدن می‌تواند یک رشته بسیار مهم و حیاتی برای کشور ما باشد. رشته مهندسی معدن پیرامون آموزش مکانیک سنگ، زمان‌شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک، زمین‌شناسی معدنی، عملیات حفاری و آتش باری به منظور خرد کردن سنگ، بارگیری و سنگ‌شکنی است و از بازار کار مناسبی برخوردار است. امروزه کشور ما نیازمند فارغ التحصیلان علاقه مند به انتخاب رشته مهندسی معدن می باشد تا بتوانیم بدون نیاز به کارشناسان خارجی، به این بخش رونق نیز روق داده و صادرات مواد معدنی را افزایش دهیم. فارغ التحصیلان می توانند علاوه بر وزارت معادن و فلزات در وزارت نفت در زمینه حفاری، وزارت نیرو در زمینه آب های زیرزمینی، کارگاه های وزارت راه و ترابری برای حفاری راه ها و تونل ها، شرکت مترو، سازمان انرژی اتمی و … مرتبط با رشته تحصیلی خود شروع به کار نمایند.

جزئیات ثبت نام پذیرفته‌ شدگان بدون کنکور اعلام شد

علاقمندان به تحصیل در رشته مهندسی معدن باید از توانمندی بالا و پرطاقت برخوردار باشند. داشتن علاقه، یکی از شروط موفقیت در این رشته به شمار می رود؛ بدین دلیل که آنها به خاطر دشواری های رشته مهندسی معدن بزودی از پا در می آیند. امروزه مهندسان معدن برخلاف گذشته، از نرم افزارهای کامپیوتری در کارهایشان استفاده می کنند که این نرم افزارها شامل نرم‌افزار GEMS، نرم افزار MineX، نرم‌افزار Rockworks، و … است و دانشجویان رشته مهندسی معدن باید آشنایی نسبی با این نرم افزارها و زبان انگلیسی داشته باشند. برای ورود به رشته مهندسی معدن، دو راه وجود دارد؛ در راه اول باید در مقطع متوسطه وارد رشته ریاضی_فیزیک شویم و پس از شرکت در کنکور سراسری و کسب حدنصاب، این رشته را در انتخاب کنیم. البته باید پیش از تصمیم به انتخاب این رشته، لیست هنرستان های دخترانه و پسرانه ارائه‌کننده این رشته را بررسی کنیم.

http://amdmag.irدر اینجا سعی شده است آخرین رتبه قبولی های رشته مهندسی معدن در کنکور 96 و در هر سه منطقه خدمت شما عزیزان ارائه شود . همچنین اگر می خواهید سایر رتبه قبولی های رشته های کنکور ریاضی 96 را مشاهده کنید تا آمادگی بیشتری برای انتخاب رشته داشته باشید ، توصیه می کنیم هموراه مطالب سایت مشاور گروپ را دنبال نمایید. اطلاع از رتبه قبولی های سال گذشته در رشته مهندسی معدن شما را در انتخاب رشته بسیار یاری می دهد. به همین منظور مرکز مشاور گروپ رتبه های آخرین نفرات قبولی رشته مهندسی معدن را در دانشگاههای مختلف در اختیار شما کنکوری های عزیز قرار داده است تا با اطلاع و آگاهی بیشتری بتوانید انتخاب رشته ای منطقی و معقول تری را انجام دهید.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی معدن

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه‌ های رشته ‌ی مهندسی معدن به سایت ‌های زیر مراجعه کنید. آن ها قبل از هرگونه حفاری، باید مطالعات و ارزیابی های زیستی را انجام دهند و برای فرایندهای مدل سازی و شبیه سازی کاملا به نرم افزارهای مهندسی معدن در کامپیوتر مسلط باشند. هنگامی که سنگ معدن های جدید کشف می شود، شرکت های معدنی مهندسان معدن را به محل کشف سنگ معدن می فرستند تا مشخص کنند سنگ معدن های کشف شده از نظر اقتصادی سودآور است یا خیر و این اصلی ترین کاری است که یک مهندس معدن در یک عملیات حفاری باید انجام دهد. رشته مهندسی معدن با این هدف بوجود آمد تا نیروی متخصصی را در دانشگاه ها تربیت کند که بتواند در طول مدت بهره برداری از معدن، ذخایر معدنی، روش های استخراج بهینه و سیستم های نگهداری زیر زمینی یا روزمینی را کشف و ارزیابی کند.

  • مهندسان معدن از مهارت‌ها و دانش تخصصی خود در علوم و فناوری، به‌منظور استخراج مواد معدنی از زمین استفاده می‌کنند.
  • مواد معدنی استفاده های صنعتی زیادی دارند و روش هایی که برای خارج کردن این مواد از زمین استفاده می شود باید سازگار با محیط زیست باشد.
  • در برخی از این کشورها مراکز تحقیقاتی و آموزشی مختص مهندسی معدن تاسیس شده‌اند که در بعضی از آن‌ها تخصص‌های ویژه‌ای از این رشته تدریس می‌شود؛ از جمله این مراکز می‌توان به مدرسه عالی معدنکاری پاریس و دانشگاه فنی معدن فرایبورگ آلمان اشاره کرد.
  • در حال حاضر ما در بخش معدن بطور متوسط دارای رشد ۵/۶ درصدی هستیم که باید در این زمینه به رشد ۱۵ درصدی برسیم و برای رسیدن به این رشد به کارشناسان تکنولوژی‌آفرین بخصوص در زمینه فرآوری نیاز مبرم داریم.

یک مشاور فنی تخصص خاصی را در طراحی، آموزش یا عملیات در نظر گرفته شده برای استخراج مواد دارد. قبل از اینکه به معرفی شرایط بازار کار رشته مهندسی معدن در کشور ایران بپردازیم لازم است یک نکته بسیار مهم را درباره این رشته و بازار کار آن معرفی کنیم. دقت داشته باشید که بازار کار یک رشته ممکن است در کشورهای مختلف با توجه به شرایط موجود در مجله خبری صنعت آن کشور متفاوت باشد. به عنوان مثال در کشوری که معادن زیادی وجود نداشته و عملاً استخراج و اکتشاف معدن چندان نیاز مبرمی برای آن جامعه محسوب نمی شود مسلماً بازار کار مهندسی معدن ای چندان قابل توجه نخواهد بود. ۷ درصد از کل معادن جهان در کشور ما قرار گرفته و امکان استخراج بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی غیر نفتی از معادن کشور ما وجود دارد.

برای قبولی در رشته مهندسی معدن چه درس هایی را باید بخوانم؟

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی