لزوم تامین نیاز کشور به ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از طریق واردات

وی به فرسودگی ماشین‌آلات و همچنین قیمت‌های بالای آنها در کشور اشاره کرد که نوسازی این ناوگان را لازم می‌کند و اظهار داشت:‌ با این حال در بخش‌هایی همچون فرآوری سنگ، وسایل و ماشین‌آلات ریخته‌گری، ساخت کوره‌های القایی و قوسی به خودکفایی رسیده‌ایم و از توان بسیار خوبی بهره‌مندیم و نیازی به خارج نداریم، اما در تولید ماشین‌آلات معدنی ضعف داریم و ناگزیر از صادرات هستیم.

وی معتقد است: در شرایط فعلی و تداوم تحریم‌ها، واردات ماشین‌آلات مستعمل اروپایی که در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به کار گرفته شده‌اند و اورهال آنها می‌تواند برای بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان چاره‌ساز باشد، زیرا از قیمت‌های پایین‌تری نسبت به ماشین‌آلات صفر کیلومتر برخوردارند.

وی بیان داشت: با این حال ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی همچون بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و غیره در کشور تولید نمی‌شود و باید از طریق واردات تامین شوند.

«عبدالوهاب سهل‌آبادی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز بخش صنعت کشور در داخل کشور تولید می‌شوند و در این زمینه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا شاهد واردات آنها نباشیم.

وی همچنین یادآور شد: معادن و شرکت‌های بزرگ کشور قادر به تامین ماشین‌آلات بزرگ مورد نیاز خود هستند، اما تا امروز این ماشین‌آلات در اختیار معادن کوچک و متوسط به‌منظور توسعه فعالیت‌هایشان قرار داده نشده است.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر «سید رضا محتشمی پور»‌ معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت  با اشاره به موضوع تامین ماشین‌آلات معدنی، اظهار داشته بود: در چند سال گذشته شرایط خوبی در بحث ماشین‌آلات نداشتیم و عدم تامین کافی آنها موجب کندی حرکت بخش معدن شده بود.

وی با اشاره به تغییر شرایط در چند ماه گذشته در این بخش، تاکید کرد: امروز هیچ مشکلی برای واردات ماشین‌آلات سنگین موردنیاز بخش با عمر زیر پنج سال که فاقد ساخت داخل باشند، وجود ندارد.

رییس خانه صمت ایران ادامه داد: به‌طور مثال یک دستگاه بیل مکانیکی نو حدود ۱۴ میلیارد تومان قیمت دارد، اما می‌توان کارکرده و دست‌دوم آن را با حدود قیمتی ۶ تا هفت میلیارد تومانی خریداری کرد.

سهل‌آبادی با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان مجلس با واردات ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی به کشور، افزود: در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس باید بیشتر کار کرده و نمایندگان مخالف را با محدودیت توان شرکتی همچون هپکو آشنا کند، زیرا هرگونه اهمال در این زمینه می‌تواند منجر به فرصت سوزی برای کشور شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین به تعطیلی بیش از پنج هزار معدن کوچک و متوسط در کشور اشاره و اضافه کرد: نیمی از مشکلات این معادن راکد را عدم تامین ماشین‌آلات مورد نیاز تشکیل می‌دهد.

وی با اکتشاف پهنه‌های بسیار خوب معدنی در کشور اشاره و تصریح کرد: عمده مشکل معدنکاری کشور را کمبود ماشین‌آلاتی همچون لودر، بولدوزر و بیل مکانیکی تشکیل می‌دهد.

سهل‌آبادی ادامه داد: هرچند شرکت هپکو از توان خوبی برای تولید ماشین‌آلات صنعتی برخوردار است، اما هیچ‌گاه توانی برای تولید ماشین‌آلات سنگین نداشته است و اگر این دسته از ماشین‌آلات را وارد نکنیم بخشی از تولیدمان در بخش معدن و همچنین پروژه‌های راه‌سازی با مشکل مواجه خواهد شد.

محتشمی پور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز در کشور، افزود: شرکت‌ها و واحدها می‌توانند برای تامین ماشین‌آلات موردنیاز خود را صندوق ضمانت فعالیت‌های معدنی تماس بگیرند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84892533/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی