فاطمی امین موانع صادرات صنعت نساجی را رفع کرد

به گفته مقدم ، باید صنایع از یکدیگر تفکیک شوند و با توجه به جنس و ذات هر صنعت، برای بازگشت ارز، دوره‌های تخصصی بگذارند، چون این موضوع در توسعه صادرات نقش بسزایی دارد.

مقدم در بخشی از سخنان خود تسهیل در صادرات را اصلی ترین موضوع در حوزه صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: تحقق این امر در گرو این است، که موانعی مانند تعهدات ارزی رفع شود.

وی افزود: اکنون در زمانی هستیم که موضوع توسط وزیر صمت و سازمان توسعه تجارت آسیب‌شناسی شده و اگر این اتفاق‌ها بیفتد، اصلی‌ترین مشکل صادرات که برگرداندن ارز از سوی صادرکننده است را دیگر نخواهیم داشت، و این خیلی می‌تواند کمک کند.

وی با اشاره به اینکه معضل بالا بودن تعرفه کد کالا سال‌ها وجود داشته است گفت: در دولت سیزدهم و دوره وزارت فاطمی امین در این زمینه شفاف سازی صورت گرفته‌است.

محمد مقدم روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، همچنین تاکید کرد: در حال حاضر در بحث صادرات نساجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

این تولید کننده بخش نساجی بیان کرد: به دلیل نداشتن ال. سی و تضامین بانکی، پول باید در یک صرافی برود، از این رو با توجه به شرایط موجود، بسیاری از تولیدکنندگان، حاضر به پذیرش ریسک نیستند، و با صرف نظر از صادرات، ظرفیت تولیدی خود را فقط برای تامین نیاز بازار داخل تنظیم می‌کنند./


منبع: https://www.irna.ir/news/84923990/%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

وی ادامه داد: قبلا موضوع رسیدگی به یک نامه را چند بار باید پیگیری می‌کردیم، و آخر هم جواب نمی‌آمد، ولی الان نحوه رسیدگی‌ها رضایتمندی ایجاد می‌کند.

این صادرکننده نمونه همچنین انتصاب علیرضا پیمان پاک به ریاست سازمان توسعه تجارت را از اقدام‌های بسیار خوب و تاثیرگذار وزیر صمت توصیف کرد و گفت: از زمان این انتصاب، در موضوع سازمان توسعه تجارت به‌ویژه در خصوص پیمان‌های تجاری با کشورهای اوراسیا مانند روسیه و قزاقستان اتفاقی‌های خوبی رخ می‌دهد.

این صادر کننده برتر یادآور شد: اینکه یک صادرکننده، ارز حاصل از صادرات انجام داده را باید در مدت چهارماه به دولت تحویل بدهد، واقعا دست‌وپاگیر است، اما سازمان توسعه تجارت، درخواست افزایش این مدت را تا ۳۶ ماه، برای صنایعی مانند فرش ارائه داده‌است.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی