طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

معمولا بیش ترین رنگی که در دیوار ها و سقف ها به کار برده می شود، رنگ سفید و یا طراحی داخلی مطب دکتر خاکستری ملایم است. این نکات پلان به طور خاص برای کلینیکهای فیزیوتراپی تنظیم شده است، زیرا آنها معمولا شامل یک سالن بدنسازی هستند. همچنین یکی از مشتریان مهم در کلینیکهای دندانپزشکی، کودکان هستند. بسیاری از این نکات مطمئناً برای کایروپراکتیکها و کلینیکهای ماساژ اعمال می شود، اما واقعیت این است که کلینیکهای فیزیوتراپی احتمالاً به فضای بیشتری نیاز دارند.برای کلینیک های چند رشته ای، این یک ابزار فوق العاده برای شروع برنامه ریزی است. منظور از «رفتار»، کلیه ی حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهده ی مستقیم و غیرمستقیم است. رنگها، تاثیر مستقیمی بر روی آرامش، افکار و رفتار مراجعین دارند. به عبارت دیگر، روانشناسی به مباحث رفتار و فرایندهای روانی میپردازد.

در کنار پنجره می توان از سیستم های تهویه مطبوع نیز استفاده کرد. ساختمان هیچ پنجره ای رو به بیرون ندارد و تمام نور طبیعی کلینیک از طریق سه پاسیو که در پلان با رنگ سبز مشخص شده اند تامین میشود. اما در برخی موارد امکان دارد، مطب در یک زیرزمین مستقر باشد و مکانی که یونیت در آن نصب می شود، شامل پنجره نباشد. اولین نکته ای که در طراحی کلینیک دندانپزشکی اهمیت دارد، نوع کاربری آن است. شفافیت و تمیزی در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پوست بسیار اهمیت دارد. به طور کلی برای دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی باید از مجموعهای کمک بگیرید که بر تمام اصول طراحی مطب دندانپزشکی واقف باشد و در این زمینه تجربه بالایی داشته باشد.

بنابراین لازم است برای ایجاد تنوع و حس و حال خوب، تمهیداتی در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک به کار ببریم. همچنین در بسیاری از فضاها تکنیکهای درمان الکترونیکی مانند لیزر و فراصوت ارائه میشود و لازم است محیط گنجایش کافی برای این روشهای درمانی را داشته باشد. همچنین می توانید میز منشی را به عنوان یک جداکننده بخش دندانپزشکی از سالن انتظار در نظر بگیرید تا از این جهت منشی بتواند به خروج و ورود بیماران نظارت داشته باشد و آن ها را کنترل کند و یک فضای مناسب بین سالن انتظار و اتاق درمان در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر بیمار در تعیین برنامه درمانی مشکل داشته باشد، کارکنان در میز پذیرش به پزشک نیاز دارند تا گزینه های برنامه درمانی بیمار را بررسی کند. در حالیکه فقط در یک فضای بزرگ میتوان فضای انتظار مجزا در نظر گرفت، جدا کردن محل پذیرش از محل انتظار، بخشی از اهداف را پوشش می دهد که هم تجربه کارکنان و هم بیماران را بهبود می بخشد.در درجه اول، یک اتاق انتظار جداگانه به بیماران حریم خصوصی بیشتری می دهد.

هنگامی که یک بیمار جدید وارد می شود و پرونده ایجاد میکند ، یک منطقه انتظار مجزا حریم خصوصی بیشتری را نسبت به یک منطقه مشترک که در آن همه بیماران دیگر می توانند اطلاعات شخصی آنها را بشنوند، فراهم می کند. در عین حال با استفاده از رنگهای روشن و ملایم مانند سفید و صورتی که نماد زنانگی و لطافت است، میتوانیم محیطی آرام و مناسب ایجاد کنیم. برای یک اتاق باز، همچنین می توان انتخاب کرد که پرده داشته باشد یا بدون پرده باشد، که دوباره بر سطح روابط اجتماعی و دوستی صبورانه ای که می تواند ایجاد شود، تأثیر می گذارد. این تنها یکی از دلایل زیادی است که باید به طراحی پلان کلینیک توجه جدی کرد.

هدف از بیان این عوامل، اشاره به حساسیت بالای کار و پیچیدگی فرایند اجرایی شدن یک طرح بود؛ چرا که افراد مراجعهکننده به یک مطب یا مرکز درمانی، اغلب با حالی ناخوشایند و حسی سرشار از تشویش به آنجا مراجعه میکنند و از زمانی که در اتاق انتظار سپری میکنند تا زمانی که در اتاق پزشک تحت معاینه و مداوا قرار میگیرند، این تشویش میتواند در آنها کاهش و یا افزایش پیدا کند. همانطور که میدانید قسمت پذیرش اولین مکانی است که مراجعین به آن جا مراجعه کرده و مدت زمان نسبتاً کوتاهی در آنجا به صحبت و بیان نیاز خود میپردازند.

نکتهی قابل ذکر دیگر، تنوع فعالیتهای رایج در کلینیک فیزیوتراپی و طیف گستردهی مراجعین است که در ردههای سنی مختلف و با مشکلات عدیدهای به کلینیک مراجعه میکنند. بنابراین لازم است با پیروی از استانداردهای روز دنیا، نهایت انعطاف را در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک به کار ببندیم. ارائه دو شیفت کاری در روز نه تنها درآمد را افزایش می دهد، بلکه به بیماران خدمات بهتری نیز ارائه می دهد، بسیاری از آنها در صورتی که ساعات کاری کلینیک بین 9 صبح تا 4 بعد از ظهر باشد، مجبورند کار خود را از دست بدهند. افزایش ساعات کاری کلینیک به طوری که در ساعت 7 صبح باز و در ساعت 8 شب بسته شود، به بیماران جدید و فعلی گزینه های برنامه ریزی بیشتری می دهد. در حالی که این امر مستلزم استخدام پزشکان بیشتری است، همچنین می توان تعداد بیماران تحت درمان را افزایش داد.تقسیم ساعات کار کلینیک به دو شیفت نیز به کارکنان انعطافپذیری بیشتری در ساعات کاری میدهد: آنها میتوانند شیفت صبح یا شیفت بعد از ظهر/عصر کار کنند، که ممکن است با شرایط شخصی یا خانوادگی آنها سازگار باشد.در واقع، بهترین استراتژی برای کلینیک های کوچکتر – کلینیک های زیر 150 مترمربع – برای افزایش درآمد و به حداکثر رساندن فضا، ساعت کاری بیشتر است.

اسمیتس در سال 1969 به بررسی چگونگی برآورد میزان زمان سپري شده تحت تاثیر نورهاي مختلف پرداخت و متوجه شد که افراد تحت نور قرمز در مقایسه با قرارگیري تحت نور آبی ، یک مدت زمان معین را، کوتاهتر احساس می کنند. طراحی گرافیک از جمله مشاغلی است که امروزه احساس نیاز بازار کار به آن احساس میشود به دلیل کاربرد گسترده طراحی گرافيک در مشاغل آنلاین و آفلاین و همچنین مهارت بالای یک طراح گرافيک در انجام پروژه های مختلف این شغل از جمله مشاغلی است که میزان بیکاری در آن بسیار پایین است و یک طراح گرافيک ماهر و متخصص می تواند درآمدهای خوبی را بدست آورد.

همانطور که قبلا گفته شد، انتخاب رنگها در طراحی این کلینیک بسیار دقیق و به جا بوده است. همانطور که گفته شد، رعایت نکات مربوط به استانداردهای طراحی درمانگاه و فضاهای درمانی مانند سیرکولاسیون و برنامهریزی فضایی در این مکان امری ضروری است. جهت طراحی داخلی مطب برای چشم پزشکی باید قواعد چیدمان دکوراسیون داخلی را رعایت کرد. مثلا نور آویز بالای سر مریض جهت روشن کرد صورت یا سر وی به هنگام تزریق یا ترمیم. آسانیسم یک پلتفرم تخصصی جهت خدمات مراقبتی و پزشکی در منزل است. کلینیکها و فضاهای درمانی با توجه به فعالیت تخصصی فضا، نیازهای گوناگونی را میطلبند که باید در طراحی و دکوراسیون داخلی لحاظ شوند. نشانه ی احترام شما به بیمارانتان خواهد بود اگر که بتوانید فضای راحتی را برای آنها فراهم کنید تا منتظر باشند که بر اساس نوبت به اتاق شما مراجعه کنند؛ بنابراین توجه به دکور سالن انتظار، نوع نورپردازی، وجود صندلی های کافی برای نشستن و راحتی نشیمن از جمله ساده ترین و مشخص ترین مواردی است که برای طراحی دکوراسیون مطب پزشک باید به آنها توجه شود. یک فضای پذیرش بزرگ برای انتظار مناسبترو قابل انعطاف تر است.میتوان بخش جداگانهای برای فروش محصولات،اثار هنری،آکواریوم و سایر زیباییهای بصری در نظرگرفت تا بیمار احساس بهتری نسبت به محیط داشته باشند.مهمتر از همه، باید اطمینان حاصل کرد که فضایی راحت با تعداد صندلیهای کافی برای نشستن افراد وجود دارد.

آینه یک عنصر ضروری در جلسات درمانی است که در فضای داخلی این کلینیک مینیمال به کار برده شده است. مهمترین موضوع در طراحی کلینیک فیزیوتراپی بعد عملکردی و در نظر گرفتن تجهیزات مورد نیاز آن است. یکی از مهمترین نکاتی که هنگام طراحی داخلی کلینیک باید به آن اهمیت دهیم، برداشت اولیهی مراجعین از فضای درمانی است. در واقع بر اساس تجربه میتوان گفت که اندازه ایدهآل کلینیک 200 تا 230 مترمربع است. البته که چینش چنین وسایلی بیشتر یک کار تخصصی محسوب میشود و بهتر است که چیدمان آنها مبنایی علمی داشته باشد اما در عین حال میتوان زیبایی چیدمان آنها را نیز حفظ نمود. بنابراین، چه تازه شروع به کار با اولین کلینیک کرده باشیم، چه به دنبال گسترش مکان یا جابهجایی باشیم، حرکت هوشمندانه این است که برای ایجاد برنامههایی برای این عنصر حیاتی درآمدزا وقت بگذاریم.

1- مهم ترین فاکتور در طراحی مطب و یا کلینیک ایجاد تناسب، میان توجه به زیبایی فضا و توجه به عملکرد و کاربردی بودن فضا می باشد. بنابراین لازم است با پیروی از استانداردهای طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، تمام تجهیزات مورد نیاز کادر درمان را تأمین کرده و شرایط کاری ایمن و مناسبی را برای آنها ایجاد کنیم. وجود تجهیزاتی مانند میزهای درمان، تعداد صندلیهای مناسب و کفسازی اصولی و استاندارد، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد کلینیک و رضایت کادر درمان و بیماران ایفا میکند. این افراد بیشتر زمان خود را در محیط سرپوشیدهی کلینیک به سر میبرند. بنابر اين اگر ساعات كار درمانگاه را 8 ساعت در روز،و متوسط زمان سپري شده هر بيمار در درمانگاه را 2 ساعت فرض كنيم، به اين نتيجه ميرسيم كه در هر زمان به طور متوسط 75 تا 100 بيمار در درمانگاه به سر ميبرند. در این مدل باید به سه بخش استفاده (Use)، احساس (Feel) و فکر (Think) اشاره کنیم که هر سه آنها وابسته به کاربر و تجربهاش هستند. یکی از مهم ترین عامل هایی که درطراحی داخلی مطب روانشناسی بسیار تاثیرگذار می باشد، مقوله ی رنگ می باشد.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی