ضرورت تسریع در راه‌اندازی پردیس‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

رسولیان اضافه‌کرد: برای ایجاد پردیس‌های دانش بنیان حتی اگر فضای کوچکی درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی باشد، نیز باید مورد استفاده قرار بگیرد تا موضوع دانش بنیان گسترش و ارتقاء یابد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰‌هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940833/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AD%DB%8C

وی بیان‌داشت: برخی استان‌ها تفاهم نامه هایی را در این راستا با پردیس‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته اند،  تفاهم نامه های منعقد شده همچنین برای تصویب در شورای عتف به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

وی تصریح‌کرد: استان‌هایی که مطالعات لازم را برای ایجاد شهرک‌های فناوری شروع نکرده اند تا ابتدای دی‌ماه امسال فرصت دارند که مطالعات لازم را انجام دهند و به صورت همزمان نیز مکان‌یابی برای ساخت شهرک فناوری در دستور کار قرار بگیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: به‌هم‌رسانی بنگاه‌های بزرگ و فعال با واحدهای راکد تولیدی را در دستور کار داریم و این موضوع به احیای سریع واحدهای راکد کمک خواهد کرد، زیرا به همرسانی یکی از بهترین راه‌های بازگشت واحدهای تعطیل به عرصه تولید است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی رسولیان» در هشتمین نشست شورای راهبری و سیاست‌گذاری تولید دانش بنیان و پیشرفته» با بیان این مطلب، افزود: نیازمند اقدامات عملیاتی برای تسریع در ایجاد شهرک‌های فناوری در کشور هستیم، در این زمینه مکاتبات لازم با استانداران سراسر کشور انجام شده است و بخش خصوصی توانمند نیز می‌تواند در این راستا اقدام و مشارکت کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه‌داد: ایجاد پردیس‌های دانش بنیان در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی با موافقت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و با استانداران سراسر کشور نیز رایزنی‌های لازم انجام شده است.

تبدیل به دانش بنیان، انعقاد تفاهم نامه‌های مختلف، ارایه تسهیلات، برگزاری تورهای صنعتی، اجرای دوره‌های آموزشی، خدمات مشاوره‌ای، نشست‌های b۲b، کمک به تبلیغات و جذب سرمایه‌گذاری از اهم خدمات ارائه شده به برگزیدگان رویدادهای استارتاپی است.

در این نشست تخصصی گزارشی از رویدادهای استارتاپی و حمایت از برگزیدگان آن توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابع ارائه شد. بر این اساس تا پایان سال گذشته ۱۹۷ رویداد استارتاپی با ۶۱۷ برگزیده برگزار شده و ۴۹۳ خدمت به بیش از ۳۹۱ برگزیده رویدادهای استارتاپی ارائه شده است.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی