زندگی ۲۸۰ کارگر لنگ تصمیم مدیرعامل خودروساز در کرمان/پشت پرده چیست؟

فداکار همچنین از رسیدگی و رفع محرومیت در همه مناطق استان کرمان خبرداد و افزود: محرومیت در بخش هایی از شرق و جنوب استان وجود دارد که در سفر به شهرستان‌های مختلف از نزدیک در جریان مشکلات و محرومیت‌های این شهرستان‌ها قرار خواهیم گرفت.

استاندار کرمان که صبح روز پنجشنبه وارد بم شده بود در انتهای سفر در جمع خبرنگاران گفت که به دلیل کسالتی که داشت نتوانست در این مقطع زمانی سفر را ادامه دهد و قول می دهد که روزهای آتی نیز سفری دیگر به منطقه داشته باشد و دیگر مسائل و مشکلات را از نزدیک بررسی کند.

تعدادی از کارگران کاغذسازی ارگ جدید بم(کریمان بم)به همراه محمد جاویدان رییس هیات مدیره این شرکت تولیدی اطراف استاندار جمع شدند و مطالباتشان را مطرح کردند.

به گفته وی در حضور استاندار، از ۲ هفته قبل، از ورود کارگران این شرکت به کرمان موتور برای برداشتن ضایعات خودداری به عمل آمده که پس از بررسی ها متوجه شده اند شه‌بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی که کرمان موتور نیز یکی از واحدهای زیرمجموعه آن است دستور داده ضایعات این کارخانه دیگر به شرکت کاغذسازی کریمان بم تحویل داده نشود.

اما آخرین برنامه استاندار کرمان در سفر به بم هم برای وی و هم برای دیگران متفاوت بود؛ فداکار در این بخش از سفر هم خاطرات دوران دفاع مقدس را برای خودش و دیگران زنده کرد و هم حس و حال مضاعف و متفاوتی در دیدار با خانواده شهید آریایی نیا پیدا کرد و به کرمان بازگشت.

خبر خوش استاندار به خودروسازان

اما در این میان و از آنجا که توضیحی از سوی کرمان موتور داده نشده، جاویدان مدیرعامل شرکت تولید کاغذ در پی اصرار خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه «منطقی به نظر نمی رسد اگر همه فرآیندهای قانونی مندرج در قرارداد طی شده باشد، مدیرعامل صنایع خودروسازی بخواهد یکطرفه قرارداد را فسخ کند که بیکاری جمع زیادی از کارگران هم از تبعات احتمالی آن باشد»، به موضوع دیگری اشاره کرد که خبرنگار ایرنا چون تا لحظه انتشار گزارش نمی تواند صحت و سقم آن را تایید را رد کند به مصادیق آن اشاره ای نمی کند.

گلزار شهدای گمنام بروات ساماندهی می شود

توضیحات دیگر مدیرعامل شرکت تولید کاغذ

به گزارش ایرنا در جریان این بازدید، استاندار کرمان خطاب به این کارگران تاکید کرد که موضوع را پیگیری خواهد کرد اما خبرنگار ایرنا برای آنکه در این گزارش رعایت اصول حرفه‌ای کار رسانه ای و بی‌طرفی را کرده باشد از روز گذشته چند تماس با مسئولان کرمان موتور داشت تا نقطه نظرات این شرکت را نیز احصا کند که همگی این افراد از ارائه اطلاعات خودداری می کنند.

به گفته وی در هر منطقه‌ای که محرومیت وجود دارد بدون هیچ تفاوتی رسیدگی می‌شود و حل مشکلات آن منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جاویدان مدعی شد که احتمال می دهد پای مساله شخصی مرتبط با موضوع دیگری در میان باشد؛ وی توضیحاتی نیز در این زمینه مطرح و استناداتی حتی شامل اطلاعاتی از پرونده قضایی مرتبط با آن موضوع را در اختیار ایرنا گذاشت اما خبرگزاری ایرنا چون نمی تواند صحت این موارد یا انتساب آنها به بعضی افراد را تااین لحظه تایید یا رد کند منتظر می ماند تا در صورتی که کرمان موتور توضیحی در این زمینه داشت یا مسئولان متولی- چه در حوزه قضایی و چه دیگر بخش ها- در این زمینه استنادات و توضیحاتی رسمی ارائه کردند، آنها را به منظور تنویر افکارعمومی منتشر کند.

از دیگر ابعاد سفر استاندار چه خبر

فداکار روایت کرد: آخرین مرتبه شهید آریایی‌نیا را شب قبل از عملیات و شهادتش دیدم، او با پنج نفر دیگر در تیم حاج احمد امینی بودند که همگی در عملیات به شهادت رسیدند.

پشت پرده چیست؟

شمیم کلام و نگاه مادر شهید پایان بخش یک روز پرکار

در این سفر استاندار کرمان از خطوط ماشین‌کاری قطعات گیربکس،واحد تولیدی قطعات بدنه خودروی پرس شاپ، واحد مونتاژ موتور، گیربکس و اکسل نیز بازدید به‌عمل آورد.

زندگی ۲۸۰ کارگر لنگ تصمیم مدیرعامل خودروساز در کرمان/پشت پرده چیست؟
نشست استاندار کرمان با فعالان اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم

جزییات ماجرا

بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان و در مسیر ارتباط راهبردی کرمان با زاهدان و چابهار قرار دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84815229/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DB%B2%DB%B8%DB%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1-%D9%84%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87

وی به دیدار خانواده شهید ممتاز آریایی‌نیا دوست و همرزم خود در دفاع مقدس رفت و در این دیدار از خاطراتش با این شهید والامقام و خوش‌رویی و لبخند همیشگی شهید آریایی‌نیا گفت.

زندگی ۲۸۰ کارگر لنگ تصمیم مدیرعامل خودروساز در کرمان/پشت پرده چیست؟
دیدار محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با خانواده شهید ممتاز آریایی‌نیا

به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در بم، این افراد در جریان بازدید محمدمهدی فداکار استاندار کرمان از صنایع خودروسازی مستقر در شرق کرمان گفتند باوجود آنکه مدت زمان قرارداد شرکتی که در آن کار می کنند با کرمان موتور تمام نشده اما محمدرضا شه‌بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان یک طرفه قرارداد را فسخ کرده است؛ این افراد همچنین مدعی بودند که اینک ۲۸۵ کارگر در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند.

در ادامه سفر، استاندار در نشست روحانیون و موثرین فرهنگی شرکت کرد؛ جلسه ای که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

زندگی ۲۸۰ کارگر لنگ تصمیم مدیرعامل خودروساز در کرمان/پشت پرده چیست؟
نشست استاندارکرمان با روحانیون و موثرین فرهنگی شهرستان بم

در ادامه فداکار نشستی نیز با فعالان اقتصادی در سالن اجتماعات کرمان موتور داشت که این نشست هم بدون حضور خبرنگاران برگزار شد .

تکلیف بخشداران مشخص می شود

استاندار کرمان حضور در جمع خانواده شهدا را توفیق و افتخار دانست و افزود: دعا کنید که عاقبت بخیر شویم و خداوند لطف خود را شامل حال ما کند تا شرمنده شهدا و پاسداران و حافظان نظام جمهوری اسلامی نباشیم.

وی توضیح داد: حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کارگر در این شرکت مشغول به کار هستند که در صورت ادامه این روند و تعطیلی شرکت این افراد بیکار خواهند شد؛ ضمن اینکه اساس فعالیت مجدد ما در کارخانه باوجود هزینه های بالای فعال کردن دستگاه های موجود به شرط تامین ضایعات و قول مساعد آقای شه بخش بوده است که به قرارداد پنج ساله هم انجامیده وگرنه آنهمه هزینه های میلیاردی برای احیای کارخانه توجیه نداشت.

در جریان این بازدید از واحدهای تولید قطعات خودرو بود که شماری از کارگران یک کارخانه استمداد داشتند وی مانع اخراج و بیکاری این تعداد از کارگر شوند.

زندگی ۲۸۰ کارگر لنگ تصمیم مدیرعامل خودروساز در کرمان/پشت پرده چیست؟
گوشه هایی از حضور کارگران شرکت تولیدی کاغذسازی کریمان بم برای دیدار با استاندار

براساس گزارش ها شرکت تولیدی کاغذسازی در سال ۸۶ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم راه اندازی شده است و اقدام به تولید نمونه داخلی کاغذ کرافت دارد، این کاغذ برای تولید لایه داخلی کارتن بسته بندی خرما کاربرد دارد.

خبرنگار ایرنا در عین حال کسب اطلاع کرد که موضوع مربوط به اختلاف در فعالیت بین این شرکت تولید کاغذ و کرمان موتور وارد مراحل قضایی نیز شده است؛ لذا با مسئولان قضایی شهرستان تماس گرفت و آنان نیز ضمن تایید این موضوع گفتند که رییس هیات مدیره شرکت کریمان بم دادخواستی به دادگاه ارائه کرده که پس از بازدید میدانی، دستور موقت برای جلوگیری از خروج ضایعات از کرمان موتور صادر شده است. لذا دادگاه منتظر است تا ببیند دلیلی که برای عدم انجام تعهدات از سوی کرمان موتور ارائه می شود چیست و بعد تصمیم گرفته شود که آیا کرمان موتور باید موظف به پایبندی به قراردادش باشد یا شرکت تولید کاغذ تخطی کرده و اقدام کرمان موتور صحیح است؟

لذا خبرنگار ایرنا حوالی ظهر روز جمعه نیز به صورت تلفنی با شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان تماس برقرار کرد و گفت ضرورت دارد که نقطه نظر شما نیز در این مطلب داشته باشیم تا مطلب به صورت یکطرفه نباشد اما وی با صراحت گفت: « من هیچ صحبتی ندارم، هرطور خودتان صلاح می دانید(بنویسید)».

جاویدان ادامه داد: آقای شه بخش اعلام کرده طی بندی از قرارداد در صورت رضایت نداشتن از طرف مقابل قرارداد، کارفرما می تواند به طور یکطرفه قرارداد را فسخ کند اما شرکت ما حتی یک اخطار هم در این چندسال دریافت نکرده و تمام روال کار به صورت قانونی براساس مفاد قرارداد و با رضایت کامل طرفین انجام شده؛ ضمن اینکه دلایل نارضایتی نیز بیان نشده است.

محرومیت زدایی بد ون تبعیض

وی همچنین پروژه‌های انتقال آب از سد نسا و احداث بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی را از جمله مصوبات پروژه‌های سفر ریاست جمهوری اعلام و بیان کرد: امیدواریم در سفر رییس جمهور بتوانیم برای وام‌های قبل از زلزله راه حلی پیدا کنیم تا گرفتاری مردم در دریافت تسهیلات یا ضمانت بانکی برطرف شود اما امکان بخشودگی این وام‌ها امکان پذیر نیست.

زندگی ۲۸۰ کارگر لنگ تصمیم مدیرعامل خودروساز در کرمان/پشت پرده چیست؟
نشست شورای اداری،نخبگان،فعالان ورزشی و فرهنگی بم

رییس هیات مدیره این شرکت تولیدی بیان کرد: شرکت کریمان بم قرارداد پنج ساله با کرمان موتور دارد و هنوز یکسال از انعقاد این قرارداد باقی مانده است.

وی در پایان این نشست در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا به تشکیل کارگروه برای رفع مشکل خودروسازان شرق استان کرمان در آینده نزدیک اشاره و بیان کرد: در این نشست به بحث و بررسی مسایل و مشکلات خودروسازان در حوزه گمرک و برخی از مصوبات مربوط به واردات کالا پرداخته شد.

زندگی ۲۸۰ کارگر لنگ تصمیم مدیرعامل خودروساز در کرمان/پشت پرده چیست؟
بازدید استاندار کرمان از شرکت های خودروسازی

البته در جریان بازدید استاندار، شه‌بخش اگرچه در در محل کارخانه حضور داشت اما در لحظه اعتراض کارگران در کنار آنان حضور نداشت و توضیحی نیز در زمینه اعتراض کارگران ارائه نداد؛ یعنی در حضور خبرنگاران توضیحی از سوی وی ارائه نشد. پس از این بازدید و حتی تا فردای روز بازدید نیز تماس خبرنگار ایرنا با ۲ تن از مدیران کرمان خودرو و حتی خود شه‌بخش بی‌نتیجه ماند زیرا وی در پاسخ به تماس تلفنی ایرنا گفت که در این زمینه صحبت نمی‌کند و هرطور خودمان صلاح می‌دانیم بنویسیم.

فداکار همچنین درباره تعیین تکلیف بخشداران نیز اظهارداشت: در حال پیگیری هر چه سریعتر تعیین تکلیف بخشداران هستیم و بزودی جابه جایی های لازم صورت می گیرد.

تماس با مسئول روابط عمومی کرمان موتور مستقر در بم و نیز یکی از مدیران حوزه پشتیبانی این کارخانه به نتیجه نرسید زیرا گفتند که این موضوع به شخص آقای شه بخش بر می گردد و نمی توانند توضیحی ارائه کنند.

استاندار در ادامه بازدیدی نیز از شرکت صنایع خودروسازی کرمان موتور، مدیران خودرو و قوای محرکه نیز به‌عمل آورد

فداکار استاندار کرمان که روز پنجشنبه (دیروز) به شهرستان بم سفر کرده بود در کنار دیدارهایش با خانواده شهدا، نخبگان و علما بازدیدی هم از صنایع خودروسازی داشت.

سپس وی در نشست شورای اداری، نخبگان، فعالان ورزشی و فرهنگی بم حاضر شد و در این جلسه نیز از پیگیری برای افزایش اختیارات برخی ادارات شرق استان مانند صمت و بهزیستی خبر داد.

​ بازدید استاندار کرمان از شرکت های خودروسازی

اما صرفنظر از بازدید استاندار کرمان از صنایع خودروسازی، ابعاد حضور عالی ترین مقام اجرایی و دولتی استان به شرق استان خود از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است.

​به گفته فداکار بخشی از مشکلات خودروسازان در اختیار استان نیست و مقرر شد با پیگیری و مکاتبه این مشکلات حل شوند.

وی در بازدید از شرکت‌های خودروسازی واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم گفت: شرکت‌های خودروسازی در حال تلاش برای بحث خودکفایی و افزایش ضریب تولید داخلی خودرو هستند که این تلاش خودروسازان قابل تقدیر است .

کارگروه رفع مشکلات خودروسازان شرق کرمان تشکیل می شود

مدیرعامل این شرکت شمار کارگران این مجموعه را در حضور استاندار بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر اعلام و پس از این رویداد تعداد دقیق آنها را در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ۲۸۵ نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا بسیجی ۱۸ ساله  ممتاز آریایی‌نیا ۲۲ بهمن سال ۶۴ در منطقه اروند و عملیات والفجر ۸ به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

آنطور که مدیرعامل این شرکت گفت قراردادی پنج ساله با کارخانه خودروسازی کرمان موتور داشته مبنی بر اینکه ضایعات این کارخانه به شرکت کریمان بم تحویل شود.

فداکار همچنین درباره تامین اعتبار و ساماندهی گلزار شهدای گمنام بروات که توسط مهدی باقری نایب رئیس شورای این شهر مطرح شده بود ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت موجود این محل از اختصاص اعتبار برای ساماندهی این مجموعه نیز خبر داد.

وی در جریان این سفر در بدو ورود به شهرستان بم مورد استقبال امام جمعه و فرماندار قرار گرفت و سپس با حضور در گلزار شهدای گمنام بروات به مقام شامخ این شهدای والامقام ادای احترام کرد.

زندگی ۲۸۰ کارگر لنگ تصمیم مدیرعامل خودروساز در کرمان/پشت پرده چیست؟
گلزار شهدای گمنام بروات

فداکار که طی یکماه اخیر برای دومین بار به شرق کرمان سفر کرده، در این سفر هم باز به اهالی و مدیران گفت که به علت کسالت مجبور است سفر را یک روزه انجام دهد و در موعد دیگری دوباره به این منطقه خواهد آمد.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی