رشته مهندسی معدن معرفی رشته گرایش ها بازار کار | industryna

اما شناسایی، بهره‌برداری و نهایتا فرآوری مواد معدنی، نیازمند به‌کارگیری تخصص‌ها و مهارت‌های لازم است. به‌همین جهت نیز در این مطلب به معرفی کامل رشته مهندسی معدن + بازارکار و درآمد این رشته در ایران و جهان می‌پردازیم. در اولین بخش می بایست دروس عمومی رشته مهندسی معدن را در مقطع کارشناسی به شما معرفی کنیم. دروس عمومی به آن دسته از درسهای اطلاق می‌شود که بیشتر برای ارائه تربیت و فرهنگ های لازم برای زندگی و بازار کار دانشجویان در نظر گرفته شده و از سوی گروه عمومی و گروه معارف تعیین می شود.

http://amdmag.ir

بدین منظور لازم است مهندسان معدن دارای مهارت‌های مدیریتی و دانش فنی مناسبی باشند. معدن و معدن کاری یکی از شهرهای بسیار حساس در تمام جوامع و کشورها است و در کشورهای بزرگ جهان نیز رشته مهندسی معدن به عنوان یک رشته بسیار مهم تلقی می شود. دقت داشته باشید که فعالیت های ناشی از تخصص و مهارت های مربوط به مهندسی معدن تاثیر بسیار زیادی روی درآمدهای دولت های بزرگ نیز دارد و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی معدن

علم ریاضی در این رشته از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا بدون استفاده از مدل‌های ریاضی، محاسبات استخراج و اکتشاف معادن قابل انجام نیست. مهندسی معدن را می توان یکی از معدود علوم مهندسی به شمار آورد که با بسیاری رشته ها و گرایش های مهندسی و علوم پایه واحدهای مشترک دارد. یک مهندس معدن باید نقشه بردار، آشنا به محیط زیست و اطلاعات ماهواره ای بوده و توانایی کار با دستگاه GPS و دستگاه های آنالیز شیمیایی را داشته باشد. مهندسی معدن به ترتیب ارتباط بسیار نزدیکی با رشته های مهندسی نقشه برداری ، مهندسی زمین شناسی، مهندسی اکتشاف نفت، مهندسی محیط زیست و منابع طبیعی، مهندسی مواد (متالورژی)، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع دارد.

«زینب موسوی» کمدین ایرانی از تایید حکم ۲ سال حبس برای خود خبر داد

زمینه تخصص مهندسی معدن بستگی به نوع سنگ معدن یا مواد مورد استفاده در بهره برداری از جمله فلزات، نفت و گاز، زغال سنگ، الماس و سایر مواد معدنی دارد. هر یک از این مواد به ابزارها و روش های استخراج خاصی احتیاج دارند و مهندسان معدن وظیفه دارند تا آنها را برای دستیابی به حداکثر بهره وری مجله خبری صنعت و کیفیت مواد، طراحی و اجرا کنند. مهندسان معدن همچنین باید با توجه به محیط زیست آگاهی پیدا کنند و راه هایی برای کاهش تأثیر منفی فعالیت های آنها بر طبیعت بیابند. آنها وظیفه هماهنگی و نظارت بر کلیه فعالیت های این معدن در مورد حفر، استخراج و انتقال مواد معدنی از معدن را بر عهده دارند.

  • کشور ایران با دارا بودن 7 درصد از معادن جهان و 68 نوع ماده معدنی (غیرنفتی) یکی از کشورهای بسیار غنی از حیث ذخایر معدنی است.
  • تکنسین های معدن بخش مهمی از کار تیمی مهندسی به شمار می روند که در تمام جنبه های استخراج معادن از اکتشاف، برنامه ریزی، توسعه و بهره برداری گرفته تا استخراج مواد معدنی و کنترل محیط زیست نقش دارند.
  • به همین منظور ما هم در اینجا تعدادی از رتبه قبولی های سراسری و آزاد رشته مهندسی معدن را در اختیارتان قرار داده ایم.
  • به‌عنوان مثال هر اندازه قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای استخدام درنظرگرفته شود و یا شرایط آب‌وهوایی نامساعدتری در محل کار وجود داشته باشد، احتمالا درآمد و حقوق یک مهندس معدن نیز بیشتر خواهد بود.

رشته مهندسی معدن زیر مجموعه کنکور سراسری ریاضی و فیزیک است و علاقمندان به این رشته در کشور ما باید از طریق آزمون سراسری ریاضی و فیزیکی اقدام نمایند. این رشته محبوبیت بسیار زیادی دارد و رقابت برای ورود به آن در میان دانش آموزان بسیار زیاد است. شرایط بسیار خوبی در بازار کار مهندسی معدن تعریف می شود و در صورت رسیدن به مهارت ها و تخصص های حرفه ای، درآمد قابل توجهی نیز پیش روی فارغ التحصیلان این رشته وجود خواهد داشت. مهندسی معدن در دانشگاه های مختلفی به عنوان یک رشته مهندسی جذاب تدریس می شود. این رشته در مقطع کارشناسی در 4 سال تحصیلی ارائه می شود و 4 گرایش مختلف نیز در دوره لیسانس برای آن در نظر گرفته شده است.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی