رشته مهندسی معدن بازارکار و نمونه کارنامه های قبولی رشته مهندسی معدن گزینه دو | industryna

گرایش استخراج در رشته مهندسی معدن را میتوان به عنوان یکی از شاخه های اصلی این رشته در نظر گرفت که یکی از قدیمی ترین و پیچیده ترین گرایش های رشته نیز در سطح بین المللی محسوب می شود. در این گرایش دانشجویان مهارت های کافی و لازم برای استخراج فلزات از معادن را به دست آورده و همچنین تخصص های کافی و لازم برای شروع کار معادن را نیز به دست می آورند که می‌تواند لازمه اصلی و اساسی برای حرفه مهندسی معدن باشد. دانشجویان در این گرایش به اطلاعات اولیه لازم در دروس ریاضیات مهندسی، مکانیک و ماشین آلات سنگین مربوط به مهندسی معدن دست پیدا کرده و مهارت های کافی برای حفاری و توسعه معادن زیرزمینی و همچنین جمع آوری آب های زیرزمینی را پیدا می نمایند. گرایش استخراج در حال حاضر محبوب ترین گرایش رشته مهندسی معدن نیز محسوب می‌شود و بازار کار آن به نسبت سایر گرایش ها در شرایط ایده آل تر و بهتری قرار می گیرد. منابع استخراج‌شده از معادن مصارف بسیار گسترده‌ای دارد و مهندسان معادن ناظر بر استخراج این منابع هستند. این منابع در بسیاری از محصولات از مصالح ساختمانی و اتومبیل گرفته تا تلفن‌های همراه و رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و روز به روز به کاربردشان و به تبع آن بازار کار مهندسی معدن اضافه می‌شود.

توانایی‌های لازم جهت تحصیل در رشته مهندسی معدن

هدف از ایجاد رشته مهندسی معدن تربیت متخصصان و مهندسان معدنی است که علاوه بر آشنایی کلی با معدن ها، در زمینه های استخراج معدن، اکتشاف مواد معدنی، مکانیک سنگ، و فرآوری مواد معدنی تخصص نسبی را داشته باشند. رشته مهندسی معدن برای نخستین بار در انگلستان به عنوان اولین رشته مهندسی آکادمیک تاریخ پایه گذاری شد و جزء رشته هایی است که انسان ها از دیرباز با فنون آن آشنا بودند و از آن برای پیشبرد زندگی خود استفاده می کردند. دانشجویانی که در رشته مهندسی معدن تحصیل می کنند باید دانش بالایی در علم زمین شناسی و ریاضیات داشته باشند.

دروس تخصصی گرایش فرآوری مواد معدنی مهندسی معدن

بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی معدن، آمریکا و استرالیا هستند که یکی از قطب‌های معدنکاری دنیا بشمار می‌روند. کانادا، سوئد، انگلستان، جمهوری چک، آلمان، فرانسه، اتریش، روسیه، چین و هند را نیز می‌توان در این زمینه نام برد. در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، مجله خبری صنعت به رشته مهندسی معدن پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته مهندسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم. رشته مهندسی معدن از جمله رشته‌هایی است که درآمد بالایی در خارج از کشور دارد.

آشنایی با رشته مهندسی معدن

برخی از دانشگاه‌ها، گرایش‌های دیگری نظیر مهندسی معدن – تونلسازی و مهندسی معدن – محیط‌زیست را نیز ارائه می‌کنند. برای شیمی فیزیک و درس‌های مهندسی از قبیل استاتیک، مقاومت مصالح، دینامیک و مکانیک سیالات در دوره دانشگاه هم باز باید در فیزیک دبیرستان پایه‌ای قوی داشته باشید. دروس شیمی دبیرستان بعنوان پیش‌نیاز برای درس آزمایشگاه شیمی و آزمایشگاه کانه آرایی و تا حدودی درس کانه‌آرایی در دوره دانشگاه هستند. که تیمی متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی و مهندسی هستند ، در اینجا آماده اند تا شما عزیزان را با روش های اصولی مطالعه جهت قبولی در رشته مورد علاقه آشنا سازند و مسیر موفقیت خودشان را به شما هم نشان دهند . برخی از سمت هایی که در این پژوهش در نظر گرفته شده اند شامل مهندس معدن، کارشناس استحراج، مسئول حفاری، سرپرست معدن، مدیر اکتشاف و … می باشند که یک مهندس معدن می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید. در حالت کلی، تمامی دانشگاه‌ها مدارک زبان را درخواست خواهند کرد تا توانایی و دانش زبان شما را ارزیابی کنند.

  • دروس عمومی به آن دسته از درسهای اطلاق می‌شود که بیشتر برای ارائه تربیت و فرهنگ های لازم برای زندگی و بازار کار دانشجویان در نظر گرفته شده و از سوی گروه عمومی و گروه معارف تعیین می شود.
  • گفتنی است ریاضی در این رشته از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا بدون استفاده از مدل‌های ریاضی، محاسبات استخراج و اکتشاف معدن را نمی‌توان انجام داد.
  • اعضای سایت هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات سایت ندارند و می توانند در تمام آزمون های آنلاین شرکت کنند و از تمام امکانات سایت و بخش اعضا استفاده کنند.
  • امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا مهندسی معدن نیز برای دانشجویان در بهترین دانشگاه های ایران فراهم آمده است خاصی پیشروی علاقمندان وجود نخواهد داشت.
  • شما امروز از سهمیه پاسخگویی VIP خود یکبار استفاده کرده اید و تا فردا امکان ثبت سوال دیگری ندارید.
  • به عنوان مثال، مهندس معدنی که بر روی اتوکد و مجموعه نرم‌افزارهای آفیس تسلط دارد، از شانس بیشتری برای یافتن شغل و پست مناسب برخوردار خواهد بود.
به همین دلیل بستر شغلی خوبی برای برای مهندسان معدن در بخش های دولتی و خصوصی فراهم است و با افزایش بهره برداری از معادن و اکتشافت و استخراج معادن جدید، فرصت های شغلی خوبی در آینده برای این مهندسین فراهم می شود. معادن یکی از منابع غنی برای زندگی بشر به شمار می رود و از گذشته های دور تا به امروز انسان ها مواد معدنی موجود در معادن را استخراج می کردند. منابع استخراج شده از معادن مصارف بسیار گسترده ای دارد و مهندسان معادن ناظر بر استخراج این منابع هستند. به دلیل اهمیتی که منابع معدنی دارند، رشته مهندسی معدن نیز رشته ای مهم به شمار می رود، اما نمی توان بدون اطلاع و ناآگاهی رشته مهندسی معدن را برگزید و بهتر است که با شناخت کافی انتخاب رشتهکرد و وارد رشته مهندسی معدن شد.

http://amdmag.ir

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی