راه‌اندازی کارخانه قند قهستان پس از ۹ سال تعطیلی

وی بیان کرد: خراسان جنوبی تا این لحظه همین یک کارخانه قند را دارد و چشم و امید مردم منطقه از ۶۰ سال قبل به کارخانه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار درمیان روز شنبه در آیین آغاز به کار آزمایشی این کارخانه گفت: کارخانه قند قهستان قند تپنده این شهرستان در حوزه صنایع است که با راه‌اندازی آن شاهد پیشرفت منطقه خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره کارخانه قند قهستان درمیان هم گفت: از سال ۹۴ پیگیر فعال شدن مجدد کارخانه بودم که با جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در حال حاضر کارخانه قند قهستان به مرحله راه‌اندازی رسیده است.

مدیرعامل کارخانه قند قهستان اظهار داشت: بخشی از چغندر مورد نیاز کارخانه را از غرب کشور و بخش دیگر از طریق کشت فراسرزمینی تامین خواهد شد.

کارخانه قند قهستان بعد از ۹ سال تعطیلی راه‌اندازی شد

علیرضا محمودی‌راد اظهار داشت: یکی از مشکلات کارخانه بحث تامین سوخت بود که با توجه به گازرسانی به شهرستان درمیان، جدیدترین مشعل دوگانه سوز برای راه‌اندازی کارخانه تامین شد.

وی افزود: کوره دوم که رزرو کوره فعلی است در دو تا سه هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل کارخانه قند قهستان گفت: ظرفیت کارخانه تصفیه روزانه ۱۰۰ تن شکر خام و تبدیل ۷۰۰ تا هزار تن چغندر به شکر سفید است.

مدیرعامل کارخانه قند قهستان با بیان اینکه از سال ۹۴ درگیر مسائل جانبی کارخانه از جمله بدهی بودیم، گفت: از اواسط سال ۹۸ کار را آغاز کرده و تاکنون تمام ماشین آلات اصلی کارخانه کاملا به روز شده است.

مدیرعامل کارخانه قند قهستان هم با بیان اینکه کارخانه قند قهستان از سال ۱۳۹۲ تعطیل شده است، افزود: در راستای عینیت بخشی به منویات رهبر معظم انقلاب در بحث شعار سال، تلاش شد و توانستیم مهمترین معظل کارخانه را که بحث سوخت کارخانه بود برطرف کنیم.

فرماندار درمیان بیان کرد: به شعار سال که تولید، اشتغال‌آفرین و دانش بنیان است عمل کرده‌ایم و یک اقدام دانش‌بنیان در کارخانه قند قستان صورت گرفت.

وی یادآور شد: به مناسبت هفته وحدت این کارخانه توسط مقامات استانی و کشوری راه‌اندازی می‌شود و در ۲۴ مهرماه محصول نهایی شکر از این کارخانه خارج و توزیع خواهد شد.

مهدی فرجامی‌فرد افزود: تلاش‌های بی وقفه هیئت مدیره کارخانه از سال ۹۴ تاکنون باعث شد تا امروز شاهد روشن شدن مشعل تولید دوگانه در این کارخانه باشیم.

عظیمی با تاکید بر اینکه در این مجموعه ۱۰۰ درصد نیروهای متخصص بومی مشغول بکار خواهند شد، اظهار داشت: در سالیانی که کارخانه فعال بوده در فصل بهره‌برداری بیش از ۳۰۰ نیروی کار فعال بوده‌اند.

وی ادامه داد: برای آغاز بکار تصفیه شکر خام حدود ۱۵۰ نفر نیرو لازم خواهیم داشت که در حال حاضر ۴۰ نفر در کارخانه مشغول بکار هستند و از هفته آینده کم کم باید نیروها را برای تست ماشین آلات و آغاز بهره‌برداری برگشت دهیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی کارخانه شاهد رونق در بخش کشاورزی، دامداری و مشاغل مرتبط در این شهرستان مرزی باشیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84883615/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%82%D9%86%D8%AF-%D9%82%D9%87%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DB%B9-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C

عظیمی یادآور شد: در دو سال گذشته ۲ هزار تن چغندر در دشت فراه افغانستان کاشته شد که امسال نیز پیگیر کاشت چغندر به صورت فراسرزمینی هستیم که در این خصوص با شرکت هلدینگ کشت فراسرزمینی در ارتباط هستیم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که چغندرقند محصولی فصلی است به همین خاطر کارخانه چهار ماه در سال فعالیت خواهد داشت، لذا با هماهنگی‌های صورت گرفته تولید شکر هم به مجوز این کارخانه اضافه و روزانه ۱۰۰ تن شکر تولید خواهد شد.

نورالدین عظیمی افزود: در بحث کارخانه ذهنیت‌هایی از جمله خشکسالی، نبود چغندرقند و مواد اولیه وجود دارد که در این خصوص تمرکز جهاد کشاورزی بر تولید چغندر در داخل استان است.

فرجامی‌فرد ادامه داد: همچنین روزانه هزار تن چغندر نیز تبدیل به شکر خواهد شد، معتقدیم وقتی تولید شکر به کارخانه اضافه شود به معنای احیای دائمی کارخانه بوده و فعالیت آن از چرخه فصلی بودن خارج خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مشعل مهندسی معکوس شده است، اظهار داشت: این مشعل تاکنون توسط کشور آلمان ساخته می‌شد اما در حال حاضر توسط مهندسان ایرانی صفر تا صد آن بومی سازی شده است.

وی تاکید کرد: چون تفاله تولید شده توجیهی برای ارسال به استان‌های دیگر ندارد مورد استفاده دام‌های عشایر و مرزنشینان استان قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: نزدیکترین کارخانه به دشت کشت چغندر در فراه افغانستان، کارخانه قند قهستان است.

سرمایه گذاری بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی