درباره رشته و گرایش دانشگاه صنعتی ارومیه دانشکده مهندسی معدن | industryna

داوطلبان این رشته علاوه بر تسلط بر دروس ریاضی، فیزیک و شیمی که برای موفقیت در آزمون سراسری بسیار ضروری است، باید تا حدی با مباحث زمین‌شناسی هم آشنا باشند. علاوه بر این به دلیل رشد علم و افزایش کاربرد رایانه در رشته‌های مختلف، دانشجویان رشته مهندسی معدن باید با نرم‌افزارها و زبان انگلیسی آشنایی نسبی را داشته باشند. به طوری که از 8 هزار میلیارد گردش مالی بخش صنعت دنیا در سال، 2.2 هزار میلیارد آن (حدود 30 درصد) مجله خبری صنعت مربوط به بخش معدن است. از زمان‌های گذشته تاکنون مواد معدنی به عنوان مواد اولیه صنایع مختلف مورد نیاز بوده‌اند، کشف و استخراج آن نیز سال‌هاست که مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است. هر فرد در یک زندگی استاندارد به 1400 تن مواد معدنی فلزات و سوخت نیاز دارد که 15 تن آن را فلزات پایه تشکیل می‌دهد و این دلایل اهمیت بسیار زیاد تربیت نیروهای متخصص حوزه معادن را بیان می‌کند و باعث پیدایش رشته مهندسی معدن شده است.

معرفی رشته کارشناسی مهندسی معدن گرایش استخراج معدن:

انسان در مسیر زندگی با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو می شود که برخی از آنها نحوه انتخاب راه درست می تواند سرنوشت ساز باشد. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب نیز از جمله مواردی است که در آینده فرد بسیار تاثیر گذار است. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و نمی توان این دو را جدا از هم در نظر گرفت. انتخاب رشته تحصیلی به شکلی مقدمه انتخاب شغل است به طوری که رشته تحصیلی مدرسه و دانشگاه راه ورود به مشاغل وابسته به آن رشته است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند. از دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته میتوان به دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه ملایر، دانشگاه کردستان، دانشگاه لرستان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه بیرجند، دانشگاه زنجان اشاره کرد.

http://amdmag.irفعالیت های تحقیقاتی از مطالعات و آزمایشگاه های تحقیقاتی سنگ شناسی و مواد معدنی و تحقیقات میدانی در مکان های دور افتاده مهم ترین مسائلی است که افراد در این دوره مورد بررسی قرار می دهند. در روسیه نیز یکی دانشگاه سن پترزبورگ در لیست ۲۰ دانشگاه برتر مهندسی معدن و دیگری دانشگاه علوم و فناوری MISIS (رتبه ۴۲) از مهم ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در این رشته به شمار می روند. در متن مقاله فوق به اسامی دانشگاه هایی که در رشته مهندسی معدن دانشجو جذب می کنند، اشاره کرده ایم. همانطور که در این مقاله از سایت دانتل، مطالعه کردید؛ ظرفیت متعلق به رشته مهندسی معدن نسبت به دیگر رشته های مهندسی در زیر گروه آزمایشی ریاضی محدودتر است. یک مهندس معدن در گرایش اکتشاف پس از کشف معدن، نوع و شکل مواد معدنی را تعیین کرده و به ارزیابی اقتصادی، میزان ذخیره و همچنین چگونگی استخراج منابع معدنی می‌پردازد. مهندسی معدن به عنوان نخستین رشته مهندسی آکادمیک تاریخ و برای اولین بار در انگلستان پایه‌گذاری شده‌است و می‌توان گفت نخستین علمی است که بشریت از ابتدای وجود خود تاکنون با آن ارتباط نزدیکی داشته‌است و به علت شرایط سخت کاری، یکی از ۱۰ حرفه دشوار جهان شناخته شده‌است.

دروس تخصصی گرایش استخراج مهندسی معدن

اگر بخواهیم به صورت کلی و در یک جمع بندی شرایط درآمدی فارغ التحصیلان مهندسی معدن را مورد بررسی قرار دهیم باید یادآور شویم که این مهم به شدت به نوع مهارتها و شرایط و رزومه خود افراد بستگی دارد و می‌تواند از یک درآمد متوسط با یک درآمد کاملاً بالا و قابل توجه را در بر بگیرد. ردیف شغلی و جایگاه شغلی و مهلت استخدام و همچنین میزان مهارت ها و سطح تحصیلات از جمله فاکتورهای مهمی از رنگ می توانند میزان درآمد فارغ التحصیلان مهندسی معدن را تحت تاثیر قرار دهند. طبق آمار ارائه‌شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهم معدن از اشتغال مستقیم جهانی 30 میلیون نفر است. دانشجویان این گرایش بعد از فارغ التحصیلی مهارت ها لازم برای طراحی و تحلیل پایداری سازه ها و حفریات زیرزمینی مانند تونل های شهری، معادن زیرزمینی، تونل های عمیق، معادن زیر زمینی، طراحی و تحلیل پایداری حفریات رو زمینی و سطوح شیبدار سنگی و خاکی را کسب کرده و می توانند مشغول به کار شوند. مهندسی معدن به عنوان اولین رشته مهندسی آکادمیک تاریخ برای اولین بار در انگلستان پایه گذاری شده‌ است. اولین علمی است که بشریت از ابتدای وجود خود تاکنون با آن ارتباط نزدیکی داشته‌ است.

  • بدیهی است که تبحر کارآفرینان ایرانی در این صنایع سبب انتشار فناوری به سایر بخش‌ها شده و توسعه این بخش سایر بخش‌ها را نیز منتفع خواهد کرد.
  • مهندسان در این حوزه بیشتر از روش های متالورژی برای استخراج این مواد استفاده می کنند.مهندس حفاریاین افراد مسئول تعیین هزینه ها، برنامه ریزی فرایند حفاری و توسعه و نظارت بر عملیات حفاری هستند.
  • دروس تئوری بسیاری در این رشته وجود دارند که نسبت به دروس تئوری رشته های دیگر نسبتا آسان ترند اما وقتی صحبت از مشاغل این رشته به میان می آید، انجام کار در صنعت معدن کاری بسیار دشوار است.
  • دقت داشته باشید که ویژگی های تعریف شده در یک سنگ اهمیت بسیار زیادی بر روی نحوه رفتار با آن و همچنین انجام فعالیت های مختلف مانند استخراج و یا سنگ شکنی و آسیاب کردن آنها دارد.
می توان گفت مهندسان معدن در شاخه مکانیک سنگ به بررسی رفتار سنگ ها در درون زمین و بیرون زمین می پردازند و اثرات نیروهایی که به سنگ ها وارد می شود را مطالعه می کنند. ذخایر معدنی بسیاری در ایران وجود دارد که شامل مس، سنگ های ساختمانی وقیمتی، روی، قلع، اورانیوم، سرب، طلا و زغال سنگ می باشد. به همین دلیل مهندسان معدن می توانند در بخش های دولتی و خصوصی این معادن، کار کنند. همچنین فرصت های شغلی خوبی در آینده، با افزایش بهره برداری از معادن و اکتشافت و استخراج معادن جدید، برای این مهندسین فراهم می شود. مکانیک سنگ در گرایش مکانیک سنگ مهندسی معدن، وظیفه ی بررسی نحوه ی رفتار سنگ دربرابر عوامل بیرونی و درونی را بر عهده دارد.

کارکنان وزارت کشور با آرمان‌های امام (ره) تجدید میثاق کردند

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی