تمرکز بر محصولات پژوهشی تقاضامحور در بخش صنعت، معدن و تجارت

وی تاکید کرد: در یک سال گذشته همکاری موسسه با ذی‌نفعان بیرونی از جمله کانون ملی سیاست‌گذاری، موسسات پژوهشی، اتاق‌های بازرگانی، دانشگاه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در قالب انعقاد قرارداد طرح‌های پژوهشی، پشتیبانی مطالعاتی طرح‌های اجرایی، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و ارسال گزارش‌های پژوهشی بیشتر از سال‌های قبل شکل گرفته است.

«علی سلیم» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه عمده مطالعات انجام شده در موسسه طبق سفارش و تقاضای محافل سیاست‌گذاری کشور به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، افزود: تدوین برنامه‌های پژوهشی موسسه در سال ۱۴۰۱ نیز مبتنی بر همین رویکرد تدوین و اجرایی شده است.

وی ادامه‌داد: از دیگر طرح‌های کلان می‌توان به «تدوین نقشه‌راه راهبردی صنعتی کشور» اشاره کرد که پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تدوین این سند، توسط موسسه و با همکاری موسسه آموزش عالی برنامه‌ریزی و مدیریت در حال انجام است.

وی همچنین به‌روز رسانی نرم افزار کتابخانه به‌منظور ایجاد پایگاه اطلاعاتی- آماری تجاری و صنعتی را از دیگر فعالیت‌های مهم موسسه عنوان کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84880496/%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA

معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خاطرنشان‌کرد: از دیگر طرح‌های مصوب موسسه در سال گذشته می‌توان به ارائه خدمات مشاوره به سازمان توسعه تجارت ایران برای انعقاد موافقت‌نامه‌های تجاری ایران با سایر کشورها ( برای سال جاری: اندونزی)، ارائه خدمات مشاوره به سازمان توسعه تجارت ایران برای انعقاد موافقت‌نامه‌ تجارت آزاد میان ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیازسنجی حوزه های عملیاتی و صنایع مختلف کشور در خصوص خدمات و توانمندی‌های مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، ارتقای سیستم‌های شناسایی، کاتالوگ‌سازی، ردیابی و رهگیری اقلام در کشور بر اساس استانداردهای جهانی با هدف بهبود سازوکار تنظیم بازار و مقابله با جعل و قاچاق کالا اشاهرک در.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بیان‌داشت: از رویکردهای متمایز در این دوره، توجه ویژه به مسائل حوزه تولید و تجارت در استان‌ها و تعامل جدی با سازمان‌های صمت استانی برای دریافت مسائل و چالش‌ها جهت بهره برداری در برنامه‌ریزی پژوهشی موسسه بوده است.

وی افزود:‌ در یک سال گذشته همه طرح‌های باز در سنوات گذشته در شورای پژوهشی موسسه تعیین تکلیف شده است؛ به‌طوری که از ۳۲ طرح باز در دست انجام با خاتمه ۲۰ طرح و انجام فرایند اختتام در شورای پژوهشی موافقت به‌عمل آمده است.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی افزود: یکی دیگر از اقدامات موثر موسسه در یک سال گذشته، تغییر و تقویت روش ارائه محتوای پژوهشی در قالب مصورسازی محتوا، و تهیه اینفوگرافی و موشن‌گرافی و غیره در شبکه‌های اجتماعی و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی تحلیلی- تخصصی بوده است.

سلیم تصریح‌کرد: یکی از طرح‌های کلیدی موسسه در سال گذشته که دستاوردهای پژوهشی و اجرایی قابل توجهی را به همراه داشته است، طرح تدوین سند آمایش صنعت، معدن و تجارت بوده است که با مشارکت همه گروه‌های پژوهشی موسسه تدوین و اختتام یافته است. همچنین دستاوردهای طرح با محوریت موسسه و در تعامل با ذینفعان استانی در حال انجام بوده و در همین راستا، جلسات ستاد سرمایه‌گذاری بخش صمت با محوریت موسسه و با حضور وزیر صمت شکل گرفته است.

سلیم گفت: علاوه بر این پشتیبانی از موضوعات سیاست‌گذاری از طریق تهیه ۲۰ دیدگاه هفتگی یکی از اقدامات دیگر موسسه در سال جاری بوده است.

وی اضافه‌کرد: تخصص‏گرایی منطقه‏ای با تاکید بر اولویت‏بندی مزیت‏های صنعتی، معدنی و تجاری استانی منطبق بر ملاحظات آمایش سرزمین، سند  استراتژی توسعه صنعتی پایدار و فراگیر جمهوری اسلامی ایران و طرح نظام جامع بازرگانی کشور توسط موسسه به سفارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سایر طرح‌های مصوب موسسه در سال گذشته است.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی