ترک فعل‌ها در مقررات فنی به دادستانی اعلام شود

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز در این نشست با تأکید بر مشارکت مردم در نظارت پیشنهاد داد: استانداردسازی اتوبوس‌های برون شهری و درون شهری باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار فارس بر تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه پسته در استان تأکید کرد و گفت: باغات پسته فارس نیاز به تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه دارند. کند.

وی اعلام کرد: ما به مرز و بوم استان فارس از بخش خصوصی گرفته تا نخبگان و دانشجویان و سایر بخش‌های این استان معتقد هستیم.لذا هر موضوعی و پروژه‌ای که  قابلیت پایلوت شدن دارد حاضریم به عرصه ملی هم تعمیم دهیم.

اسلام‌پناه بیان کرد: سازمان استاندارد ایران برابر قانون وکیل مردم برای نظارت بر ادای حقوق اجتماع است و این یک‌ جایگاه بسیار حساس است. این سازمان به حقوق مردم از جمله حق کیفیت، حق رضایت از خدمات، حق ایمنی، حق سلامت، حق حفظ محیط زیست و کیفیت زندگی مطلوب ورود می‌کند.

ایمانیه با بیان اینکه اختلاف سلیقه‌هایی در برخی از موضوعات وجود دارد، گفت: اگر حکمیت به استانداری تفویض شود می‌توانیم این اختلاف سلیقه‌ها را تا حدود زیادی برطرف کنیم.

او گفت: استان فارس و شیراز توان خوبی در حوزه علم و دانش دارند و این استان آمادگی دارد در  تعریف برخی از استانداردها مشارکت کند.

اسلام پناه با بیان اینکه حضور نماینده دستگاه قضایی در شورای استاندارد استان ضروری است، گفت: طبق قانون، شورای عالی استاندارد شورایی فرا قوه‌ای است. لذا ما بر عهدی که بستیم می‌مانیم و هیچ خط قرمزی به غیر از مردم نداریم و هیچ دولت و ثروتی به غیر از مردم نمی‌بینیم؛ این به معنای تحکم سازی در نظام استاندارد است‌.

اسلام‌پناه با بیان اینکه جمهوری اسلامی نظام کارآمد و مردم سالاری است که خط قرمزش حمایت، صیانت و دفاع از مردم است، گفت: استان فارس می‌تواند  پایلوت خوبی برای کشور باشد. ما حاضریم طرح های استان را در سطح ملی پیاده کنیم.

او با اشاره به شعاری مبنی بر دولت مردمی، استاندارد مردمی، از استاندار فارس خواست: ترک فعل‌های مقررات فنی در تدوین، در تایید صلاحیت و در انطباق مستقیما به دادستانی اعلام شود؛ در حقیقت هر دستگاهی که خللی در تولید و خدمت و ارائه نوکری مردم ایجاد می‌کند بایستی به دادستانی معرفی شود. این خط قرمز ماست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی اسلام‌پناه چهارشنبه در شورای استاندارد استان فارس افزود: مسئله مهم امروز، مسئله جهش کیفیتی است؛ این یک اصل مهم است اما ما تازمانی که جهش کمی داشته باشیم و جهش کیفی نداشته باشیم، پیش نخواهیم رفت. به عبارت دیگر جهش تولید زمانی اثربخشی اقتصادی دارد که همراه با جهش کیفی باشد.

اسلام‌پناه بیان کرد: اینکه قانونگذار در ماده ۱۶ قانون اشاره دارد که سازمان باید نظارت کند تا صدور تمامی مجوزات پیوست و رعایت استاندارد را داشته باشد رویه‌ای است که همه دستگاه‌های اجرایی بایستی رعایت کنند.

وی گفت: ما باید خودمان را ملزم کنیم که چگونه نوکری مردم و نوکری بخش خصوصی را برای نجات تولید ثروت در کشور کنیم.

وی اظهار داشت: نوآوری ملی نظام استاندارد زمانی شکل می‌گیرد که ما بتوانیم خدمات را توسعه و ترویج بدهیم و این فرهنگ را در کشور اشاعه دهیم.

تقویت مشارکت مردم در نظارت، پیشنهاد دیگر استاندار فارس بود.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌وری از کارآیی به اضافه اثربخشی ایجاد می‌شود و بهره‌وری زمانی شکل می‌گیرد که نظام استانداری بتواند قوام پیدا کند؛ نظامات سازمان ملی استاندارد در باب تربیت و توسعه بر این مبنا پیش‌بینی شد که مرجعیت حاکمیتی، نظارتی، و اطمینان بخشی در آنچه در کشور تولید، به کشور وارد و یا از کشور خارج می‌شود خدمات ارایه دهد.

وی با اعتقاد به اینکه کالا و خدمات باکیفیت ابزار مؤثر زندگی اجتماعی است، گفت: نگاه ما به استاندارد نگاه قانون است؛ در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران هم به تقویت اشاره شده و هم به توسعه تأکید شده است و قانونگذار شأن استاندارد را به این دلیل زیر نظر مستقیم رئیس جمهور بُرد تا همه امور از جمله انسان و رفتارش، کردارش، گفتارش، اخلاقش و حتی تولید خدماتش باید استاندارد شود.

وی با اشاره به جایگاه سازمان ملی استاندارد در ساختار دولت گفت:قلمرو فعالیت این سازمان، برشی از قلمرو دولت جمهوری اسلامی است.

اسلام‌پناه بیان کرد: جهش زمانی رقم می‌خورد که به قانونی که قانونگذار در اختیار ما قرار می‌دهد اتکا کنیم و امنیت فکری، روحی و رضایت مردم را در فضای بی اعتمادی جلب کنیم؛ ما وظیفه داریم اعتماد عمومی و ملی مردم را ارتقا دهیم چراکه حضور و شأن دولت برای ایجاد همبستگی از درون است.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز ما رضایت، سلامتی و ایمنی مردم، محیط زیست و حق الناس است، گفت: ما وکیل مردم هستیم. به وکالت از مردم اعلام می‌کنم که هر کسی تخطی میکند و مرز و حدود استاندارد را رعایت نمی‌کند مستقیم به مقام قضایی معرفی شود.

او گفت: مدیرکل استاندارد استان می‌تواند بدون دستور مقام قضایی با هرجایی را اراده کند برخورد کند و بعد از آن موضوع را به پروسه قضایی هم منتقل کند. با هرکسی که مرز مردم را رعایت نمی‌کند باید بدون ملاحظه برخورد شود.

معاون رئیس جمهور گفت: رتبه‌بندی و اعتباربخشی نشان ملی استاندارد نشان مقدس هر ایرانی است و حافظ روحی، روانی و ایمنی مردم است.

ایمانیه بر فرهنگ‌سازی استاندارد در جامعه تاکید کرد و گفت: باید در این زمینه آگاه‌سازی بیشتری در جامعه صورت بگیرد تا مردم با استاندارد آشنایی بیشتری پیدا کنند.

استاندار فارس بیان داشت: استانداردها برای مصالح ساختمانی و مواردی که با سلامت مردم در ارتباط است باید با سرعت بیشتری مشخص شود. به عنوان مثال کیفیت آسانسورها از مبدا تولید تا بهره‌برداری باید رعایت شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84881015/%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D9%81%D8%B9%D9%84-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D9%88%D8%AF

رئیس سازمان ملی استاندارد بر تفویض اختیار به مدیران استانی تأکید کرد و در عین حال گفت: با مدیرانی که مرز خدمت را رعایت نمی‌کنند باید برخورد شود.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی