تاکید وزارت صمت بر تولید خودروی باکیفیت/ صنعت خودروسازی به پایداری تولید رسید

وی در پایان از جمع‌بندی نهایی در مورد ۵۵ کالا برای صدور کد رهگیری تا کنون خبر داد و گفت: این کالاها را به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم که حتماً هنگام خرید به اصالت و کد رهگیری آن توجه کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84931837/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8Cفاطمی امین با ابراز تاسف از اینکه تا اوایل امسال ۳۰ درصد از قطعات خودرو تقلبی و قاچاق بودند، گفت: این مسئله بسیار خطرناک بود که کار بسیار مهمی آغاز شد و تا به امروز بیش از ۳۰۰ میلیون قطعه‌ی خودرو شناسه رهگیری دریافت کردند که با یک کد دستوری می‌توان فهمید که قطعه اصالت دارد یا نه، که این اولین گام و مهم‌ترین زیرساخت برای اینکه بتوانیم بازار قطعات اصالت را کنترل کنیم بود و در نهایت وقتی که قطعات تولید شدند بتوانیم تولیدکنندگانی که قطعات با کیفیت تولید می‌کنند را از آن دسته تولیدکنندگانی که قطعات بی کیفیت تولید می‌کنند تفکیک کنیم.

وزیر صمت گفت: کیفیت محصولات نیز به رضایت مشتری بر می‌گردد که در این خصوص پروژه‌های زیادی آغاز شده و ما انتظار از قطعه سازان انتظار بیشتری داریم چرا که حداقل تا ۷۰ درصد کیفیت خودرو به قطعه بر می‌گردد.

وی افزود: خوشبختانه صنعت خودرو ایران به لحاظ تولید در یک سال گذشته به پایداری رسیده که این موضوع بسیار اهمیت دارد و ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم برنامه‌ای را که برای تولید تنظیم کرده‌ایم تا به پایداری برسد را ادامه دهیم و به جلو ببریم.

وی با تاکید بر توجه به مسئله کیفیت گفت: این موضوع باید مورد توجه همه تولیدکنندگان در همه صنایع به ویژه صنعت خودرو قرار گیرد چرا که این صنعت با ایمنی، جان و عموم مردم ارتباط دارد.

فاطمی امین با اشاره به ناتمام بودن و در نیمه‌های راه قرار گرفتن پروژه‌ها ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال خبرهای خوبی در خصوص افزایش کیفیت خودروها بشنویم و در ادامه گفت: یک شاخصی وجود دارد که در ۱۰۰ روز اول که خودرو تحویل داده می‌شود نشان می‌دهد که چند خودرو بر می‌گردد و قطعه عوض می‌شود که این آمار به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا از وزارت صمت، سید رضا فاطمی امین در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه قطعات و لوازم مجموعه‌های خودرویی با اشاره به بحث کیفیت خودروهای تولید داخل، اظهار کرد: تغییر و تحول در کیفیت به تدریج آشکار می‌شود و در این خصوص بحث تولید نیز مدنظر است که این مسئله در تولید شفاف‌تر و قابل کنترل است.

وزیر صمت همچنین در خصوص تلاش‌ها برای ارائه استانداردها گفت: استاندارد دو مرحله دارد. مرحله نخست آنکه استاندارد تدوین شود و در واحدهایی که تحت پوشش هستند اجرا شود و دیگر آنکه در بازار عرضه، قطعه استاندارد قابل تشخیص باشد.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی