بازگشت حقوق دولتی معادن، مهمترین مطالبه نمایندگان استان کرمان است

عفت شریعتی با اشاره به خسارات سرمازدگی و سایر بلایای طبیعی به بخش کشاورزی افزود: باید فوری مسائل بانکی مردم سامان داده شود تا در سال آینده تحولی در بخش کشاورزی مخصوصا پسته در استان رقم بخورد.

صمدالله محمدی نماینده بافت، رابر و ارزوئیه نیز در ادامه اظهار داشت: بحث حقوق معادن دولتی در سفر رییس جمهور به استان کرمان مطرح شد، اما هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده که باید به صورت جدی مورد مطالبه قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمدهای معدن مس سونگون آذربایجان شرقی  از درآمدهای استان کرمان جدا شودافزود: چرا باید برای ساخت یک ورزشگاه در شهر کوچک ۲ هزار میلیارد تومان از منابع استان ما هزینه شود، هرچند حق و حقوق مس سونگون به طور کامل  باید پرداخت شود، اما نباید حق استان کرمان به آنها داده شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با اشاره به قانون حقوق دولتی معادن گفت: در شش ماهه نخست سال جاری حقوق وصول شده دولتی معادن در استان حدود هفت هزار میلیارد تومان بود که از این رقم تنها هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این استان بازگردانده شده است.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط خطیر و حساس کشور باید درک شود؛ امروز اگر آمریکا به برخی کشورهای اطراف ما احترام می گذارد به خاطر ایران است  چون این کشورها گاو شیرده هستند.

وی تاکید کرد: شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه نرخ بالای بیکاری دارند و با توجه به پایلوت بودن اشتغال این سه شهرستان، تقاضا داریم سهم آنها از تسهیلات تبصره ۱۸ بیشتر دیده شود.

وی تاکید کرد: در بحث اعتبارات تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰، ۴۵ هزار میلیارد تومان تخصیص در کشور داشتیم  و سهم استان یک هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان بود که تاکنون ۸۵ درصد آن جذب شده است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال به ۹۰ درصد برسد.

محمد مهدی زاهدی تاکید کرد: بانک های استان کرمان باید در ایجاد اشتغال کار کنند اما برخی مدیران در این زمینه کم کاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه بالاترین نرخ رشد مالیات متعلق به استان کرمان است تاکید کرد: نگرانی جدی در زمینه محقق نشدن وصول کامل مالیات وجود دارد، زیرا مازاد درآمد مالیاتی به استان بازگشت داده نمی شود  و در اخذ مالیات ها نباید به کسبه و سایر مودیان مالیاتی فشار وارد شود.

نمیانده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از سرمایه گذاری و موانع راه سرمایه گذاران باید مانع زدایی کنیم و می طلبد برنامه ریزی در این زمینه داشته باشیم تا سرمایه گذاران به یکی از بازوان رونق اقتصادی استان کرمان تبدیل شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۰ درصد معادن کشور در استان کرمان وجود دارد تصریح کرد: در کارگروه معادن اصلاح قانون معادن را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با بیان اینکه  در بحث در آمدهای مالیاتی در حق استان کرمان اجحاف شده است اظهار داشت: مصوبه رشد ۱۲۸ درصدی درآمدی مالیاتی برای استان داریم که از ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و فشار مضاعفی به بخش های مختلف اقتصادی وارد شده است و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این رقم عادلانه شود.

وی ادامه داد: بحث سه شهرستان رابُر، بافت و اُرزوئیه که به عنوان پایلوت(نمونه) اشتغال کشور هستند باید به صورت جدی نگاه شوند و انتظار می رود که اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان توجه ویژه ای به این سه شهرستان داشته باشد.

پیش بینی تحقق ۱۹ هزار میلیارد تومانی مالیات در کرمان
مدیر کل امور مالیاتی استان کرمان نیز گفت: سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان وصول درآمد مالیاتی در استان داشتیم که بر اساس همین میزان ۲۱ هزار میلیارد تومان در آمد مالیاتی برای استان مصوب شد، اما فروش برخی شرکت های فولادی به دلیل پایین آمدن قیمت جهانی فولاد کاهش پیدا کرده و در خواست داریم سهم درآمدهای مالیاتی استان در سال آینده کاهش پیدا کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲۶ هزار میلیارد تومان به شهرداری ها، ۱۲ هزار میلیارد  تومان فرمانداری ها، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به دهیاری ها و عشایر و جمعا ۳۹ هزار میلیارد تومان از درآمدهای وصول شده مالیاتی پرداخت شده است.

از سرمایه گذاری مانع زدایی کنیم

نماینده مردم بافت، ارزوئیه و رابر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خروج پرتفوی (تعهدات) بیمه معادن از استان صحیح نیست و نباید یک شرکت بیمه ای تعهدات خود را به خارج از استان منتقل کند.

دیگر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: تا پایان امسال زمان زیادی باقی نمانده است و هنوز مصوبه تسهیلات تبصره ۱۸ ابلاغ نشده که باید توسط مجمع نمایندگان  پیگیری شود.

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم سهم ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن در توسعه استان وصول کنیم، ظلم بزرگی به استان کرده ایم.

وی گفت: در بحث محصولات کشاورزی و باغی بازگشت ارز صادراتی با نرخ آزاد است که امیدواریم این اتفاق برای صنعت هم رخ دهد.

زینل پور با اشاره به برخی مشکلات در وصول مالیات ها تصریح کرد کرد: قوانین مالیاتی زیاد است و حدود ۱۳۲ مشکل در قوانین مالیاتی احصا شده که باید اصلاح شوند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84947463/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86

سلطانی نژاد با اشاره به بازگشت سهم یک درصدی فروش معادن به استان کرمان بیان کرد: پیش بینی می کنیم این سهم تا پایان سال ۵۰۰ میلیارد تومان وصول شود که امیدواریم این مهم تحقق یابد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید با بازگشت حقوق دولتی معادن روستاها و شهرها بهره مندی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند، اما هنوز اثر آن را در زندگی مردم ندیده ایم.

سلطانی نژاد گفت: در بحث امنیت شغلی پیمانکاران و شرکت های پیمانکاری تخصیص نیافتن اعتبارات عمرانی با وجود گذشت بیش از هشت ماه از سال جاری از دغدغه های مهم است که باید با وجودد همه محدودیت های مالی کشور به تناسب سایر موضوعات تخصیص اعتبارات عمرانی افزایش پیدا کند.

محقق نشدن سهم بانک ها برای اختصاص به کشاورزی کرمان

وی بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی استان کرمان محقق شده است.

پور ابراهیمی اظهار داشت: طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی تمام شده و به شورای نگهبان برای نظر نهایی ارجاع داده شده؛ تقریبا کار طرح اصلاح قانون بازار سرمایه نیز به پایان رسیده است.

وی با اشاره به سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به شهرستان زرند تصریح کرد: باید در اجرای مصوبات سفر وزیر اقتصاد و دارایی سرعت بخشیده شود تا مردم از مباحث اقتصادی منتفع شوند.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: قاطبه مردم با شهدا و امام خود پیمان بسته و پای پیمان خود ایستاده‌اند، اما بسیاری از آنها از وضعیت اقتصادی کشور گلایه دارند که گلایه آنها نیز بحق است و باید شنیده شود.

وصول مالیات از اصناف و کسبه نباید با فشار باشد

وی همچنین با اشاره به مطالبات مطرح شده برای استان بیان کرد: پیشنهادات دستگاه های تابعه وزارت اقتصاد و دارایی در قالب حقوقی جمع بندی و ارائه شود تا ما در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید نقاط ضعف را برطرف کنیم تا شرایط توسعه فراهم شود؛ امروز دشمن تلاش می‌کند مردم را از نظام، انقلاب و رهبری جدا کند و اینکه مدام مطرح می کنند که مردم از نظام و انقلاب مایوس شده‌اند، کذب است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان بیان کرد: فروش اموال مازاد به عنوان یکی از منابع تامین مالی بودجه مطرح است و درخواست داریم تا مشوقات  و تسهیلات در این خصوص لحاظ شود.

حمید زینل پور افزود: پیش بینی می کنیم تا پایان سال در بهترین حالت ۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در استان وصول شود.
وی با بیان اینکه تعداد مودیان مالیاتی امسال ۵۰ درصد افزایش داشته است اظهار داشت: اما حدود ۵۰۰ شرکت در استان بیشترین وصولی درآمد مالیاتی را دارند و حدود ۶۵ درصد از مشاغل  استان بر اساس تبصره ۱۰۰ مشمول معافیت مالیاتی هستند.

وی تاکید کرد: در زمینه مجوز و ایجاد بنادر خشک فشار وجود دارد و طی نشستی با وزیر راه و شهرسازی بحث فساد و گلوگاه های آن بررسی می شود.

وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای غربی جز خوشان کسی را انسان نمی دانند و امروز نظام جمهوری اسلامی مدافعانی برای گفت و گو، ایستادن و بیان موضوعات نیاز دارد؛ بسیاری از جوان های ما متوجه مسایل و شرایط نیستند و شرایط خطیر کشور را درک نمی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست در محل باغ بهرامی شهر کرمان با بیان دغدغه ها و پیشنهادهایی همراه بود که در صورت اجرایی شدن آنها بخش عمده مشکلات مربوط به بزرگترین استان معدنی کشور نیز حل خواهد شد.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اختصاص سهم ۱۵ درصدی از حقوق معادن به شهرها و روستاهای استان دغدغه همه است که اگر این موضوع حل شود، بسیار از مشکلات نیز حل خواهند شد.

وی تصریح کرد: شرکت های بزرگ منابع مالی خود را از استان کرمان خارج می کنند که نباید از استان بیرون برود و صرف تولید و اشتغال شود.

۵۹۶ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کرمان مصوب شد

سقف سهم استان از فروش معادن برداشته شود

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بانک ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در بخش کشاورزی هزینه کنند که این اتفاق نیفتاده و تاکنون حدود پنج درصد آن انجام شده است.

ذبیح الله اعظمی با اشاره به لزوم ایفای مسئولیت اجتماعی بانک ها افزود: در نشست اخیری که با مسئولان داشتیم قرار شد احداث زمین چمن مصنوعی، خانه بهداشت و مدرسه برای روستاها انجام شود.

حجت الاسلام موسی غضنفر آبادی افزود: شرایط امروز کشور ویژه و جنگ اراده هاست؛ هر کس اراده محکم تری داشته باشد پیروز است و هر کس اداره ضعیف تر داشته باشد، شکست می خورد.

حجت الاسلام غضنفرآبادی با بیان اینکه آمریکایی ها اگر قدرت پیدا کنند هیچ کجا برایشان مهم نیست تاکید کرد: مسئولان کشور در این جهاد تبیین تلاش و پایداری کنند؛ ما پای کار نظام تا آخرین قطره خون ایستاده ایم.

صادق سلطانی نژاد تصریح کرد: از سرمایه گذاری خارجی  بویژه در پروژه های پیشران استان کرمان حمایت می کنیم و برای حمایت از تولید و اشتغال باید به طور جدی بدنبال جذب سرمایه گذار باشیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان نیز گفت: از ابتدای امسال ۵۹۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه هایی مانند انرژی خورشیدی و غیره در این استان مصوب شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: دشمنان کشور درصدد هستند تا بخش اقتصادی کشور فلج شود و اغتشاشات اخیر فتنه نیست، بله ما در حال جنگ تمام عیار هستیم.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان اظهار داشت: ارز صادرکنندگان که با زحمت به داخل کشور بر می گردد و به نرخ ارز نیمایی فروش می رود، کار بسیار با ارزشی است که باید با تخصیص مشوق ها و تسهیلات مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود تا پایان  امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان وصول شود که باید طبق قانون ۱۵ درصد از آن که حق و سهم استان است بازگردانده  شود و این موضوع در سفر رییس جمهور به استان نیز تاکید شده است.

وی با بیان اینکه شورای معادن باید مصوبات تاثیر گذاری داشته باشد بیان کرد: در کوهبنان معادن درگیر اکتشافات و مزایده هستند و هنوز کار عملیاتی در این بخش مشاهد نمی شود.

دشمن برای اغتشاش در کشور پول خرج می کند

وی افزود: همچنین در بحث تخصیص منابع بانک های خصوصی، متاسفانه اهرم های قانونی وجود ندارد و اختصاص منابع بانکی توسط بانک های خصوصی در استان قابل توجه و قبول نیست.

وی تاکید کرد: ۲۰ میلیارد تومان پول تنها در حساب یکی از اغتشاشگران بوده است و دشمن برای برهم زدن اوضاع پول خرج می کند.

وی تاکید کرد: سقف سهم ۵۰۰ میلیارد تومانی از فروش معادن کرمان نیز برداشته شود تا مردم استان از معادن نفع بیشتری ببرند.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی