اوراق گام ابزار مناسبی برای تامین مالی تولیدکنندگان است/ لزوم شناساندن این ابزار

در روش تامین مالی زنجیره‌ای به جای اینکه همه زنجیره به‌طور مستقل از بانک برای رد دین و پرداخت به حلقه قبل یا بعد خود تامین مالی کنند، یک بار رخ می‌دهد و هزینه مبادله در اقتصاد را به شدت کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه اوراق گام کارایی همچون برات داشته و سر موعد نقد می‌شود، گفت: به‌طور مثال قطعه‌ساز از خودروساز اوراق گام دریافت می‌کند و می‌تواند آن را صرف خرید فولاد و غیره، پرداخت مالیات، پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارگران و دیگر موارد کند و این اوراق دست به دست بگردد و نفر نهایی می‌تواند سرموعد این اوراق را نقد کند یا زودتر در بورس بفروشد و نقدینگی دریافت کند.

«محمدرضا نجفی‌منش» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۱۲ بانک کشور، افزود: یکی از راهکارهای تامین نقدینگی برای واحدها، شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی اوراق گواهی اوراق مولد (گام) است.

وی اضافه‌کرد: همچنین مطابق آمارها سرمایه نظارتی (به معنای سرمایه ثبتی منهای زیان)‌ پایین بانک‌های کشور توان حرکت بانک‌های کشور را به‌شدت تضعیف کرده و باید فکر اساسی در این زمینه انجام شود و تا آن زمان تولیدکنندگان می‌توان از راهکارهایی همچون اوراق گام بهره برد.

این مقام صنفی بیان‌داشت: در روش تامین مالی زنجیره‌ای، بنگاه تولیدی به بانک وثیقه می‌دهد و به‌جای آن اوراق گام دریافت می‌کند. سپس این اوراق را می‌تواند به حلقه‌های پیش از خودش بدهد و از آنها کالا خرید و رفع دین کند؛ یعنی بنگاه یک ابزار پرداخت پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازارمحور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه های تولیدی فراهم می‌کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.

نجفی‌منش ادامه‌داد: اکثر فعالان اقتصادی اطلاعات کمی از این شیوه پرداخت دارند و به همین منظور در نظر داریم تا با برگزاری جلساتی در اتاق تهران، اتاق ایران و تشکل‌ها به معرفی اوراق گام بپردازیم.

افزایش شفافیت، نظارت‌پذیری و کاهش معنی‌دار هزینه‌های تامین مالی از دیگر مزایای تامین به صورت زنجیره‌ای است. سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مالی تولید، استفاده از ابزار تامین مالی زنجیره‌ای است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940672/%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%82-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: بانک‌های کشورمان سرمایه ثبتی بالایی ندارند و در قیاس با برخی بانک‌های کشورهای منطقه و همسایه پایین است؛ بنابراین نیاز است در این زمینه اقداماتی انجام شود.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور خاطرنشان‌کرد: تاکنون برخی قطعه‌سازان از اوراق گام به عنوان ابزاری برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود بهره برده‌اند که با توجه به تضمین نقدشوندگی اوراق در سر رسید توسط بانک عامل، در تامین مالی قطعه‌سازان دارای کاربرد مناسبی بوده است.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی