انواع PLC پنل های کنترل پی ال سی و نحوه کار آنها آموزش برق

خروجی ها نظیر ورودی ها می توانند از نوع گسسته(دیجیتال) یا پیوسته (آنالوگ) باشند. پی ال سی های دلتا و زیمنس از جمله بهترین برندهای پی ال سی در کشور است و تعداد متخصصان و قطعات مربوط به آن به آسانی در دسترس می باشند. از این نوع پی ال سی معمولا برای پروژه های هوشمند سازی و اتوماسیون کارخانه ها استفاده می شود. PLC ها بر اساس اندازه به 5 دسته نانو پی ال سی، میکرو پی ال سی، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ تقسیم می شوند. ظرفیت حافظه این PLCها نیز بر اساس ظرفیت ورودی/خروجی آن ها متفاوت خواهد بود. در ابتدا پیش از آنکه به بررسی انواع پی ال سی بپردازیم به طور مختصر به تعریف plc می پردازیم.

اصولاً کل پی ال سی ها با هر شرکت سازنده ای چهار مدل پی ال سی می سازند که این چهار مدل پی ال سی با نام های مختلف در هر شرکت سازنده شناخته می شود. اتوماسیون صنعتی زیمنس دارای ماژول تابعی می باشد که عملیات ویژه را به بهترین نحو ممکن انجام می دهد. هر یک از قیمت plc زیمنس s7 300ا دارای ماژول تغذیه زیمنس است که همین ویژگی کمک می‌ کند دستگاه‌ ها به بهترین نحو ممکن راه اندازی شوند. در صورتی که شما plc زیمنس را از نمایندگی خریداری کنید گارانتی محصول را دریافت خواهید کرد و همچنین قیمت استاندارد برای خرید قیمت plc زیمنس s7 300 پرداخت خواهید نمود. اما اگر شما از فروشندگان غیر معتبر plc های زیمنس را خریداری نمایید هزینه بالاتری برای خرید پرداخت خواهید کرد و همچنین گارانتی محصول را نمی توانید دریافت نمایید.

Plc به معنی کنترلر منطقی قابل برنامه نویسی، نوعی کامپیوتر صنعتی ست که در کاربردهای تجاری و صنعتی، کاربرد فراوان قیمت plc دارد. البته plc هم از نظر کاربری هم از نظر نرم افزار و سخت افزار، مانند کامپیوتر دسکتاپ اداری و خانگی نیستند. این کنترلرها ورودی و سایر مقادیر متغیر را دریافت و کنترل می کنند، سپس با توجه به برنامه ای که به آن داده شده است تصمیم می گیرد چه نوع خروجی داشته باشد. این خروجی برای عملی شدن یک فرایند یا خودکار کردن یک دستگاه، توسط plc کنترل می شود.

انواع PLC پنل های کنترل پی ال سی و نحوه کار آنها آموزش برق

توجه داشته باشیدکارت حافظه سیماتیک برای بهره برداری از CPU مورد نیاز می باشد . علاوه بر این، CPU ویژگی های کنترل جامع و همچنین قابلیت اتصال به درایو ها را از طریق بلوک های استاندارد باز شده PLC ارائه می دهد. توانایی کار با انواع سنسور های پرکاربرد در صنعت مانند سنسور فشار و دما و سطح و ….. PROFINET IO کنترل کننده برای عامل ورودی و خروجی های توزیع شده در PROFINET. گسترش توسط سیگنال های آنالوگ یا دیجیتال به طور مستقیم بر روی CPU از طریق صفحه سیگنال (با حفظ ابعاد نصب CPU). تفاوت مدلهای مختلف این سری در سرعت پردازش، تعداد کانالهای IO و پشتیبانی از شبکه توسط اترنت است.

این در حالی است که در MODULAR PLC، کلیه تجهیزات به یکدیگر متصل می شوند. برهمین اساس، پی ال سی های رک برای پروژه های بزرگ از بهترین گزینه ها محسوب می شوند. در تصویر زیر نحوه قرار گرفتن ماژول های ورودی خروجی در کنار CPU و منبع تغذیه را مشاهده می کنید. این کار باید به صورت پیوسته انجام شده و نمی توان بین ماژول ها از فضای خالی استفاده کرد.

علت محبوبیت پی ال سی ها

پی ال سی شاسی دارای چندین بخش برای قرار دادن ماژول های مختلف یا اضافی است. اگر کاربر شاسی اضافی بخواهد، می تواند با استفاده از کابل های متصل کننده شاسی، آن ها را به یکدیگر متصل کند. این نوع از پی ال سی قادر به انجام کارهای کنترلی بوده و همچنین امکان اعمال کردن فانکشن های مختلف توسط صفحه کلید و همچنین مشاهده پیغام ها و رخدادهای مختلف بر روی نمایشگر آن وجود دارد. S7-300 یک دستگاه پر کاربرد از این خانواده می باشد و حوزه عملکرد متوسطی دارد. نوع این پی ال سی ماژولار بوده و ماژول های آن از تنوع بالایی برخوردار می باشند. بازدهی ماشین های تولیدی با استفاده از plc تا حد زیادی بالا رفته و کیفیت محصولات نیز حفظ می گردد.

پی ال سی ماژولار زیمنس (Modular plc)

برخی از ماژول ها یا نقاط ورودی به ورودی های دیجیتال که ورودی های گسسته نیز نامیده می شوند واکنش نشان می دهند، که در دو حالت روشن و خاموش هستند. دیگر ماژول ها یا ورودی ها به سیگنال های آنالوگ واکنش نشان می دهند. آموزشگاه برق گستران با سال ها تجربه در زمینه برگزاری دوره های تخصصی برق و الکترونیک مفتخر است که سالانه بیش از 2000 نیروی انسانی متخصص را وارد بازار کار برق و الکترونیک می نماید. این آموزشگاه با به کارگیری اساتید با تجربه و متخصص بر این هدف است که مفاهیم برق و الکترونیک را به صورت کاملا عملی و پروژه محور به کارآموزان علاقه مند انتقال داده و آن ها را برای ورود به بازار کار آماده و تربیت نماید.

  • به طوریکه همینک جزء جدانشدنی بخشهای صنعتی و فرآیندهای اتوماسیون صنعتی شناخته می شود.
  • در رابطه با عملکرد پی ال سی می توان گفت که این در این دستگاه ها، برنامه نوشته شده از کامپیوتر به کنتاکتورها انتقال یافته و این کار با استفاده از مدار رابط یا اینترفیس انجام می گیرد.
  • دو ورودی آنالوگ 12 بیتی و دو خروجی آنالوگ 12 بیتی ، بنابراین هزینه های جانبی همچون خرید ماژول های افزایشی کاهش می یابد.
  • این مقاله به معرفی پی ال سی و انواع plc زیمنس پرداخت و مدل های متنوعی که برای این برند وجود دارد به همراه ویژگی ها و خصوصیاتی که هر یک دارند ذکر گردید.
  • این PLC ها با نرم افزار STEP7 زیمنس برنامه نویسی و پیکر بندی میشوند.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی