اقتصاد بسته و انحصار، عامل افت کیفیت تولیدات داخلی است

وی تصریح‌کرد: اینکه ما در قبال کارهایی که میکنیم و محصولاتی که تولید می‌کنیم احساس مسوولیت کنیم و بهترین خروجی را ارائه دهیم، یک مقوله فرهنگی است

پاشایی در پایان تصریح کرد: در این راستا، یکی از الزامات موفقیت در ارتقای کیفیت کالاها اقتصاد باز و جلوگیری از انحصار در تولید است، به طوری که نباید مردم مجبور به مصرف یک کالای انحصاری داخلی شوند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940446/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AAعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نقش مردم در ارتقای کیفیت تولیدات داخلی گفت: مردم می‌توانند نقش مهمی در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی داخلی ایفا کنند. اگر مردم در انتخاب کالاها کیفیت را ملاک قرار دهند و همچنین برندهای تولید کننده کالاهای بی کیفیت را تحریم کنند، تولیدکنندگان داخلی خود را مقید به ارتقای کیفیت محصولات خواهند کرد.

این عضو شورای عالی استاندارد اظهار داشت: در جلسه اخیر که با حضور رییس سازمان ملی استاندارد برگزار شد، این مقام مسوول قول داد که کشور را به سمتی ببرد که استاندارد کالاها درجه بندی شده و سطح کیفی کالاهای تولیدی به طور دقیق مشخص شود.

پاشایی توضیح‌داد: در این صورت تولیدکننده خود را مقید به تولید کالای با کیفیت تر و محترم شمردن مصرف‌کننده می‌داند، ایرانی هم دیده می‌شود و اینکه مصرف کنندگان خود را لایق به مصرف کالاهای باکیفیت می‌دانند و همین عامل باعث می‌شود که عرضه کنندگان کالاها مجبور به افزایش کیفیت تولیدات خود کنند.

وی اظهار داشت: نمونه کامل این موضوع را می‌توان در صنعت خودروسازی یا بسیاری محصولات دیگری که سال‌ها بدون رقیب کالاهای تولیدی خود را روانه بازار می‌کردند، قابل مشاهده است.

وی گفت: یکی از عوامل نارضایتی در جامعه مساله کیفیت کالاهای تولیدی است، ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و مردم ما خود را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنند و مقایسه برخی تولیدات بی کیفیت داخلی با نمونه‌های باکیفیت خارجی باعث نارضایتی مردم می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه‌داد: وقتی کیفیت در تولید کالاها و ارائه خدمات رعایت شود، کیفیت زندگی در کشور نیز بهبود پیدا می‌کند.

پاشایی خاطرنشان‌کرد: در آخرین جلسه شورای عالی استاندارد با حضور رئیس سازمان استاندارد، بر لزوم نزدیک شدن به استانداردهای جهانی تاکید شد.

عضو شورای عالی استاندارد تاکید کرد: یکی از عواملی که موجب افت کیفیت می‌شود اقتصاد بسته و انحصاری است؛ وقتی برای یک تولیدکننده یا یک ارائه دهنده خدمت انحصار ایجاد و بی رقیب رها می‌کنیم همین باعث می‌شود که کیفیت پایین بیاید.

«معصومه پاشایی‌بهرام» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: یکی از عواملی که می‌تواند به بهبود کیفیت کالاهای تولیدی داخلی کمک کند درجه بندی استاندارد کیفی کالاهاست.

وی افزود: این کار شدنی است اما لازمه آن تمرکز بر این مساله است که چه می‌شود که کیفیت کالاهای داخلی پایین می‌آید؟

وی اضافه‌کرد: در همین جلسه رئیس جمهور تاکید کرد که باید آنقدر تلاش کنیم تا بتوانیم از استانداردهای دنیا هم جلوتر برویم تا جایی که خودمان بتوانیم شاخص‌های استاندارد را در سطح جهانی تعیین کنیم.

پاشایی ادامه‌داد: در مقابل اما صنعت لوازم خانگی از آنجایی که سال‌ها با برندهای معتبر جهان رقابت کرد توانست کالاهای باکیفیتی تولید کند. این شرایط اما هیچگاه در صنعت خودروسازی حاکم نشد، زیرا هیچ وقت اجازه ندادیم خودروسازان خارجی محصولات خود را در بازار ایران عرضه کنند.

وی افزود: کیفیت اساساً یک مقوله فرهنگی است و به هر میزانی که فرهنگ در یک جامعه ای بالا برود کالای تولیدی در آن جامعه نیز باکیفیت‌تر خواهد بود.

پاشایی گفت: کیفیت اساساً یعنی تلاش کنیم تا بتوانیم خروجی بهتری داشته باشیم. این فرهنگی است که باید در فضای تولید و محیط کسب و کار ما حاکم شود. همچنین باید در خدمات پس از فروش کالاها شاخص کیفیت ارائه خدمات را رعایت کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: زمانی که یک تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمت خودرو در بازار تنها ببیند، هیچ نیازی برای ارتقای کیفیت نمی بیند.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی