اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری و استقرار صنایع توانمند آلمانی در شهرک‌های صنعتی ایران

اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با ایران با محوریت خوشه‌های صنعتی و SMEها

رسولیان درخصوص برخی از محورهای ارائه خدمات این سازمان به صنایع کوچک نیز توضیح داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حوزه‌هایی از جمله آموزش، شرکت در نمایشگاه‌ها، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری و اقتصادی، تحقیق و توسعه، برندینگ، تبلیغات، ایجاد دفاتر تجاری در دیگر کشورها، تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و دانشی شدن واحدهای صنعتی، حمایت‌های مناسبی را به‌عمل می‌آورد.

این اتحادیه خدماتی از جمله مشاوره درخصوص بین‌المللی سازی مشاغل و توسعه تجارت خارجی، سازماندهی سفرهای نمایندگان و بازدید از نمایشگاه‌های تجاری، تحقیق و پژوهش در حوزه تجارت خارجی، برگزاری سمینارها و رویدادهای آموزشی، شبکه سازی با استفاده از کارشناسان تجارت خارجی، تبادل تجربه در کمیسیون تجارت خارجی، مشاوره‌های نمایشگاهی، تأمین مالی کسب و کارها و مدیریت سرمایه را ارائه می‌دهد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84833170/%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با ابراز امیدواری برای ارتقاء مبادلات تجاری دو کشور با این‌گونه اقدامات و برنامه‌ها اضافه کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی کشورمان نیازمند توسعه فناوری و استفاده از ماشین آلات به‌روز دنیا هستند که شرکت‌های آلمانی در این حوزه می‌توانند با ما همکاری داشته باشند.

رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با ایران، به‌ویژه در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط گفت: این اتحادیه از سال ۲۰۰۳ با هدف حمایت از SMEها و رشد و توسعه آن‌ها آغاز به کار کرده و در این راستا شبکه ‌سازی مناسبی نیز در آلمان و خارج از این کشور انجام شده است.

رسولیان ادامه داد: البته کشور ایران نیز بازار بالقوه‌ای دارد و بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی و همچنین واحدهای صنعتی مستقر در کشورهای همسایه با استفاده از این بازار به‌عنوان یک پل ارتباطی می‌توانند با شرکت‌های توانمند آلمانی در ارتباط باشند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به اشتغالزایی مستقیم بیش از یک میلیون نفری واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بیان کرد: این سازمان به‌عنوان متولی این حوزه، علاوه بر ارائه خدمات زیرساختی و واگذاری زمین، از بنگاه‌های کوچک و متوسط بر اساس ۸۵ محور خدمتی حمایت می‌کند.

وی در ادامه با قدردانی از فعالیت‌های سفیر ایران در آلمان برای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی کشورمان با تکیه بر توانمندی‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دو طرف، آمادگی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها را در ۳۰ نوع رشته فعالیت صنعتی برای سرمایه گذاری و استقرار صنایع توانمند آلمانی و همچنین گسترش مراودات با طرف آلمانی در زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی و فناوری اعلام کرد.

وی همچنین به طرح‌های صنعتی درحال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور نیز اشاره و اضافه کرد: بیش از ۴۷ هزار طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال اجراست که این طرح‌ها با محوریت بخش خصوصی احداث می‌شوند. بعضی از طرح‌ها در مرحله تخصیص زمین، برخی در مرحله دیوار کشی و ساختمان و برخی دیگر در مرحله نصب ماشین آلات هستند.

وی با یادآوری این‌که رویکرد دولت سیزدهم، توسعه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی است، افزود: در این راستا به دنبال توسعه روابط با کشور آلمان هستیم و توافقات بسیار خوبی نیز در دیدار سال گذشته سفیر آلمان برای بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌وجود آمد و در این راستا بازدیدهایی از واحدهای تولیدی آلمانی صورت گرفت.

رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان، شهرک‌های سلامت را نیز ظرفیت دیگری برای ارتقاء مراودات میان دو کشور عنوان کرد و ادامه داد: این اتحادیه یک مرکز سلامت را در مسکو درحال احداث دارد و ایران به‌عنوان پل ارتباطی می‌تواند در این حوزه ما را به کشورهای منطقه متصل کند.

رسولیان با بیان این‌که ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند، افزود: حدود ۹۲ درصد از این واحدها خرد، کوچک و متوسط محسوب می‌شوند، یعنی شمار کارکنان آن‌ها کمتر از ۱۰۰ نفر است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، این نشست در راستای تداوم برنامه‌های توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و با هدف ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تکیه بر ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور برگزار شد.

محمود فرازنده، سفر هیأت آلمانی و برگزاری این‌گونه جلسات را مقدمه‌ای برای شناخت هرچه بیشتر طرفین از ظرفیت‌های همکاری مشترک عنوان کرد و افزود: با تعمیق ارتباطی که به‌وجود آمده است، شاهد رشد و شکوفایی بنگاه‌های کوچک و متوسط کشورمان خواهیم بود.

در ادامه این نشست، سفیر ایران در آلمان نیز اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان را مجموعه‌ای مترقی و درحال توسعه توصیف کرد و گفت: این مجموعه، جاذبه‌های متنوعی برای ارتباط گیری کسب و کارها و بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس و چهار عضو اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان روز یکشنبه با حضور در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با علی رسولیان دیدار و راهکارهای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و آلمان در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط را بررسی کردند.

ترویج و توسعه اقتصادی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تعمیق تجارت خارجی، گسترش همکاری‌های بین مشاغل در هر اندازه و اشکال قانونی و نهادهای دولتی و مقامات منطقه‌ای، ترویج اقدامات برای اشتغالزایی، ارتقاء همکاری بین مدارس، کالج‌ها، دانشگاه‌ها و صنعت، ترویج محیط زیست و … از جمله اهداف اتحادیه‌ فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) است.

مایکل شومان با بیان این‌که اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان با ۷۰ کشور دنیا مرتبط است، افزود: این اتحادیه در حوزه‌هایی از جمله آموزش، تحقیق و توسعه، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها، شبکه سازی و خوشه‌های صنعتی فعالیت دارد.

ضرورت استفاده SMEهای ایران از ظرفیت‌های اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این نشست با تشریح آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشورمان اظهار داشت: ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری در ایران وجود دارد که اداره و نگهداری ۲۸۹ مورد از آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و ۶۴ شهرک و ناحیه صنعتی غیردولتی نیز دارای پروانه بهره برداری از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

«علی رسولیان» درخصوص ظرفیت‌های این مرکز تبادل فناوری گفت: این مرکز می‌تواند در راستای برگزاری کنفرانس‌های فناوری، جلسات رودرروی تجاری (B2B)، ورود ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن به کشور، برگزاری رویدادهای صنعتی و تجاری در ایران و کشورهای همسایه، کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مختلف فنی و حرفه‌ای در راستای به‌هم رسانی کسب و کارهای ایران و آلمان تأثیرات به‌سزایی داشته باشد.

وی با بیان این‌که یک هزار و ۳۰۰ خوشه کسب و کار در اروپا مشغول فعالیت است، اضافه کرد: حدود یک هزار مورد از این خوشه‌ها در کشور آلمان فعالیت دارند؛ لذا ایجاد ارتباط بین خوشه‌های صنعتی ایران و آلمان، ظرفیت بسیار مناسبی برای ارتقاء مراودات تجاری دو کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تأکید بر ضرورت به‌هم رسانی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و آلمان به‌عنوان ظرفیتی بی‌بدیل برای ارتقاء مراودات اقتصادی میان دو کشور اظهار داشت: ایجاد مرکز تبادل فناوری میان شرکت‌های آلمانی و ایرانی نیز می‌تواند در راستای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی بسیار مثمرثمر باشد.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی