استیضاح وزیر صمت دردی را دوا نمی‌کند/ تلاش برای حل مشکل یا ایجاد گره‌ جدید اقتصادی

محمد پورپیر کارشناس و استاد دانشگاه در استان گیلان هم چنین معتقد است که ارزیابی عملکرد وزیر مجموعه‌ای مهم چون وزارت صمت با گستردگی و تنوع بسیار فعالیت‌ها در یک سال امکان پذیر نیست و باید فرصت بیشتری به فاطمی امین برای پیشبرد برنامه هایش داده شود.

مرتاض ادامه داد: وزارت صمت چند ماه است با اتخاذ تدابیر مناسب در بخش خودرو برنامه‌هایی را اعلام و در برخی پیشروی کرده است و ‌برخی دیگر در حال نتیجه دهی است.

در ابتدای دولت سیزدهم ۱۷۰ هزار خودرو به دلیل نقص تولید، در پارکینگ‌های کارخانه‌های خودروسازی دپو شده بود و به مردم تحویل داده نمی‌شد. اما فاطمی امین با سیاست‌گذاری درست به گونه‌ای عمل کرد که امروز حتی یک خودرو ناقص نیز کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود ندارد.

دیگر آنکه بر اساس اظهارات پناهی ،یکی از مشکلات اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ساختار ناکارآمد و نادرست آن به واسطه تجمیع چندین و چند ماموریت و وظیفه گسترده است که این مورد را نباید به حساب عملکرد وزیر گذاشت.

او طرح سووال و استیضاح را حق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می داند و  می گوید: ساماندهی امور داخلی در وزارتخانه ها و اجرای برنامه ها زمان می برد ضمن اینکه در مدت یک سال نمی توان ۱۶ سال اشتباه را جبران کرد و نتیجه و عملکرد مثبت، موثر و ملموسی را به تصویر کشید و  این امر که وزیری استیضاح و بعد فردی دیگر انتخاب شود و رای اعتماد نمایندگان را جلب کند، چند ماه به طول می‌انجامد و عملا این استیضاح‌ها خود تعلل در برنامه ها و موجب عقب ماندن کارها خواهد شد.

مشروح مصاحبه ایرنا با این فعال اقتصادی را در اینجا بخوانید.

ساختار نادرست وزارت صمت را نباید به پای شخص وزیر نوشت

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

زمانی نامناسب برای استیضاح

متن گفت و گو ایرنا با مقدم را می توانید در اینجا بخوانید.

متن گفت و گو ایرنا با تقوی را می توانید در اینجا بخوانید .

صفری از نمایندگان می پرسد که «مجلسیان باید جوابگو باشند که کدام قوانین را برای سر وسامان یافتن صنعت در کشور مصوب کردند که وزیر صمت نتوانسته آن را اجرا کند».

به گفته این صادر کننده نمونه،‌ معضل بالا بودن تعرفه کد کالا سال‌ها وجود داشته و در دولت سیزدهم و دوره وزارت فاطمی امین در این زمینه شفاف سازی صورت گرفته‌است.

متن گفت و گو ایرنا با پناهی را می توانید در اینجا بخوانید .

این اقدام گامی مهم برای بهبود فضای کسب و کار محسوب می شود ضمن اینکه فرصت‌ها و ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان های مختلف در داشبرد مدیریتی وزارت صمت قابل رصد و پایش شده که این نیز اقدامی مهم برای حذف رانت و فساد در این حوزه است.

مطالبات مندرج در طرح استیضاح وزارت صمت خارج از اراده و اختیار «فاطمی‌امین» است

استیضاح وزیر پاک کردن صورت مساله در حل مشکلات صنعت

مشخص نیست گزینه بهتری برای جایگزینی فاطمی امین داشته باشیم

از نظر این فعال اقتصادی با وجود جنگ اقتصادی و تحریم‌های تحمیلی به کشور، عملکرد و کارنامه «فاطمی امین» در سال نخست عمر دولت سیزدهم بسیار قابل است و در حدود یکسال اخیر شاهد منضبط‌سازی و اجرای اصلاحات برای روان‌سازی فعالیت‌های تجارتی در کشور هستیم، اموری که موجب دستیابی  به آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف این وزارت خانه شده است.

متن گفت و گو ایرنا با جعفری را می توانید در اینجا بخوانید.

«فرهاد صفری» عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی  اردبیل می گوید : استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گرهی از مشکلات صنعت و تولید کشور باز نمی‌کند و نمایندگان باید به جای استیضاح وزیر به فکر علاج بخشی  این مشکلات باشند.

امید حیدریان رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی معتقد است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی استیضاح از وزیر صمت را مطرح کرده اند که دولت هیچ کوتاهی در اجرای قانون نداشته است و نباید تمام کاستی ها و مشکلات بخش تولید را به پای وزیر صمت گذاشت.

از نظر این فعال اقتصادی ارومیه این کار (استیضاح) موجب عقیم شدن اقدامات فعلی شده و خسارت سنگینی به جامعه صنعتی و تجارت کشور وارد می‌شود.

ارزیابی عملکرد وزیر صمت نیازمند گذشت زمان بیشتری است

به گفته طالبی، «باید برنامه های وزیر را به دقت مطالعه کرد و موانع اجرایی آن را به درستی شناسایی و سپس با توجه به همه این شرایط قضاوت و در این باره تصمیم گیری کنیم».

شاید به جای استیضاح ، آلترناتیوی (جایگزینی) هم باشد که از نظر داریوش پناهی دبیر کل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه به نظر می رسد وجود دارد.او خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گوید: نمایندگان به جای استیضاح وزیر صمت، برای اصلاح ساختار این وزارتخانه اقدام کنند چراکه در غیراینصورت مشکلات همچنان پابرجا خواهد ماند.

متن گفت و گو خبرگزاری جمهوری اسلامی با عضو اتاق بازرگانی کرمانشاه را می توانید در اینجا بخوانید .

“محمود نجفی سهی” فعال اقتصادی استان سمنان نیز معتقد است که هر وزیر دیگری سکان‌دار وزارت صمت شود، به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی در سطح کلان، دوباره در مسیر استیضاح قرار می‌گیرد.

وزیر صمت طی یکسال گذشته علی رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ و منابع مالی، موفقیت‌های خوبی در حوزه های مرتبط کاری به دست آورد، فاطمی امین دربازه زمانی یکساله کارهای بزرگی را در راستای احیا و راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل و راکد در استان‌های مختلف انجام داد و بیش از ۲ هزار کارخانه کوچک و بزرگ که به دلیل مشکلات متعدد ناشی از گذشته تعطیل شده بودند را احیا و دوباره فعال کرد.

هیات رئیسه مجلس چهارشنبه ۲۷ مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

نکته ای که ممکن است به ذهن متبادر شود این است که استیضاح فاطمی امین می تواند گره از مشکلات صنعت و تجارت باز کند یا خیر ؟

فاطمی امین موانع صادرات صنعت نساجی را رفع کرد

«خسرو طالبی» فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی همدان نیزچنین اظهار می دارد که برخی انتظارات از وزیر صمت و همچنین استیضاح وی منطقی نیست چراکه استیضاح موجب صدمه به بدنه اقتصادی کشور و در نهایت ضرر تولیدکنندگان و جامعه صنعتی می شود.

اما در بین اظهارات اعضای اتاق های بازرگانی ، یک نفر این پرسش را مطرح کرده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی کدام قانون را مصوب کردند و فاطمی امین آن را اجرا نکرد؟!

به جای استیضاح چه می توان کرد؟

مشکلات حوزه صنعت ریشه‌ای‌تر از استیضاح وزیر است

برای بهرامی این مهم است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اگر به دنبال افزایش کارآیی وزارت صمت هستند باید مقوله انتزاع در وزارت صنعت، معدن و تجارت را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

او به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می دهد به جای استیضاح وزیر صمت، برای اصلاح ساختار این وزارتخانه اقدام کنند چراکه در غیراینصورت مشکلات همچنان پابرجا خواهد ماند.

رفع محدودیت تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی

به باور این کارشناسان اقتصادی، دولت قبل قانون مجلس مبنی بر تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار را اجرایی نکرد اما با پیگیری وزیر صمت این قانون در دولت سیزدهم اجرایی شد و این وزارتخانه به پنجره واحد وصل و صدور مجوزهای کسب و کار در این وزارتخانه تسهیل گردید.

کارشناس اقتصادی و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه گفت: استیضاح وزیر صمت و عوض شدن تیم او در شرایط فعلی به ضرر حوزه تجارت و صنعت کشور است.

او صحبت های شعاری ، آمارسازی و بیان ارقام غیرمنطقی را عامل مشکلات می داند و می گوید باید به جای استیضاح، حل ریشه‌ای مشکلات و تعریف برنامه کلان مورد توجه باشد و سپس بر اساس برنامه از وزیر صمت درباره پیشرفت کار و تلاش‌ها سوال شود و

درادامه جزییات گفت وگوی خبرنگاران ایرنا با جمعی از کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور در خصوص استیضاح وزیر صمت آمده است:

به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت سیستان و بلوچستان بررسی دقیق عملکرد وزیر صمت و رفع موانع پیش روی وی نیازمند زمان بیشتر است و به طور کلی اگر مشکلاتی وجود دارد باید مخالفان در خارج از صحن علنی مجلس مطرح کنند تا وزیر فرصت بررسی و بازنگری برنامه را داشته باشند.

استیضاح وزیر به بدنه اقتصادی کشور صدمه می زند

این فعال اقتصادی سمت و سوی حرکت دولت و وزیران از جمله وزیر صمت را به سمت افق های روشن می داند که باید زمان بیشتری به دولتمردان برای اجرای برنامه‌های‌شان داده شود و همه بخش‌ها نیز در این راستا کمک کنند.

او مشکل اقتصادی کشور را در تصویب قانون می داند و بر این باور است که دولت و وزرا مجری قانونی هستند که در مجلس وضع شده و مشکلات امروز تولید نه مربوط به نحوه اجرای قانون بلکه مربوط به خود قوانین است و قانون‌گذار باید برای اصلاح قوانین و برداشتن سنگ از پیش پای تولید برنامه داشته باشد.

متن گفت و گو ایرنا با حیدریان را می توانید در اینجا بخوانید .

مشروح گفت و گوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با این عضو اتاق بازرگانی اردبیل را می توانید در اینجا بخوانید.

قرار است  جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت،معدن، تجارت هفته دوم آبان و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه برگزار شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84924287/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF

متن گفت و گو ایرنا با نجفی را می توانید در اینجا بخوانید.

متن گفت و گو ایرنا با بهرامی را می توانید در اینجا بخوانید .

«داریوش پناهی» دبیرکل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه یکی از مشکلات اصلی صمت را ساختار ناکارآمد و نادرست آن به واسطه تجمیع چندین و چند ماموریت و وظیفه گسترده می داند که نباید به حساب عملکرد وزیر گذاشت.

“محمد مقدم” از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه نساجی قم هم چنین عقیده ای دارد:روند توسعه صادرات صنعت نساجی، در دوره وزارت فاطمی امین، با سرعت و شتاب بیشتری نسبت به دوره‌های قبل، پیش می‌رود و در حال حاضر در بحث صادرات نساجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

وزیر صمت کدام قانون مجلس را اجرا نکرده است ؟

او خطاب به نمایندگان مجلس شورای  اسلامی می گوید: صنعت دارای مشکلات زیادی از جمله در زمینه صادرات است و با استیضاح وزیر صمت حل نخواهد شد،  انتظار می رود مسوولان بالادستی با تصمیم‌درست به بهبود وضعیت صنعت کمک کنند و فقط نگاه کوتاه مدت برای رفع‌مشکلات نداشته باشند.

استیضاح وزیر کارگشا نیست، چرا که عملکرد یکساله وی مطلوب و نشان از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت است،

“فاطمی امین” در اجرای قانون کوتاهی نکرده است

او تامین مواد اولیه را همواره یکی از دغدغه های جدی تولید کنندگان می داند و می گوید که پیش از ابلاغ این بخشنامه، واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه بودند چراکه باید بخشی از نیاز واحد تولیدی را ز بازار آزاد خریداری می‌کردند اما با برداشتن این محدودیت، واحدهای تولیدی بدون واسطه می‌توانند مواد اولیه خود را  تهیه کنند که این مشکل با پیگیری جدی «سیدرضا فاطمی امین» به عنوان وزیر صمت و حمایت موثر دولت سیزدهم با هدف تسهیل فرآیند تولید، برطرف شده است.

حال که می خواهد فاطمی امین استیضاح شود آیا برای این امر ، زمان مناسبی است یا خیر ؟ کاظم مرتاض که عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه است زمان استیضاح را نامناسب ارزیابی می کند  و می افزاید : اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست و این امر به ضرر حوزه صنعت است.

“غلامرضا جعفری” فعال صنعتی استان سمنان نیز معتقداست که استیضاح وزیر پاک‌کردن صورت مسئله است و باید برای گره‌گشایی از بخش صنعت برنامه و راهکار تعریف شود.

“سیدسعید فیاضی” فعال و سرمایه گذار اقتصادی چهارمحال و بختیاری ،‌ یکی از اقدامات موثر و قابل توجه وزارت صمت در دولت سیزدهم را ابلاغ بخشنامه رفع محدودیت تامین مواداولیه واحدهای تولیدی عنوان می کند که پیش از این باید مواد اولیه از طریق بورس تامین می شد.

به گزارش گروه استان ها، اعضای اتاق بازرگانی شهرهای مختلف این نکته را یادآور شدند که عملکرد «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صمت را باید با توجه به شرایط و مشکلات موجود ارزیابی کنیم و اینکه باید در کنار بررسی عملکرد وزیر ، موانع اجرای برنامه های او را هم مورد توجه و تحلیل قرار دهیم .

محمد باقر رضوی تقوی که عضو شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی البرز است ، نکته ای برایش مبهم است مبنی بر اینکه در صورت موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح وزیر صمت، مشخص نیست گزینه بهتری برای جایگزینی ایشان داشته باشیم.ضمن اینکه صمت برنامه های کارآمدی ارایه کرده است که اگر به نحو مطلوب اجرا شود پویایی اقتصادی را همراه دارد.

متن گفت وگوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با این عضو اتاق بازرگانی ارومیه را می توانید در اینجا بخوانید .

“وحید امیدوار” فعال اقتصادی سیستان و بلوچستان ،‌شتابزدگی در استیضاح وزیر صمت را به نفع کشور نمی داند و می گوید: در چنین شرایطی قضاوت پیرامون عملکرد یک وزیر ممکن است درست و دقیق نباشد .

اگر بخواهیم طبق انصاف و عدالت اظهارنظر کنیم باید بگوییم که مشکلات امروز صنایع خودروسازی به عملکرد یکساله وزیر صمت برنمی‌گردد و ناشی از سه دهه مدیریت رانتی در صنایع خودروسازی است.

متن گفت و گوی ایرنا با امیدوار را می توانید در اینجا بخوانید.

وی می گوید : سئوالات و انتظاراتی که برخی نمایندگان از وزیر صمت درخواست و یا توقع دارند از حیطه اختیارات وی خارج است و بسیاری از نارسایی ها و مشکلات حوزه صنعت و اقتصاد متوجه این وزارتخانه و فاطمی امین نیست.

رمضان بهرامی رئیس خانه صنعت و معدن گلستان چنین اظهار می دارد: مباحث و مطالبات مندرج در طرح استیضاح از وزیر صمت خارج از اراده و اختیاراتی است که مجلس برای وزیر صنعت، معدن و تجارت ترسیم کرده و نمایانگر ضرورت اصلاح قوانین ناکارآمد و دست و پاگیر در این وزراتخانه است.

شتابزدگی در استیضاح وزیر صمت به نفع کشور نیست

شاید این عضو اتاق بازرگانی ارومیه یکی از علل نامناسب بودن استیضاح فاطمی امین را به این دلیل می گوید که  تیم حاکم در وزراتخانه اهدافی را برنامه ریزی کرده و ‌طی این مدت بخشی از برنامه های خود را استارت زده و برخی را ادامه داده ضمن اینکه برنامه‌هایی در ساماندهی سجام و بخش‌های دیگر عملیاتی شده است و برخی نیز در حال عملیاتی شدن، است.

متن گفت و گو ایرنا با پورپیر را می توانید در اینجا بخوانید .

متن گفت و گو ایرنا با فیاضی را می توانید در اینجا بخوانید.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی