استیضاح وزیر صمت با دلایل سطحی، دور از انصاف و عدالت است

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی از وزارت صمت و شخص وزیر خواست درباره دغدغه‌های طراحان استیضاح روشنگری کند و گفت: نمایندگان مجلس، حرف استیضاح کنندگان و دفاع وزیر را خواهند شنید و امیدوارم بر اساس حجت شرعی هم رای دهند.

وی ادامه داد: اینکه طراحان استیضاح، دلایل خود را در این باره، مستند، جامع و علمی بیان کنند، بسیارمهم است. ولی اینکه آنها دلایل عادی برای استیضاح مطرح کرده و لایه سطحی مشکلات کشور در صنعت خودرو و معادن را ببینند و آن را فقط به وزارت صمت و شخص وزیر نسبت دهند، دور از انصاف و عدالت است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم همه ما به ویژه نمایندگان و مسوولان بدانیم که نسبت به رفتاری که در شرایط خاص انجام می‌دهیم، مسوول هستیم و اگر در دنیا جوابگو نشویم، باید در آخرت برای عمل خود جواب دهیم.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دغدغه‌های طراحان استیضاح وزیر صمت، مشکلات صنعت خودرو و معادن است درحالی که مسئولیت صنعت کشور و تولید خودرو فقط متوجه وزارت صمت نیست. بلکه تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده، دشواری‌های زیادی را در صنعت و خودرو ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: نمایندگان باید نقش وزیر را در صنعت خودرو و معادن ارزیابی کنند و خود را در جایگاه وزیر قرار دهند که اگر در این جایگاه بودند، چه کاری می‌توانستند برای بهبود صنعت خودرو انجام دهند. به عبارتی باید از وزیر در حد اختیاراتش توقع داشت.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه طبق قانون با امضاء حداقل ۱۰ نماینده مجلس، طرح استیضاح از وزیر مطرح می‌شود، عنوان کرد: اما اینکه انگیزه و دغدغه حقیقی طراحان استیضاح چیست را نمی‌توان باخبر شد. هرچند که در ادامه روند قانونی ممکن است امضاء کنندگان طرح استیضاح، امضاء خود را پس بگیرند یا اینکه وزیر در دفاع از عملکرد خود در صحن رای مثبت بالایی هم کسب کند. اما مهم این است که در شرایط واقعی اقتصادی کشور از مسوولان و وزرای دولت انتظار داشته باشیم.

مهرداد ویس‌کرمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت که هفته گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، گفت: برخی از وزارتخانه‌های دولت پیچیدگی‌هایی دارد و اساس و پایه آن بر مشکلات است، وزارت صمت یکی از این وزارتخانه‌ها است که آقای فاطمی امین وارث آن در دولت سیزدهم شد.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت،معدن، تجارت هفته دوم آبان و پس از حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه برگزار می‌شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84919890/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%B3%D8%B7%D8%AD%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D9%81-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

ویس‌کرمی یادآور شد: در خصوص مصوبه مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، همگان دیدند که مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این باره نظر دادند زیرا این مصوبه باید با قوانین بالادستی هم منطبق باشد که نشان از حاکمیتی بودن موضوع خودرو و معادن است و فقط یک وزارتخانه در این حوزه مسئول نیست. از طرفی در موضوع خودرو و معادن باید عملکرد وزیر صمت را دقیق، علمی و عقلانی سنجید و به ادعاهای بدون سند برخی توجه نکرد.

به گزارش ایرنا، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ۲۷ مهرماه اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح رضا فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می‌شود.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی