آشنایی با رشته مهندسی معدن و گرایشهای این رشته | industryna

برای تحصیل در این رشته متقاضیان باید دانش خوبی در حوزه‌ ریاضیات و زمین‌شناسی داشته باشند. همچنین شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه تکنولوژی و معدن چین با قرار گرفتن در رتبه ۱۴ به عنوان برترین دانشگاه مهندسی معدن آسیایی شناخته می شود. نکته بسیار جالب درباره این رده بندی این است که با وجودی که ایران به عنوان یک کشور معدنی با تعداد معادن بسیار زیاد شناخته می شود اما هیچ کدام از دانشگاههای ایرانی جایگاهی در رتبه بندی جهانی رشته مهندسی معدن ندارند. در جدول زیر نیز لیستی از دروس تخصصی رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی را مشاهده می‌کنیم. بخشی از فعالیت‌های مهندسی معدن مانند نقشه‌برداری در زیر زمین انجام می‌شود، به همین دلیل دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی توانایی خوبی داشته و قدرت کار در معادن که معمولاً در خارج از شهر و مناطق دور افتاده قرار دارد را داشته باشند. بیشتر دانشجویان دختر این رشته به غیر از تعداد معدودی که در آزمایشگاه‌ها و مراکز طراحی معدن فعالیت می‌کنند با مشکلات کاری روبه‌رو می‌شوند.

دلیل ارائه کاردانی تا دکتری رشته معدن در دانشگاه آزاد اسلامی ورزقان/ راه‌اندازی مقطع کارشناسی مهندسی مواد و متالورژی

برای استخراج ماده معدنی مهندسین معدن با گرایش استخراج اقدام به طراحی معدن می‌کنند و همواره باید بتوانند بین طراحی ایمن و پایدار از یک طرف و بحث اقتصادی از طرف دیگر یک تعادل بهینه ایجاد بکنند که یکی از حساس‌ترین وظایف مهندسین طراح همین موضوع است. ماده معدنی پس از استخراج وارد کارخانه فرآوری می‌گردد تا عیار و خلوص آن افزایش یابد. طراحی کارخانه فرآوری و سیستم‌های خردایش برعهده مهندسین معدن، گرایش فرآوری مواد معدنی است. رتبه های درج شده در این مقاله همگی مربوط به کارنامه های قبولی هایی است که طبق آمارهای در دسترس ، در کنکور 96 توانسته بودند در رشته مهندسی معدن دانشگاه های دولتی پذیرفته شوند.

  • البته شایان ذکر است که به دلیل نیاز به ارائه پروپوزال های مربوط به مباحث اکتشاف از نظر نوع ذخایر و همچنین آبهای زیرزمینی اشتراک‌های بسیار زیادی میان گرایش اکتشاف با گرایش استخراج وجود دارد.
  • برای شیمی فیزیک و درس‌های مهندسی از قبیل استاتیک، مقاومت مصالح، دینامیک و مکانیک سیالات در دوره دانشگاه هم باز باید در فیزیک دبیرستان پایه‌ای قوی داشته باشید.
  • فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی معدن از آینده شغلی روشنی برخوردار هستند و طبق آمار ارائه‌شده، سهم معدن از اشتغال مستقیم جهانی 30 میلیون نفر است.
  • در حال حاضر ایران در بخش معدن به‌طور متوسط دارای رشد ۵.۶ درصدی است که باید در این زمینه به رشد ۱۵ درصدی دست‌یابیم که برای رسیدن به این رشد به کارشناسان تکنولوژی آفرین به‌خصوص در زمینه فرآوری نیاز داریم، زیرا راه‌یافتن به بازارهای جهانی تنها از طریق کنترل کیفیت و استاندارد کردن محصولات معدنی مقدور خواهد بود.
درباره کار در خارج از کشور، کار در کانادا و مشاغل پردرآمد در کانادا با مراجعه به هر لینک اطلاعات کاملی کسب کنید. یک اکسل از مراکز آموزشی (دانشگاه، کالج یا مدرسه) و مدارک مورد نیاز آن‌ها، ددلاین اپلای، مبلغ مورد نیاز برای پرداخت اپ فی و نام اساتید مرتبط با حوزه­ ی تحقیق مورد علاقه­ ی خود تهیه کنید. برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلیک کنید. گفتنی است ریاضی در این رشته از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا بدون استفاده از مدل‌های ریاضی، محاسبات استخراج و اکتشاف معدن را نمی‌توان انجام داد. کار در معدن با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های بسیار زیادی همراه است و نیاز است تا متخصصین این رشته هم تخصص های لازم برای کار میدانی را به دست آورند و هم به تخصص های حرف های لازم برای استفاده از تکنولوژی ها و ایده پردازی در این رشته برسند.

بهترین گرایش رشته مهندسی معدن برای اپلای

مجموعه عملیاتی که باعث می‌شود تا ماده معدنی دارای مشخصات یاد شده شوند، فرآوری مواد معدنی نام دارد؛ لذا در پایان منجر به تولید محصولاتی خواهد شد که یا مستقیماً قابل عرضه در بازار و یا آماده برای دیگر عملیات متالوژیکی و صنعتی هستند. رشته فرآوری مواد معدنی، آموزش افرادی را به عهده دارد که بتواند در قسمت‌های مختلف عملیات فوق فعالیت کنند. اصول استخراج معدن، برداشت زمین‌شناسی، کانی‌شناسی توصیفی، سنگ‌شناسی، کارتوگرافی و کاربرد عکس‌های هوایی، کانی‌شناسی نوری، مینرالوگرافی، زمین‌شناسی ایران، تجزیه مواد معدنی، ژئوفیزیک اکتشافی، مجله خبری صنعت حفاری اکتشافی، چاه‌پیمایی، ژئوشیمی اکتشافی، ژئوتکنیک، آب‌های زیرزمینی، نقشه‌برداری معدنی، ارزیابی ذخایر معدنی. همچنین با بیان شرح وظایف و مسئولیت‌های یک مهندس معدن، به مسیر شغلی و حقوق و درآمد این رشته در ایران و برخی دیگر از کشورها نیز اشاره کردیم. در پایان به‌خاطر داشته باشید که همواره شرایط و میانگین حقوق و درآمد در یک شغل، تعیین‌کننده رضایت و موفقیت شما در آن شغل نخواهند بود. بلکه در صورت داشتن علاقه، استعداد و پشتکار لازم است که می‌توانید شرایط را به نفع خود تغییر داده و چه‌بسا به درآمد دلخواه خود نیز برسید.

http://amdmag.ir

هلند، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز هر کدام ۱ نماینده در این لیست دارند.دانشکده های برتر مهندسی معدن در آمریکای لاتیندانشگاه کنسپسیون در شیلی در رتبه ۲۹ نیز یکی از مهم ترین دانشگاه های جهان در مهندسی است. براساس گزارشات اداره آمار کار، مهندسان معدن به طور میانگین سالانه ۹۴,۰۴۱ دلار درآمد دارند. اگر چه محتوای دروس ارائه شده در بیشتر دانشگاه های خارج از کشور با هم مشابه است اما برخی از دانشگاه ها تعدادی واحد تخصصی تر هم ارائه می دهند.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی معدن

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی