آشنایی با رشته مهندسی معدن و گرایشهای این رشته | industryna

گرایش استخراج شامل عملیات حفاری و آتشباری به منظور خردکردن سنگ، بارگیری و باربری و در اغلب اوقات سنگ‌شکنی به منظور رساندن ابعاد “کان‌سنگ‌” به اندازه مناسب است. این عملیات می‌تواند در معادن روباز، زیرزمینی و در موارد محدودی در دریا انجام گیرد. مطالعه و تجزیه و تحلیل نقشه های توپوگرافی برای تعیین اینکه آیا استخراج مواد معدنی امکان پذیر است. هدف این گرایش مجله خبری صنعت پرورش متخصصینی است که در معادن زیر زمینی، معادن روباز و گاهی اوقات دریا به عملیات حفاری برای سنگ شکنی، بارگیری و باربری به فعالیت بپردازند. ظرفیت پذیرش دانشگاه های کشور را به تفکیک نوبت پذیرش در مطلبدانشگاه های پذیرنده و ظرفیت آنها در آزمون سراسری ریاضی و فنی بخوانید. تحصیل در هر رشته سختی های خود را دارد، تحصیل در این رشته نیز از این قضیه مستثنی نیست.

برترین دانشگاه ‌های رشته مهندسی معدن در ایران کدامند؟

دانشجویان در این رشته به مهارت ها و تخصص های لازم برای پیش برد اهداف مختلف در زمینه توسعه معادن رسیده و می توانند از این مهارت ها برای پیشبرد اهداف در این صنعت استفاده نمایند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته به تخصص های لازم برای ارائه خدمات حرفه ای در اکتشافات و استخراج نفت و سوخت های فسیلی نیز خواهند رسید. همانند هر رشته دیگری، یک سری پیش‌نیاز و توانمندی و مهارت‌های خاصی برای ورود و موفقیت در رشته مهندسی معدن وجود دارد که ما در ادامه به آن می‌پردازیم. همان‌طور که گفتیم، رشته یکی از 10 رشته دشوار دنیا به حساب می‌آید و موفقیت در این رشته بیش از هر چیزی در گروه ویژگی‌های شخصیتی افراد است. داوطلبان این رشته باید از قدرت تحمل و صبر زیادی برخوردار باشند تا در شرایط سخت دچار فرسودگی و کمبود انگیزه نشوند. در مرحله بعدی این افراد باید از مهارت‌هایی مانند قدرت تحلیل و حل مسئله، مهارت تفکر و یافتن روابط منطقی، مهارت کار گروهی و روحیه اجتماعی بالایی برخوردار باشند.

توضیحات دقیق سازمان سنجش درباره کنکور ۱۴۰۲

مهندسی معدن شامل مجموعه دانش، فناوری و روش‌هایی است که برای اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد از معادن به کار می‌رود. این رشته ارتباط زیادی با علوم زمین‌شناسی و جغرافیا داشته و با رشته‌های مهندسی مختلف از جمله مهندسی نقشه‌برداری و عمران نیز در ارتباط است. پس از معرفی رشته مهندسی معدنو چیستی آن، نوبت به معرفی انواع دروس عمومی و تخصصی آن می رسد. ممکن است برخی از داوطلبان متقاضیانتخاب رشته دانشگاه آزادو سراسری، به رشته مهندسی معدنعلاقه داشته باشند، اما درس های موجود در طول تحصیل دانشگاه را دوست نداشته و همین امر در آینده سبب ترک تحصیل و یا انصراف از تحصیل آن ها شود. اما چرا در گذشته یکی از دغدغه های اصلی کشور های صنعتی، دستیابی به معادن غنی کشور های دیگر بود و چرا امروزه دانشمندان به امید دست یافتن به ذخایر جدید معدنی چشم به فضا دوخته اند؟پاسخ این سؤال را باید در صنعت جست. موادی که کشف و استخراج آنها نیاز به کارشناسانی متخصص دارد و به همین دلیل امروزه در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهان، رشته ای به نام مهندسی معدن وجود دارد.

http://amdmag.ir

مهندسان معدن باید اگاهی کاملی نسبت به محیط زیست داشته باشند و برای فعالیت هایشان راه هایی را کشف کنند که تأثیر منفی کمتری بر طبیعت بگذارد. در این بخش قصد داریم به درآمد و حقوق مهندسان معدن در کشورهای دیگر نیز نگاهی بیندازیم. معمولا بر اساس عواملی مانند سابقه‌کاری، سطح ارشدیت در یک شرکت، محل فعالیت، تحصیلات و شرایط کاری، حقوق مهندسان معدن در کشورهای مختلف نیز ممکن است متفاوت باشد. به‌عنوان مثال هر اندازه قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای استخدام درنظرگرفته شود و یا شرایط آب‌وهوایی نامساعدتری در محل کار وجود داشته باشد، احتمالا درآمد و حقوق یک مهندس معدن نیز بیشتر خواهد بود. درآمد رشته مهندسی معدن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما به صورت متوسط می‌تواند درآمد بالا و قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان این رشته هم در ایران و هم در جهان در نظر گرفت.

گاهی بورسیه ها مخصوص دانشجویان جدید الورود است و معمولا بر اساس شایستگی و معدل ترم در مقطع پیشین به آن ها اعطا می ‌شود. درباره مهندسی معدن در کانادا، مدارک مورد نیاز برای اپلای کانادا و پذیرش تحصیلی کانادا با مراجعه به هر لینک اطلاعات کاملی کسب کنید. این پبمانکاران با در نظر گرفتن امکانات، سابقه و توان مالی خود و براساس شرایط و ضوابطی که در آیین‌نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران به آن اشاره شده است، با ارائه مدارک مورد نیاز می‌تواند نسبت به اخذ رتبه پیمانکاری در رشته صنعت و معدن اقدام نمایند. طبق برنامه ریزی های انجام شده در بخش معدن، هدف رسیدن از رشد 5.6 درصدی به رشد 15 درصدی است و برای رسیدن به این هدف به کارشناسان و مهندسین معدن نیاز است. فراموش نکنید در صورتی می توان قدم در بازار های جهانی گذاشت که در زمینه کنترل کیفیت و استاندارد کردن محصولات معدنی، قدم های محکمی برداشته شده باشد. برای یک رشته صنعت و معدن یک مهندس 7 سال سابقه بیمه یا 2 مهندس 3 سال سابقه بیمه باید داشته باشند و مهندسین باید از شرکتهایی سابقه بیمه داشته باشند که شرکتها دارای رتبه یا قرارداد در زمینه صنعت و معدن باشند.

  • جالب است بدانید مهندسی معدن به عنوان اولین رشتۀ مهندسی آکادمیک تاریخ برای اولین بار در انگلستان پایه‌گذاری شده است و به عنوان یکی از 10 حرفه سخت دنیا شناخته می‌شود.
  • این ۱۴۰ واحد درسی در بسته های آموزشی مختلف عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری ارائه می‌شوند.
  • آموزش های نظری ۶۸ درصد، فعالیت های عملی و تخصصی ۳۲ درصد زمان کل آموزش را به خود اختصاص خواهد داد.
  • با توجه به تغییر مکرر قوانین و بندهای آئین نامه ، بهتر است همیشه قبل هر از مشاورین ثبت کیا برای تکمیل مدارک خود بهره ببرید.
  • کانادا، سوئد، انگلستان، جمهوری چک، آلمان، فرانسه، اتریش، روسیه، چین و هند را نیز می‌توان در این زمینه نام برد.

توسط علیرضا طهماسبی

علیرضا طهماسبی