وی تصریح کرد: برنامه وزارت صمت، دستیابی به یک پلتفرم مشترک، همچنین استانداردسازی و داخلیسازی یک سری اجزا و قطعات در موتورسیکلتهای پرتیراژ است.
وی، یکی دیگر از رویکردهای وزارتخانه در این صنعت را تلاش برای بالا بردن سهم موتورهای برقی از سبد تولید تولیدکنندگان برشمرد.
توکلی لاهیجانی افزود: همچنین این آمارها حاکی از وضعیت خوب تولید توسط خودروسازان خصوصی است، بهطوری که سهم آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده و از هفت درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ درصد در سال جاری رسیده است.
منبع: https://www.irna.ir/news/84899242/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در ادامه با اشاره به آمار تولید خودرو (تا ۲۹ شهریورماه)، گفت: مطابق این آمارها، در بخش خودروی سواری رشد ۲۸۴ درصدی در تولید خودروهای کامل شاهد هستیم.
رشد ۲۸۴ درصدی تولید خودروی کامل تا ۲۹ شهریورماه
توکلی لاهیجانی اظهار داشت: صنعت موتورسیکلت با وجود پیچیدگی کمتر نسبت به صنعت خودرو، اما ازنظر داخلیسازی و رسوخ فناوری وضعیت خوبی ندارد.
این مقام مسوول وزارت صمت خاطرنشان کرد: اکنون یکی از شرکتهای داخلی موضوع داخلیسازی موتورمحرکه موتورسیکلتها را دنبال میکند و بهمحض موفقیت و تولید انبوه، جلوی واردات بیرویه آن گرفته خواهد شد.
«عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا بر لزوم همافزایی در تولید برخی اجزای موتورسیکلت مانند موتور (Engine) و گیربکس تاکید کرد و بیان داشت: اکنون واردات اجزا و قطعات مختلف این صنعت از سورسها و منابع مختلف و متنوع انجام میشود که همین مساله مانعی بر سر راه توسعه داخلیسازی این صنعت است.
وی یادآور شد: حتی اگر مجموع تولید خودروهای ناقص و کامل (که تا سال گذشته در آمارنامهها به چشم میخورده) را در نظر بگیریم، در این مدت رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده است.