وی بیانداشت: بخش زیادی از موضوع مشکلات کیفیت مربوط به خودروهای قدیمی است و باید تلاش کرد در خودروهای جدید این مشکلات به حداقل برسد.
تیموری بیانداشت: با قراردادی که اکنون منعقد شده، برای نخستین بار زنجیره قطعه سازی در طراحی خودروی اقتصادی از همان ابتدا با سایپا مشارکت میکند.
این تفاهمنامه به امضای «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت، «محمدعلی تیموری» مدیرعامل سایپا و «آرش محبینژاد» و «مهدی مطلبزاده» به نمایندگی از انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور رسید.
«محمدرضا نجفیمنش» افزود: با حضور منوچهر منطقی در وزارت صمت، توجه ویژهای به موضوع کیفیت تولیدات شد که تفاهمنامه حاضر بخشی از پروژه ارتقای کیفی محصولات است.
در همین پیوند، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: برای دستیابی به خودروی اقتصادی ساز و کار مدرنی پیشبینی شده تا فتح بابی در رابطه تعاملی بین خودروسازان و قطعهسازان باشد.
«منوچهر منطقی» گفت: مطابق بررسیهای وزارت صنعت، در جهان انجمنهای قطعهسازی در موضوع کیفیت نقش ویژهای دارند و بر همین اساس مذاکرهای با قطعه سازان کشور برای ایفای نقش کلیدی در این زمینه آغاز شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در جریان نخستین روز از هفدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، تفاهمنامه همکاری برای تولید خودروی اقتصادی بین گروه خودروسازی سایپا و انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور خاطرنشانکرد: در ادامه این حرکت که قطعهسازان به صورت کنسرسیوم و با ارائه بسته کلی به گروه سایپا آغاز خواهند کرد، میتواند با دیگر مشتریان نیز ادامه یابد و تیراژی اقتصادی خواهد داشت.
تولید خودروی اقتصادی بنزینی و برقی
در همین زمینه رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور به ایرنا گفت: کیفیت موضوع اصلی و اساسی در صنعت خودروسازی و مد نظر همه مسوولان و مردم است، اما در سالهای گذشته از آن غفلت شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با چند سال همکاری و کار جامع به جایی برسیم که مشتریان سطح کیفیت خودروها را مطلوب توصیف کنند و به دنبال مدلهای جدیدتر، متنوعتر و با فناوری روز باشند.
این مقام صنفی گفت: به این ترتیب مقرر است پیش از واگذاری سهام خودروسازان، شیوه مدیریتی در این صنعت تغییر یابد تا همچون بسیاری نقاط جهان موضوع تکوین مشارکتی خودرو با همکاری زنجیره تامین مد نظر قرار بگیرد.
در این زمینه، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: کیفیت یک بحث فراگیر است و با همکاری خودروساز، قطعهساز، مصرفکنندگان و افرادی که به ارائه خدمات میپردازند، کیفیت جامع حاصل خواهد شد.
«آرش محبینژاد» دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص امضای تفاهمنامه همکاری برای تولید خودروی اقتصادی بین گروه سایپا و این انجمن با نظارت وزارت صمت افزود: مطابق برنامهریزیهای کلان انجام شده، قرار است صنعت خودرو به سمت خصوصی شدن سوق داده شود و در مرحله نخست، خصوصی شدن مدیریت این صنعت مد نظر است.
توکلی لاهیجانی بیانداشت: این رابطه تعاملی برای مشارکت در یک پلتفرم اقتصادی با تیراژ اقتصادی تولید و برپایه اهداف قیمتی و کیفیتی تعریف شده خواهد بود.
وی با بیان اینکه این مهم از خلا این روزهای بازار یعنی نبود خودروی اقتصادی در حال شکلگیری است، ادامهداد: خودروی مدرن اقتصادی تولید داخل که یک پلتفرم مشترک است، قرار است به صورت درونسوز بنزینی و برقی تولید به تولید برسد.
نجفیمنش تصریحکرد: پایش کیفیت تولیدات میتواند به بهبود کار در عرصه داخلی و بینالمللی و ارتقای صنعت خودروسازی کشورمان منجر شود.
مدیرعامل سایپا نیز در این زمینه اظهار داشت: هرچند سایپا از ابتدا به دنبال تولید خودروی اقتصادی بود تا با کمک زنجیره تامین و قطعه سازان بتواند ۷۰ درصد تولیدات جاری سایپا را به سمت اقتصادی شدن سوق بدهد، اما تولید اقتصادی زمانی معنی مییابد که موضوع طراحی نیز در آن گنجانده شود.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: توانمندی لازم نزد قطعهسازان کشورمان برای تحقق این مهم وجود دارد، همچون گذشته که قطعهسازان ما توانستند در زنجیره تامین جهانی شرکتی همچون رنو قرار بگیرند.
وی بیانداشت: بهطور قطع مردم از یک خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب بهرهمند خواهند شد و این خودرو در سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.