این شناسنامه گذشته از ذکر کامل مشخصات فرش از جمله، نام بافنده، طراح، نقشه، محل بافت، تعداد گرهها، رجشمار، نوع رنگرزی، عکس فرش و قابلیت استعلام از سامانهای که قرار است در اختیار مرکز ملی فرش قرار گیرد که زبر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تراشهای در شناسنامه و فرش دارد که گذشته از ردیابی فرش، میتواند اطمینان کامل مشتریان را جلب کند.
با تاکید بر صدور شناسنامه فرش، شرکتی دانشبنیان به نام مجموعه ایران گره با تحقیق و آزمون و خطا و استفاده از برترین فناوری های جهان موفق به راهاندازی شناسنامهای شد که میتواند گره مهمی از صادرات فرش ایران باز کند.
از سوی دیگر تجار ایرانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی فعالیت دارند با وجود این شناسنامه، فروش قالیهای ایرانی را راحتتر ار گذشته میبینند ولی این کافی نیست. زیرا فعالان حوزه فرش از وزیر صمت میخواهند تا با صدور دستورالعمل اجرایی، صدور شناسنامه فرش را به صورت یک قانون ابلاغ کند.
پیش از این نیر مهدی بابایی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سنددار شدن و صدور شناسنامه برای فرشهای نفیس ایرانی و نقل و انتقال آنها در دفاتر اسناد رسمی سخن گفته بود.
سال گذشته صادرات فرش ایران به کمتر از ۶۰ میلیون دلار رسید و بیشتر صادراتمان چمدانی بود، این در حالی است که اواخر سال ۹۷ و با اعمال شدن تحریمها، صادرات فرش بیش از ۲۳۰ میلیون دلار بود.
این موضوع باعث شد تا برای جلوگیری از چنین تقلبهایی، شناسنامه فرش از سوی دستگاههای ذیربط دولتی در اولویت قرار بگیرد و مرکز ملی فرش با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، از شرکتهای دانشبنیان بخواهد شناسنامهای با مشخصات هویتی و مالکیتی که جایی برای متقلبان داخلی و خارجی باز نگذارد. زیرا برخی سودجویان در داخل کشور با قاچاق فرشهای افغانستانی به داخل یا تولید فرشهای بیکیفیت و حتی تقلبی از بازار متلاطم، سودجویی کنند.
این تراشه مبتنی بر فناوری RFID قابلیت ثبت کامل مشخصات فرش را دارد که هک کردن آن غیر ممکن است. یکی از تراشهها داخل جلد شناسنامه قرار میگیرد که دستکاری آن غیرممکن است. تراشه دیگر نیز در حاشیه فرش پلمب میشود و گذشته از اینکه در شستوشو آسیبی نمیبیند، امکان بیرون آوردن آن وجود ندارد، زیرا دستکاری آن برای انتقال به فرشی دیگر موجب تخریب آن میشود.
کشورهای رقیب همچون هند، پاکستان،چین و ترکیه با وجود غیبت کشورمان در بازارهای جهانی بستر را برای صادرات مهیا دیدند و گوی سبقت را در این برهه ربودند و خبر آمده برخی از تجار این کشورها، قالیهای خود را با ویژند (برند) فرش ایران میفروشند.